JBL Synthesis One Array high-end házimozi rendszer teszt

2012. március 19., hétfő, 12:15

JBL Synthesis Array One Array hangfal high end házimozi

JBL Synthesis Array OneJBL Synthesis Array OneJBL Synthesis Array OneJBL Synthesis Array OneJBL Synthesis Array OneJBL Synthesis Array OneJBL Synthesis Array OneJBL Synthesis Array OneJBL Synthesis Array OneJBL Synthesis Array OneJBL Synthesis Array OneJBL Synthesis Array OneJBL Synthesis Array OneJBL Synthesis Array OneJBL Synthesis Array OneJBL Synthesis Array One

 

Amit a most következő sorokban ismertetünk, az a Synthesis rendszerek szíve-lelke, a SDEC4500, ami valójában két csaknem egyforma kinézetű egységből áll, az egyik X, a másik P jelzésű. Belsejükben szobaakusztika korrekciós ekvalizátor, digitális aktív frekvenciaváltó, 4 darab 32 bites DSP rejtőzik. Ezekkel a professzionális eszközökkel extra felszereltségű mozitermek hangrendszerei is optimalizálhatóak, a három fronton kívül hat oldalsó és két hátulsó surround, valamint 4 darab mélyláda kezelhető. Parametrikus ekvalizátora 256 sávos, negyedrendű digitális keresztváltója aktív erősítést tesz lehetővé. Az eredetileg külön helyiségbe ? mint amilyen az igazi mozik gépháza ? szánt készülékek hűtése nem teljesen hangtalan, ezért a Házimozi Stúdió szakemberei néma ventillátorokkal szellőztetett házat terveztek és készítettek hozzájuk. Igény szerint azokba szerelve bocsájtják a vevő rendelkezésére.

A JBL Synthesis rendszerek tökéletes összehangolásához nélkülözhetetlen egy beállító csomag, pontosabban koffer, amiben mérőprocesszor, 8 darab sorszámozott mérőmikrofon és a hozzájuk tartozó kábelek, mérőszalag, hangnyomásmérő, router, fázisellenőrző, található. Ezekkel olyan mértékben finomítják, korrigálják, optimalizálják a hangzást, amivel elérhető amit a cikk elején említettünk: pici szobában és hatalmas teremben is megállja a helyét a One Array.

Egy házimozi hangminőségét megítélni jóval nehezebb, mint a sztereó zene hallgatására specializált rendszerekét, mert a filmekben használt különféle fegyverekkel soha, vagy nagyon ritkán találkozunk a valóságban, pláne működés, lövöldözés közben. Vállról indítható, föld-levegő rakéták sem minden nap süvítenek el a fejünk felett, autókat is (szerencsére) csak tévészékház ostromakor szoktak gyújtogatni. Kém műholdak is szökőévente egyszer robbannak fel a világűr hozzánk közeleső részén, ahol még ? levegőmolekulák hiányában ? a hang sem terjed, tehát ilyenek alapján minősíteni minimum sarlatánság lenne. Viszonyíthatjuk a felbontást, a dinamikát, a frekvenciamenet kiterjedtségét, az időzítést az általunk addig hallott legjobbhoz. Esetleg időnként elmehetünk tanulmányi kirándulásként valamelyik bevásárlóközpont multiplexébe ?  a megszállott házimozisok szórakozás céljából nem járnak moziba ? ha szerencsénk van, tisztességesen beállított rendszerrel és normális hangsávval rendelkező kópiával találkozunk. Azt azért nem mernénk állítani, hogy etalonnak beillik, amit ott hallunk. Ellentétben ezzel az éppen tesztelt házimozival, amelyben jobb képet láttunk és jobb hangot hallottunk, mint eddig bármikor, bárhol, beleértve az igazi mozikat is. Hogy ez miként lehetséges? A gyártó által, sok éves kísérletezés és tapasztalat birtokában kiválasztott, összeillő részegységekből állt, és úgy volt beállítva, hogy tudásuk maximumát tudták nyújtani.

A tesztelés (nevezzük inkább elmerülésnek az élvezetekben) során előkerültek bőséggel koncertek, akciófilmek és sztereó zenék is. Minden lehetséges és létező oldaláról megvizsgáltuk a rendszert. SEAL Soundstage albuma, olyan élményt adott, mintha a színpad előtt ültünk volna, nagyjából a hetedik-nyolcadik sorban. A meglepetések sora folytatódott Bocelli toszkán Vivere felvételével. Az első egy percben a kamera elhalad egy kis templom bejárata mellett és a harangszó nem csak úgy lebeg a térben, hanem pontosan a fejünk felett szól, ráadásul nem 1-2 méterrel, hanem tizenöttel (a háromméteres belmagasságú szobában)! Minden hangot oda helyeznek a JBL processzorok ahova a rendező és a hangmérnök képzeltek, legyen ez akár srévizavé 5 méterre mögöttünk, 4 méteres magasságban. Ilyen 3D-s hangélményt még soha nem hallottunk, erről jelentős mértékben ?tehetnek? az S4Ai hangdobozok is. Más házimozi rendszerekben a szélrózsa minden irányából érkeznek hangok, nem alkotnak ennyire homogén teret.

Ezek után, a Robin Hood című film partraszállásos csatajelenetét nézve két dolognak örültünk: hogy ilyen moziélményben lehet részünk, és hogy nem kell félnünk a záporozó nyílvesszőktől, nem szükséges pajzsot tartani a fejünk fölé, csak a süvítésük és a becsapódásuk borzolták az idegeinket. Az Éli Könyve 53. percében eldördülő, az addigi feszült csendet megtörő lövések hallatán, ezt körülbelül huszonharmadszor láttuk, összerezzentünk, ugyanez elmondható a Valkűr elejének sivatagi jelenetére, amikor felugat a légvédelmi gépágyú. Majdnem kiugrottunk a kényelmes kanapé öleléséből. A Terminator Salvation hangja kiemelkedően bonyolult, aprólékos, amit az egyszerűbb rendszerek képtelenek hitelesen, maradéktalanul tolmácsolni. Ezt az átlagos mozizók észre sem veszik, fogalmuk sincs arról, mi rejtőzik a hangsávban. Jennifer Hudson a Dreamgirls ?nagy nótájában? libabőrt és könnyeket is előcsalogatott belőlünk, Oleta Adams a Focal 5-ös demólemezének első számából kilépett és ott állt előttünk. A JBL Synthesis One Array hangerejét az elviselhetetlenség határáig fokozva, például a Super 8 c. film vasúti balesetének megtekintésekor, semmilyen negatívumot, minőségromlást nem tapasztaltunk, lehetetlen belekötni, fogást találni rajta.

Még nem esett szó a képről, mert az tagadhatatlan, hogy az élményhez nagymértékben hozzájárult. A CineMaster HD-ről jelet kapó SIM2 C3X Lumis projektor három méter széles vászonra vetítette a borotvaéles, zajmentes és hihetetlenül kontrasztos képet. A lejátszót és a vetítőt a Házimozi Stúdió szakemberei előzetesen színhelyesre, optimálisra kalibrálták, így Ferrarik ?ferrari-pirosak? voltak, az arcszínek egyediek, mint ahogy a valóságban, a koromfekete pedig koromfekete volt. Annyira jól sikerült a beállítás, hogy a kép szinte 3D-s hatást keltett.

Végezetül mindenképpen meg kell említenünk, hogy ezek a termékek csak a cikkünkben röviden vázolt, professzionális kalibrálással tudják azt, amit a gyártó ígér, és amit mi is láttunk-hallottunk. Ez ügyben azonban nem kell, hogy fájjon a fejünk, mert a Házimozi Stúdió szakemberei csak e műveletek elvégzése után adják a rendszert a vásárló kezébe.

A világ legjobb házimozi rendszereinek egyike: JBL Synthesis One Array!

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.