Meghallgattuk, mit tud a REL
Barangolás a jótékony basszus világában
2018. június 22., péntek, 15:45
REL audio hifi házimozi hangfal hangszóró mélyláda mélysugárzó REL mélyláda házimozi mélyláda hifi mélyláda aktív mélyláda mélyláda teszt
Sokszor alapvető tényezőkön áll vagy bukik, hogy hogyan teljesít egy high end hangrendszer. Az egyik legismertebb ezek közül a basszus. Az akusztikából doktorált Kirill Nenarokomov, aki nem mellesleg a REL munkatársa, itt járt Magyarországon hogy megmutassa, mi hozható ki egy csúcskategóriás hangrendszerből, amennyiben rendeltetésszerűen illesztjük bele a cége mélyládáit. Mi pedig rájöttünk, hogy a kiválónak gondolt hangsugárzók is képesek még jobban szólni!
A REL koncepció
Visszatérő olvasóink már nem egyszer találkozhattak a REL nevével tesztjeink közt. Kipróbáltuk a cég relatív belépő szériás T/9i modelljét, majd a lényegesen erősebb és precízebb, fejlettebb technológiára épülő S/5 is megtornáztatta dobhártyáinkat. Még nagyobb öröm és mulatság következett, amikor az S/5-nél még kétszer nagyobb 212SE-t próbáltuk ki. Mindegyikükre igaz, hogy a maguk kategóriájában nem tipikus mélyláda jellegű hatást váltottak ki. Holott nem is úgy használtuk őket, ahogy a REL megálmodta.
A kizárólag mélyládákat készítő REL Acoustics alapításától kezdve arra összpontosít, hogy e termékkörből a legtöbbet hozza ki. Ezt alapvető problémák kikerülésével oldották meg. Nem a baj csökkentésével, hanem teljesen új megközelítéssel (a következő bekezdésben eláruljuk, hogy ez mit jelent). Már a T/9i tesztelésekor is érzékeltük, hogy annak hatása nem csak a konkrét érezhető basszust, hanem a zene testességét, filmnézés közben a tér mélységét is megnövelte. De bármennyire meglepő, nem a házimozi megszállottjai emlegetik sokszor a céget, hanem kétcsatornás hangrendszert építők. Igen, a REL a maximalista sztereósok számára egyet jelent a gyógyhatású hifi kiegészítővel. De miért?
Olyan koncepciót dolgoztak ki, amelyet a hagyományos mélysugárzó készítő cégek mai napig figyelmen kívül hagynak (mi legalábbis nem tudunk mást említeni, aki ugyanilyen szolgáltatást kínál). Lényegében az összes REL mélyláda úgy van felépítve, hogy a hangsugárzóinkkal a lehető legjobban összefésülhető legyen. Ezért nem csak alacsony, LFE, hanem magas jelszintű bemenettel is rendelkeznek. És a kettő egyszerre használható.
Mit jelent ez? Képzeljük el, hogy az erősítőnk hangfal kimenetéről küldött teljes skálájú jel nem csak a hangdobozokhoz, hanem a mélyládához is eljut. Utóbbi leszűri, ami számára szükséges. Pontosan azon a jelen osztozik, amelyet a többi hangsugárzó is kap, így úgymond szimbiózisba léphetnek egymással. De nem csak a magas jelű bemenetet dolgozza fel a REL belsejében lévő elektronika, hanem egyidejűleg az alacsony jelűt is. Nagyobb a sávszélesség és több információt osztunk meg a mélyládával abból a hangból, ami a fő hangsugárzókon is megszólal. A mélyhangok így nem a többi hangfal alatt, külön blokként épülnek fel, hanem a jel ún. ütőerére csatlakoznak rá, már ha nem túl elvont ez a hasonlat.
A demonstráció
Kirill Nenarokomov a Házimozi Stúdió bemutatótermében tett látogatása során az említett koncepció gyakorlati hasznát mutatta meg. Az ún. nappali szobájára esett a választás, melyben eddig ahányszor megfordultunk, szinte mindig egy sarokba helyezett REL 212SE szolgáltatta az alsó frekvenciákat úgy, ahogy házimozi rendszereknél szokványos, egyetlen standard RCA kábelről. Mire Kirill elvégezte a felmérést és bemutatót, már nem egy, hanem négy (!) REL dolgozott a szobában. Túlzásnak tűnhet ennyi, de a rendszer egyéb alkotóelemeit figyelembe véve talán mégsem az.
A front szekcióban JBL Synthesis 4367 stúdió monitorok álltak 880 Array centersugárzóval. A mennyezetben négy Dolby Atmos/DTS:X magassági háttérsugárzó. Hátul pedig két JBL Synthesis S4Ai háttérsugárzó. Mindennek az agyaként Arcam AV860 házimozi processzor funkcionált. Egy ilyen összeállításra még mélyládák nélkül is állíthatja laikus és szakértő egyaránt, hogy bizonyára nem szól rosszul. Kirill viszont úgy gondolta, hogy lehetne a hang még jobb.
Így a két fronthoz beállított 212SE megkapta a .1 LFE jelet ÉS a jobb/bal front szekció magas jelszintű mélyhang meghajtását is. A center- és háttérsugárzókhoz illesztett S/5-ök pedig megkapták külön a párbeszéd és háttérhang csatornákat. A csatlakoztatás után hosszas tesztelés, próbálgatás vette kezdetét. Utóbbit nem mi végeztük el, hanem a Házimozi Stúdió munkatársai. Nekünk csak annyi dolgunk volt, hogy leüljünk a középső házimozi fotelbe, és összevessük a rendszer teljesítményét a korábbi, egyetlen mélyládás állapottal. Ekkor született a döntés, hogy a próbáról cikk íródjon, ugyanis minden megváltozott. Nem csak a basszus, hanem a komplett hang.
Tapasztalatok
Ugyanazokat az unalomig ismert többcsatornás koncert, ill. mozifilm fejezeteket néztük meg, amelyeket itt már számtalanszor láttunk. A Legends Of Jazz c. Blu-ray lemezről Marcus Miller - Panther c. klipjét és a Monheit - Pizzarelli páros énekét hallgattuk meg. Az egész térhatású mező teltebb, könnyedebb és magabiztosabb dinamikát produkált. Emellett az énekhang is selymesebb, árnyaltabb, kitárulkozóbb lett. Mintha még drágább és nagyobb hangsugárzók szóltak volna.
Úgy tűnt, alig szóltak a mélyládák, ám amikor a The Martian (Mentőexpedíció) c. film vákuumzsilipes robbantása került terítékre, még a hidraulikus ajtók nyílásakor is csúcskategóriás privát mozitermeket megszégyenítő skálával, mérettel és kiegyenlítettséggel mozdult meg a levegő. Átválta a The Incredible Hulk terepjárós-lövöldözős csatajelenetére, csupasz dinamikát kaptunk, határtalanul erős, de mégsem túl domináns lökésekkel. A 2 Guns (2 Kaliber) c. film sokat emlegetett, nyitott tetejű Impalás jelenetében minden apró részletet jobban észrevettünk, még a háttérből beúszó helikopter rotorjának minden egyes fordulatát is érezni lehetett a fotel háttámláján keresztül.
És sorolhatnánk még hosszasan, hogy mennyivel határozottabb, fegyelmezettebb lett a komplett hangélmény. A JBL 4367 hangsugárzót amúgy is stúdió monitornak nevezik, de a teljes konfiguráció most először nyújtott olyan dinamikai árnyalást, amelyben a legapróbb hézagok is betöltődtek és a sovány részletek is magabiztosabbá váltak. Nehéz pontosabban leírni, de még a bemutató szoba mérete is sokkal nagyobbnak tűnt.
Konklúzió
A REL koncepcióját alkalmazva nincs olyan hangfal, amiből ne nyerhetnénk ki jobb hangot. Minden csak azon múlik, hogy mennyit akarunk fejlesztésre fordítani és persze hogy élettársunk elnézi-e, hogy a hangfalak újabb, nem kevésbé domináns méretű támogatókkal egészülnek ki. Mindazonáltal olyan szintű minőségjavulás érhető el (nem csak a basszusban, hanem a felsőbb frekvenciákban is), ami a megszállott rendszerépítőknek egy sokkal drágább hangfal karakterének elsajátítását is jelentheti. Aki szeretné mindezt a saját bőrén is megtapasztalni, annak javasoljuk, hogy látogassa meg a Házimozi Stúdió bemutatótermét.
További cikkek: