Pro-Ject phono előerősítő teszt
Kistesó, nagytesó, unokatesó
2019. június 25., kedd, 05:10
Pro-Ject audio hifi lejátszó lemezjátszó bakelit vinyl erősítő előerősítő phono erősítő phono előerősítő erősítő teszt Pro-Ject phono Pro-Ject előerősítő phono előerősítő teszt
A Pro-Ject kínálatában számos különféle kiegészítőt találunk, legyen szó analóg vagy digitális zenehallgatásról. Előerősítők, fejhallgató erősítők, DAC-ok, A/D konverterek és még sorolhatnánk. Egy azonban azonos: az árukhoz képest általában bőven megfelelő minőséget képviselnek a Pro-Ject eszközök. Jelen tesztünkben phono előerősítőikből hasonlítottunk össze néhányat.
Miről lesz szó?
A forgalmazó jóvoltából három különféle Pro-Ject phono előerősítőt próbáltunk ki: az inkább belépő szintet képviselő tranzisztoros Phono Box S2-t, ennek nagyobb testvérét, a Phono Box S2 Ultra-t valamint a Tube Box S2-t, ami pedig az elektroncsöves vonalat erősíti. Mindegyik modellben közös az igényes megjelenésű fémház, a dual mono kialakítás és természetesen mindegyik szabványos RIAA korrekciót valósít meg. A készülékek alján rendre 2x8 kis, kétállású kapcsolót találunk, melyekkel megadhatjuk a kívánt terhelő impedanciát és terhelő kapacitást, valamint a tranzisztoros modellek esetében a kimeneti jelerősséget is. Ehhez mindenképp szükségünk van az egyes modellek használati leírására, mivel a kapcsolások kombinációi adják ki a kívánt értékeket, ráadásul egyedi kiosztással.
Mindegyik készülék rendelkezik kapcsolható szubszonikus szűrővel, amivel a nem kívánt basszusok levághatók; a szűrő egészen pontosan -12 dB-es vágást kínál 20 Hz-nél a Phono Box, míg -18 dB-es értéket nagyobb modellek esetén. A kis, könnyű készülékek elegáns szürke vagy fekete házban érkeznek, mindegyik hátulján egy bemeneti és egy kimeneti RCA csatlakozót találunk, valamint a tranzisztoros egységek esetében itt helyezkedik el a szubszonikus szűrő kapcsolója is. Utóbbi a csöves modellen az előlapra került a jelszint választó gombokkal és annak visszajelző LED-jeivel együtt. Mindegyik modell alkalmas MM és MC hangszedők erősítésére is, így elég csak a beállításaikat módosítanunk, amennyiben típust váltunk.
A tesztről
Tesztünket kategóriában inkább a nagyobb modellekhez illő rendszerrel végeztük, ugyanakkor valószínűsíthető, hogy ezek az eszközök akár még magasabb szintű láncot is képesek kiszolgálni. Tesztzenéink természetesen ugyanazok voltak mindegyik eszköz esetében: Mike Oldfield - Return to Ommadawn, Jean Michel Jarre - Chronology, illetve a Pink Floyd - Wish you were here c. lemezei. Így egyrészt mindegyik teszteszköz azonos pályán versenyezhetett, valamint elmondhatjuk, hogy akusztikus, elektronikus és rock stílusokkal is kipróbáltuk a Pro-Ject előerősítőket. Végerősítőnek szándékoltan tranzisztoros modellt választottunk, hogy a csöves előfok karaktere plasztikusan megnyilvánulhasson, illetve erős középkategóriás hangszedővel szerelt lemezjátszót járattunk és ehhez állítottuk hozzá az előfokok terhelési impedanciáját és kimeneti szintjét is.
Tesztkörnyezet
Tesztünket minden esetben azonos környezetben és további elemekkel végeztük. A hanglemezek lejátszásáért egy Pro-Ject RPM 3 Carbon futómű felelt, a gyári Ortofon hangszedő helyett egy Audio Technica VM-AT 95/SH-val szerelve. Ez a hangszedő Shibata tűvel rendelkezik, emiatt beállítani ugyancsak nehéz, ugyanakkor kifejezetten magas minőséget képvisel, az egyes előfokok közötti különbségeket emiatt biztosan kihozza. Erősítőnek egy Musical Fidelity M2si-t választottunk, ami tranzisztoros, viszont kifejezetten magas kategóriás megszólalást kínál, így a tranzisztoros/csöves előfokok közötti karakter-különbséget is hallhatjuk. Az egész lánc megszólaltatását B&W 685 S2 és Monitor Audio Silver 300 hangsugárzókra bíztuk, természetesen minőségi táp és összekötő kábeleket alkalmaztunk.
Pro-Ject Phono Box S2
A legkisebb modell meghallgatása során az árkategóriától elvárható, vagy akár kicsivel afeletti tisztaságot kaptunk. Véleményünk szerint körülbelül itt kezdődik az igényes, a sok nyűgöt megháláló vinyl hallgatás. A dinamika - viszonyítva például erősítőnk beépített phono előfokához - nagymértékben nőtt és a részletezőképesség is nagyobbnak mondható, ugyanakkor komolyabb rendszerekhez nem biztos, hogy kielégítő. A "kis" Pro-Ject viszonylag széles sztereóteret és aránylag pontos hangképet festett, ugyanakkor a teljes térérzet tekintetében hagyott maga után némi kívánnivalót is.
Kíváncsiságból kicseréltük hangszedőnket egy egyszerűbb típusra, itt mutatkozott meg a Phono Box S2 erőssége, miszerint kifejezetten megengedő a gyengébb minőségű bemeneti jellel szemben. Egyszerűen fogalmazva nem romlott annyit a hangminőség, amennyivel olcsóbb hangszedőt használtunk. Eredeti hangszedőnkre visszatérve azonban feltűnt az akusztikus felvétel részleteinek hiánya, illetve némi fémes felhang a hangképben, amit addig az olcsóbb hangszedő számlájára írtunk.
Pro-Ject Phono Box S2 Ultra
Tesztanyagaink első meghallgatása után áttértünk a Phono Box S2 "nagytestvérére" és elindítottuk ugyanazokat a lemezeket. A Phono Box S2 Ultra azonnal nagy változást hozott a hangminőségben: minden fátyolosság eltűnt, megnőtt a tér és sokszorosára emelkedett a dinamika is. Eltűnt minden addigi zavaró tényező, megszűnt a fémesség, az egész hangkép bő egy szinttel feljebb lépett minőség terén. A minőségi ugrás nem véletlen: egyebek mellett a kategóriára jellemző tokozott (IC) megoldás helyett teljesen diszkrét elemekből épül fel az S2 Ultra. Ezzel az előfokkal minden lemezünk új életre kelt, és egy dimenzióval többet mutatott magából. Sokkal precízebbé vált a sztereókép, - annak ellenére is, hogy a "kistestvér" is dual mono felépítésű - különösen érzékelhetővé vált az egyes hangszerek panorámája. Azaz amikor nem csak bal vagy csak jobb oldalon szól egy hangszer, hanem inkább balra vagy inkább jobbra, ahogyan a hangmérnök a stúdióban megálmodta. Ezek azok a kisebb, árnyalatnyi különbségek, amiket gyengébb rendszerek nem igazán tudnak visszaadni, illetve jól beállított lemezjátszó és hangszedő is szükséges a teljes élményhez.
Mindent egybevéve úgy éreztük, hogy az S2 Ultra új szintre emelte rendszerünk megszólalását, ez gyakorlatilag a hangkép minden eleméről elmondható. Stílustól függetlenül megjelentek a már említett pozitívumok, rockzenével kifejezetten dögösen szólalt meg az összeállítás. És ezzel el is érkeztünk tesztünk utolsó alanyához, amitől bevallottan sokat vártunk - és nem okozott csalódást. Lássuk a részleteket!
Pro-Ject Tube Box S2
A kellően bemelegített Tube Box S2 került utoljára láncunkba. A benne található ECC83 (12AX7A) előfok csöveket régi ismerősként köszöntöttük, már több helyen találkoztunk velük, de nem phono előfokban - várakozásaink emiatt nagyok. Bekötést követően elindítottuk az első lemezt - és azonnal egy másik világba csöppentünk. Az elektroncsövek meleg, kerek hangkaraktere és részletező képessége azonnal a fotelhez szögezett, mindemellett még egy kicsit többet kaptunk mindenből, amit a Phono Box S2 Ultra-nál szerettünk.
A minőséggel kapcsolatban semmilyen kifogásunk nem merült fel, megkaptunk minden részletet, széles hangszínpadot és sztereóteret, valamint a dinamika is valahogy kiteljesedett a vinyl és a csövek karakterének köszönhetően. Megkockáztatjuk, hogy érzet tekintetében a Tube Box S2 tesztünk győztese, pedig hangminőségben nem marad el tőle a Phono Box S2 sem - a hangkarakter viszont sokkal "analógabb" ezesetben, ami számunkra további pluszt jelentett. Nem tudtuk megállni, hogy tesztlemezeinken kívül még továbbiakat is meghallgassunk vele és minden esetben azt találtuk, hogy a Tube Box S2 sokat tett hozzá a zenei élményhez.
Az eszközben gyárilag használt csövek típusát szemrevételezéssel sajnos nem tudtuk megállapítani, ugyanakkor szinte biztos, hogy karaktere, "csövessége" fokozható, illetve ízlés szerint módosítható más gyártótól származó prémium elektroncsövek (pl. Sovtek) használatával. Ezen túlmenően egy kifejezetten audiofil tápegység rendszerbe iktatása is növelheti mindhárom eszköz teljesítményét, de ez már csak saját fantazmagóriánk - hiszen egy ilyen tápegység közel azonos árban van a Phono Box S2 Ultra-val.
Összegzés
Tesztünk végeredményeként bátran elmondhatjuk, hogy legyen bármilyen alsó vagy középkategóriás rendszerünk, a három közül valamelyik Pro-Ject phono előfok beiktatásával biztosan új szintre emelhetjük az analóg zenehallgatás élményét. Az árban mutatkozó különbségek a minőségben is visszaköszönnek, míg a Tube Box S2 hibátlanul hozza az utánozhatatlan csöves karaktert, ami minden analóg rajongó szívét biztosan megdobogtatja. Ugyanakkor a "kistestvér" sem okoz csalódást, az árához mérten elvárható szintet nyújtja, talán még egy picit többet is. Ha azonban rendszerünk későbbi fejlesztésében is gondolkodunk, érdemes lehet a Phono Box S2 Ultra vagy Tube Box S2 mellett letenni voksunkat, mivel érezhető, hogy ezek az egységek komolyabb láncot is gond nélkül kiszolgálhatnak.