Hama gyárlátogatás
90 év alatt az apróságokból óriássá válni
2013. június 25., kedd, 15:35
Utazás a múltba csomagolt jelenbe
Monheimi túránk következő állomása a kettes gyáregység volt, ami jóval kisebb és igazából már nem is annyira gyár, mint egy hatalmas Hama Show. A hetvenes évek hangulatát idéző irodaház olyan, mintha teljesen új lenne. Bár apróbb kiegészítések és fejlesztések is felismerhetőek rajta. A 70-es évek építészeti stílusa szinte hibátlanul tartja magát.
A bejáratnál szórólapok és egy kedves túravezető várt ránk. A bejárat mellett egy kisebb teremben a cég történetének mérföldköveiből állítottak össze egy kis kiállítást, főleg fotós és videós termékek köré építve.
A számunkra érdekes dolgok az első nagy bemutatóteremben kezdődnek. Itt van ugyanis a kábelek és hasonló kiegészítők többsége. Itt kipróbálható az összes Soul és Marshall fejhallgató, amiket szintén a Hama forgalmaz, és itt vannak a Hama és a Thomson termékei is.
Az antennakábeleknél fúrógép és egy tévé segítségével kipróbálható az is, hogy a Hama termék mennyivel jobban árnyékolt más olcsó típusoknál. Ha a fúrógépet beindítjuk, akkor az olcsó kábellel bekötve a tévén zaj jelenik meg. Ha a Hamát használjuk, akkor a zaj nem látszik. Egyszerű és elvileg könnyen manipulálható dolog lenne, ha csak itt alkalmaznák. Ilyen bemutatóállványt azonban Európa szerte számos áruházban felállítottak, olyan módon, hogy a kábeleket szabadon lehessen cserélgetni. Ez pedig már elég meggyőző!
Itt láttunk sok olyan terméket is, amit itthon hiába is keresnénk. Ilyen volt például a környezetbarát anyagokból készült kábelcsalád, aminek a csomagolása újrahasznosított papír. Illetve számos olyan színes kis fülhallgató is látható itt, ami inkább divatcikk jellegű, hangzatos márkanév és különleges zenei filozófia nélkül.
Ugyanezen teremben van kiállítva egy egészen tágas területen az Avinity termékpalettája, ami mostanra igencsak nagyra duzzadt. Jelentős lépés volt a Hama részéről ennek a márkának a megalapítása. A sok évtizedes tapasztalatot, aminek túlnyomó része azért mégiscsak mások által legyártott, egyszerű termékek tervezése és minőségellenőrzése során gyűlt össze, egyszer csak beforgatni egy ilyen termékcsaládba, bizony nem kis merészség.
Persze ott van a háttérben a specialista csapat, akik kimondottan csak az efféle kábelek tudományával foglalkoznak. No meg az szintén igaz, hogy már az 2012-es IFA-n is találkoztunk olyan jó értelemben megszállott kollégával, aki egy különösen ritka, audiofil hordozható lejátszóval a kezében beszélt nekünk az Avinity termékekről. Komoly szaktudásról és zenerajongásról is bizonyítékot adva.
Az Avinity kapcsán amúgy az eddigi tesztek is a Hama-t igazolják. Lehet, hogy hamarosan nem csak a forradalmi diakeretező rendszerük és videó feliratozójuk fog a cég történetéről beszámoló vitrinben virítani, hanem egy pár felsőkategóriás kábel is?
Az első bemutatóterem tízezernyi terméke között bőségesen jutott hely még a falikonzoloknak és távszabályzóknak is, amiknek a tesztelését már korábban a gyárban láthattuk. Kipróbálható volt az összes 3D szemüveg és látható volt minden egyes kábelrendszerező. Valamint a háztartási cikkek, mint az izzók, mérlegek és még ezernyi apróság. Persze minket nem ezek hoznak lázba, ezért indultunk is tovább.
A következő bemutatóteremben már a játékkonzolok, tabletek, okostelefonok és számítógépek kiegészítőin volt a hangsúly. Persze ránk jellemző módon, itt is főleg a fejhallgatókat nézegettük. Szomorúan megállapítva, hogy a hazai kereskedelem egyszerűen nem bír el ennyi márkát. Illetve komolyan sajnálkozva azon tény felett, hogy a legtöbb általunk kedvelt fej- és fülhallgató csomagolásába feleannyi fantázia sem szorult, mint az itt láthatók némelyikébe. Komolyan zseniális, amit egy kis karton állvánnyal és egy nagyobb doboznyi színes fülhallgatóval el lehet érni. Persze voltak itt még játékvezérlők, komor kocka routerek és persze a tokok, fóliák és billentyűzetek végtelennek tűnő áradata.
Túránk utolsó terme a fotózás, szabadidő és iskola világa köré szerveződött. Mivel ez azonban nem igazán az AV-Online profilja, ezért a konkrét termékek emlegetését ezúttal már tényleg mellőzzük. Bár tény, hogy kis csapatunk itt két részre szakadt. Egyikünk leült beszélgetni egy kupac iskolatáska tövében, másikunk meg elveszett valahol a fotósállványok sűrű erdejében.
Emészteni kell a látottakat... is.
Miután bejártunk egy hatalmas gyárat és egy kínálatával szédítő központot, ideje volt egy kis beszélgetésnek és persze egy ízletes vacsorának. Monheim hangulatos főterén egy csendes vendéglőben várt ránk néhány helyi kolléga, akikkel remekül telt az est hátralevő része. Itt megjegyeznénk, hogy a városka lakosságának igen jelentős része a Hama alkalmazottja, így bárhol is jár az ember, akár a benzinkúton, akár a közértben vagy egy vendéglőben, biztos lehet benne, hogy a körülötte lévők között akadnak Hama dolgozók. Vacsoránk helyszínén is a jelenlévők 70 %-a volt Hamás.
A kisvárosi hangulat az este folyamán nagyon erősen érződött, ami üdítőleg hatott a rakodórobotok és a több tízezer terméket felvonultató bemutatótermek után. A hagyományos bajor konyha, a vacsora mennyisége és a felhasznált zöldségek vidékies frissessége segített ellazulni. Hamar leomlottak a falak és elmerültünk a nevetésben és beszélgetésben. Azt is gyorsan megértettük, hogy mért is beszélnek családként a hatalmas anyacégről a Hama magyarországi kollégái. Beszélgetőtársainkról is hamar kiderült, hogy hosszabb időt töltöttek már Kínában a Hama képviseletében. Megtudtuk, hogy a cég nem csak rendel, de folyamatosan, jelentős létszámmal van jelen a távol-keleti gyártóknál, hogy ellenőrizze az ott folyó munkát és biztosítsa a lehető legjobb minőséget. Érződött a beszélgetésből, hogy itt nem arról van szó, mint annyi más kis termékekkel foglalkozó kereskedőnél. Itt nem a nyugati cég vásárol boldogan a legolcsóbb kínai portékából, hanem a hatalmas európai vállalat állítja vigyázzba a keleti gyártók egy kiválasztott körét.
Persze a beszélgetés java nem erről szólt, hanem inkább a kínai és európai kultúráról. Azok különbségeiről. Bár elnevetgéltünk az egyes európai régiók, országok és kultúrák sajátosságain, mint például azon, ahogyan a Franciák számolnak, de mégis, a végén azt éreztük, hogy Magyarország, Olaszország vagy Svájc is az "itt" kategóriájába esik. Nem az a fontos, hogy egy német mérnök hogyan fésüli 90 fokba a haját, hanem az, hogy mi mindannyian mit kapunk. Legyen az akár egy Kínában gyártott USB kábel, vagy egy Németországban gyártott Avinity hangfalkábel.
A hajnalba nyúlóan hosszú nap végén, úton München felé, azon kezdtünk tűnődni, hogy mi is a Hama? Még most is keressük a frappáns választ, de az csak nem került elő. Hatalmas és ezerarcú, így nem lehet egy háromszavas szlogennel leírni. Ugyanakkor, ha a monheimiekre bíznánk a választást, Ők alighanem beérnék ennyivel: megbízhatóság. Kétségkívül klisé, de a termékpaletta annyira sokszínű, hogy az alapján reménytelen volna a Hamát definiálni. Így nem marad más, mint annak keresése, hogy mi is a vezérelv a termékeik mögött. Ha a képviselt márkákat nézzük, akkor látszik, hogy csak a legjobbakkal foglalkoznak. Ha a saját termékeiket nézzük, akkor pedig azt látjuk, hogy még a legolcsóbb kis kiegészítővel is roppant szigorúan bánnak. Ennek oka pedig a megbízhatóságra való törekvés.
A Hama egy hatalmas és szerteágazó profilú cég. Monheimből nézve egy nagyon nagy csapat, ami azon ügyködik, hogy megbízható termékek tömegét juttassa el hozzánk, vásárlókhoz. A vásárlói oldalról nézve azonban tartozékok márkaneve. Pedig ha mögé pillantunk, láthatjuk, hogy sokkal több. A Hama ott áll a háttérben, előtérbe tolva azokat a márkákat, amiket képvisel, mint éppen a Sandisk, Marshall, Soul és hasonlók. Még a saját márkák esetében is, mint amilyen az Avinity, a Hama megmarad a háttérben. Nem tolakszik előre. Különös szokás ez abban a világban, ahol az autók elején a márkajelzések az elmúlt másfél évtizedben többszörösükre híztak. Gondoljunk csak egy VW emblémájára, ami majdnem kétszer akkora ma, mint a kilencvenes években. Szimpatikus, de talán nehezen megfogható, nehezen megérthető hozzáállás ez. Pedig valóban ez a leginkább jellemző tulajdonsága a cégnek.
A gyárlátogatáson természetesen 3D fotókat is készítettünk. Aki teheti az nézze meg ezeket is, hiszen a méreteket és a sokszor komplex térelrendezést ez sokkal jobban megmutatja mint egy síkba tömörített kép: www.phereo.com
További cikkek: