Vitus Audio beszámoló
2023. január 27., péntek, 11:10
VitusAudio audio hifi erősítő lejátszó CD-lejátszó high end hifi erősítő sztereó erősítő Vitus Audio erősítő teszt CD-lejátszó teszt high end hifi high end erősítő hifi erősítő teszt sztereó erősítő teszt
Mint azt már hírül adtuk, az Extreme Audio bemutatótermében a Vitus Audio termékei is megtalálhatók ősztől, mi pedig nem voltunk restek egy sztereó párost megismerni tőlük a Signature SIA-025 Mk.II integrált erősítőt és a szintén Signature sorozatba tartozó SCD-25 Mk.II lejátszót, a Gold Note és Perlisten Audio hangfalak segítségével. Azonban, mielőtt erre kitérnénk, egy kicsit kukkantsunk be az ultra high end termékeket készítő cég múltjába, jelenébe, filozófiájába, gyártásának hátterébe.
A kezdetektől a kulisszákig
Dániában valahogy másképpen süt még a Nap is, mint Európa más országaiban. Amennyiben belegondolunk a művészetük világába, eszünkbe juthat az író, Andersen, Lars Ulrich, a Metallica dobosa, Lars von Trier filmrendező, és természetesen a vikingek sem maradhatnak ki, bár ők eléggé sajátos módon képviselték a művészetet. A felsorolásból nem hagyhatjuk ki a high endet, annak is a legfelsőbb, ultra vállfaját sem, gondoljunk csak a Gryphon-ra, vagy a Vitus Audio-ra. Jelen történetünk főszereplője az utóbbi, de hamarosan megtudhatjuk, hogy miért is került említésre a griff emblémájú emblematikus cég. Most azonban induljunk a kezdetektől!
A Vitus Audio története azzal indult, hogy a később, a céget alapító alapító Hans-Ole Vitus mindössze 12 évesen csatlakozott az Åbyhøj Tambourkorps metálzenekarhoz, amiben pergődobon játszott. Általuk egész Európát megismerte, és kialakult benne egy életre szóló zeneszeretet. 15 éves korától az iskolai zenekarban és egy helyi rockbandában dobolt, ahol Thin Lizzy, vagy a Rolling Stones feldolgozásait játszották, közben 14 évesen megkapta első hifi berendezését, ami kiváltotta az elektronika iránti szenvedélyét is. Ez egy Pioneer összeállítás volt, amit Sansui tunerre és Sansui erősítőre cserélt, melyek a mai napig működnek a Vitus Audio gyárában. Így kezdődött a tökéletes hangzás keresése, az elektronikával való trükközés, a dolgok szétszedése, majd összerakása - tulajdonképpen ez a kíváncsiság ragadta meg Vitust.
18 évesen elektronikai oktatásba kezdett, ekkorra már megkedvelte a csúcskategóriás audio berendezéseket, különösen a dán Gryphon Audio Designs termékeit is, amelyek még nem voltak elérhetők a számára. Az egyetlen alternatíva az volt, hogy elkezd saját maga fejleszteni az ennek a szabványnak megfelelő berendezést, így aztán 1985 és '86 körül elvetették annak a magját, amiből a Vitus Audio lett.
A Vitus Audio kiváló minőségű rendszereket gyárt, amelyek generációknak készülnek. Ennek szerves része, hogy semmit sem bíznak a véletlenre a tökéletes tervezés területén és teljesítményre való törekvésünkben. Megközelítésük kompromisszumok nélküli. A termékeket túlnyomórészt saját üzemünkben gyártják, kiterjedt beruházások történtek tervezőszoftverekbe, gyártórobotokba, mérő- és minőségellenőrző berendezésekbe, valamint a kapcsolódó szoftverekbe. Ez az egyedülálló infrastruktúra lehetővé teszi számunkra, hogy évtizedekre - mondhatni generációkra - garantálják termékeik pontosságát és teljesítményét. Szó szerint a jövő számára készültek. Ennek következményeként a cég nem dob piacra évente új terméket, hiszen minden egyes komponens megszületése jelentős időt és energiát vesz igénybe.
Kezdetben analóg rendszerekre specializálódtak, az elmúlt években azonban hírnevet építettek ki a kiemelkedő minőségű innovációs digitális termékek piacvezetőjeként is. Napjainkban portfóliójuk gondosan kiegyensúlyozott az analóg és a digitális szféra között, és mindkettő egyedi specialitásokkal rendelkezik.
A Vitus Audio vállalatot nem hivatalosan 1995-ben alapították, azonban még 8 év fejlesztés és finomítás kellett ahhoz, hogy az első termékek készen álljanak a nyilvános bemutatásra. Erre Stockholmban, Koppenhágában majd Frankfurtban került sor, a fogadtatás pozitív volt, és ez lefektette az alapjait a cég történetének.
A Vitus Audio-nál minden terméket kézzel készítenek Dániában, így a gyártás ugyanabban a környezetben zajlik, ahol a tervezők dolgoznak, semmi sincs a véletlenre bízva. Több mint 700 000 eurós gépparkjuk van, szigorúan ellenőrzik a gyártás minden aspektusát, biztosítva, hogy a szállított alkatrészek megfeleljenek szigorú minőségellenőrzési követelményeinknek, és egy életre szóló hangélményt biztosítsanak a felhasználó számára.
A Vitus Audio honlapján a tervezési és gyártási folyamat részleteiről is sokat elárulnak, amibe bele tartozik a tárolás, a leltározás, a felhasznált forrasztóanyag vagy a PCB használata.
A cég jelenleg három sorozatot készít, név szerint Reference, Signature, valamint Masterpiece. Ezek között találunk elő és végfokot, monoblokkot és integrált erősítőt, CD-futóművet, DAC-ot és integrált CD-lejátszót, phono előerősítőt, kábelek és hangfalak nem szerepelnek a kínálatukban.
Az Extreme Audio bemutatótermében jelenleg négy komponensük található meg, amelyek a következők. Reference RI-101 Mk.II integrált sztereó erősítő, Signature SS-025 Mk.I sztereó végerősítő, Signature SCD-25 Mk.II CD-lejátszó és Signature SIA-025 Mk.II integrált sztereó erősítő, amelyek közül nekünk az utóbbi párosából alkotott rendszert sikerült meghallgatnunk, kiegészítve Gold Note és Perlisten Audio álló hangfalakkal. Aztán elgondolkoztunk azon, hogyan is lehetne megfogalmazni a hallottakat, amelyek a teljesség igénye nélkül nyújtanak egy teljes egészet.
A megfogalmazás csupán azért jöhetett létre, mivel jelen esetben a Vitus Audio Signature sorozatának párosát ismertük meg, nem a Masterpiece darabjai közül egyet, tehát tudjuk, hogy az út itt még nem ért véget.
Ízelítő a Vitus Audio világából
A Vitus Audio Signature sorozatának komponensein már egyenként látszik az, hogy elpusztíthatatlanok, és valóban arra készültek, hogy a tulajdonosát akár évtizedeken keresztül kiszolgálják és boldoggá tegyék. Robusztus fém ház, amelynek az előlapján csak a legszükségesebb kezelőszervek találhatók, hiszen minden másra ott van a távvezérlő. A Signature SIA-025 Mk.II integrált erősítő 135x435x436 mm-es méretekkel dominál, amihez pontosan 37 kg tömeg tartozik. Ez már maga nem semmi! A osztályban csatornánként 8 ohmon 25 W a teljesítménye, ami AB osztályban 150 wattra nő. Ez sokak számára nem is tűnhet soknak, viszont, ha ezek az adatok valósak, márpedig azok, akkor tulajdonképpen bármilyen jellegű hangfal meghajtására elegendő. Az SIA-025 Mk.II öt szimmetrikus és aszimmetrikus bemenettel van ellátva, előerősítő kimenettel is rendelkezik kettős erősítési célokra, szimmetrikus hangszórókimenetekkel és teljes bypass funkcióval is fel van vértezve.
Egyedi tervezésű UI-transzformátort találunk belül, aminek hasznát az alacsonyabb frekvenciákon vesszük, a tervezése négy évet vett igénybe. Teljesen diszkrét erősítésű modulokat alkalmaztak, amelyek nulla globális visszacsatoláson alapulnak, és ez a teljes moduláris felépítés lehetővé teszi a jövőbeli bővíthetőséget is. A relé alapú hangerőszabályzó 0,5 dB-es lépésenként vezérli a kimeneti szintet, a túlméretezett tápegység speciális konfigurációs szabályozókkal az összes alacsony fogyasztású elemhez csatlakozik. Komplex áramkört találunk, ahol minden fejlesztés észrevehető változást eredményez a kimenetben. Ez a modell tulajdonképpen az SS-010 utóda, viszont számos finomításon és optimalizáláson esett át, egyik fő cél a kompromisszummentesség volt.
A Signature SCD-025 Mk.II CD-lejátszó le sem tagadhatná a rokonságot, hiszen itt is középre helyezték a kijelzőt, aminek két oldalán három-három vezérlógomb található, és anyagspórolásról itt sem volt szó, amit bizonyít a nettó 26 kg-os tömeg. Tervezésénél a Masterpiece MP-P201 készüléküket használták kiindulásnak, a cél pedig az volt, hogy megalkossák a legzeneibb hangú CD-lejátszót, amit a piacon kapni lehet. A végeredmény minden várakozásukat felülmúló elektronika lett, ami ráadásul sokkal több, mint egy CD-lejátszó, hiszen USB, AES/EBU és S/PDIF bemenetekkel is rendelkezik. A felültöltős futóműhöz Philips CD Pro 2 LF meghajtót választottak, melynek az alap mechanikai és elektronikus részeit kicserélték, hogy megfeleljenek a támasztott követelményeknek. Ez nagymértékben csökkenti a lemezinformációk olvasásakor előforduló hibákat, és leveszi a meghajtón belüli hibajavító rendszer terheit. Frekvencia-konverziót használtak, hogy minimalizálják a jittert, és az Engineered Q8 átalakító modulnak köszönhetően 384 kHz-es mintavételi frekvenciát értek el. Az analóg fokozat közvetlenül az erősítőiktől származik, és különös figyelmet fordítottak a tápegységre, amely négy külön részre van osztva. Egy a meghajtóhoz, egy a digitális erősítőhöz és kettő a sztereó kimenethez tartozik. Az órajel generátor 24,576 MHz +/- 5 ppm értéket ér el, a beépített DAC pedig kettő darab AD1955-ből áll.
Egy szint, ami nem adathat meg mindenkinek
Milyen volt a hang a Gold Note XT-7 hangfalak a társaságában? Olyan könnyű ezt megfogalmazni, mint amilyen nehéz is egyszerre. Ultra high end elektronikákról van szó, és a Gold Note hangfal is egyértelműen high end alkotás, tehát fogást nem igazán lehet találni rajtuk. Az természetes, hogy a hangba nem lehet belekötni, hiszen a Vitus Audio eleve úgy tervezi a készülékeit, hogy azok kizárólag kompromisszummentes produktumok lehetnek, és jelenleg "csupán" a középső sorozatukról van szó. Azért mindenképpen ildomos megjegyeznünk azt, hogy ezek nem olcsó dolgok. A két készülék egyenkénti ára 9 millió forint, ami nem zsebpénz, de az ultra high end kategóriában ez abszolút elfogadható, hiszen többtíz-milliós készülékeket is találhatunk itt. Igen, nem összeállításokat írtunk, hanem készülékeket, tehát akár 100 millió is összejöhet könnyedén, ha egy olyan rendszert szeretnénk, ami ezt a szintet képviseli.
A Vitus Audio páros a hangja erős, nagyon erős. A CD-lejátszó felültöltős, ami mindig is a high end kategória egyik ismérve volt, ezt a megoldást alacsonyabb szinten nem fedezhetjük fel. Oda kell menni, a kezünkkel eltolni a fémfedelet, behelyezni a lemezt, ráhelyezni a jelentős súlyú leszorító tárcsát, visszacsukni a fedelet, aztán kezdődhet a zenehallgatás. Az erősítő távirányítója egy markáns fémdarab, aminek érdekessége, hogy akkumulátorról működik, és a kategóriában szokatlanul, kijelző is található rajta. Nem könnyű darab, így érdemes a fotelünk karfáján elhelyezni, aztán onnan kezelni a segítségével elsősorban a hangerőt, mert máshoz nem igazán fogunk nyúlni, miután kiválasztottuk a bemenetet.
A duó hatalmas energiával bír, ami nem csoda, hiszen az alapító rockon és metálon nőtt fel, tehát biztosan elvárás volt az alkotásukkor az is, hogy ezeket a műfajokat se kezelje félvállról. Persze itt számolnunk kell a keverés hiányosságaival, de ha koncerthangulatra van szükségünk, azt biztosan megkapjuk! A Gold Note hangfalak társaságában ebben nem is volt hiány, de az érezhető volt, hogy az elektronikák még termetesebb és még magasabb kvalitású hangfalakkal is lazán megbirkóznának. Csalódásban azonban mégsem volt részünk. A repertoárunkban szerepelt Mike Oldfield, Tool, Vivaldi, Muse, Frank Sinatra, és sok minden, ami szem-szájnak ingere, tehát bátran kalandoztunk a stílusok között, a két Vitus Audio minden esetben képviselte azt a szintet, amire született. Talán felesleges is boncolgatnunk a tartományokat, lecsengéseket, vagy tisztaságot, hiszen ezek annyira maguktól értetődők. Ebben a kategóriában, ahogyan már említettük, hibát nem lehet találni, a választásunk inkább azon múlik, hogy a rendszer karaktere mennyire áll közel hozzánk.
A meghallgatott dán sztereó erősítő és CD-lejátszó a zenealkotás magasiskolája, ahol a fő szempont a tiszta, meleg, életerős, valódi nagyságot képviselő előadáson volt. A tartalékokból nem akart kifogyni, ahogyan a lendületből sem, hallani lehetett a felvételek alatt megbúvó csendet, ami fontos része a tartalomnak. Ezeket a jelzőket hiánytalanul alacsonyabb kategóriában csak nyomokban találhatjuk meg. Azok is bőven elegendőek egy jó füllel megáldott és minőségi zenét és felvételeket kedvelő zeneszeretőnek, de a kiteljesedést bizony ezen a szinten kell keresnünk. A gyártó hosszú ideig tervezi a készülékeit, azokat hosszú felhasználásra szánja, és ez nem csak a megépítettségén mutatkozik meg. A hangjába könnyű volt beleszeretni, nem okozott nekik gondot nagyon hosszú ideig ott marasztalni minket kedvenc fotelünkben, az élvezeti faktora pedig csak szuperlatívuszokban mérhető vagy definiálható. Biztosan szűk szegmens az, akit megcéloztak, de azok, akik életük teljében vannak, és van annyi pénzük, hogy azt egy olyan párosra költsék el, ami teljesen kielégíti őket, ez egy őszintén ajánlható alternatíva. Ráadásul, ha azt is számításba vesszük, hogy akár 30-40 évig sem kell meghibásodásra számítanunk, a kapott minőség pedig még akkor sem lesz fakó, akkor jobban belegondolva nem is olyan gyenge ajánlat ez a Vitus Audio részéről. Kiváltságos emberekről van továbbra is szó, akik között még jobban szűkülhet a kör, ha birtokolni tudnak egy-egy Vitus Audio készüléket. Slusszpoénként talán azt is leírhatjuk, hogy a használtpiacon sem fogunk gyakran összefutni velük, mert eleve nagyon keveset gyártanak belőlük, akinek van, az meg nem valószínű, hogy szeretne megválni tőlük. Maximum a feljebb lépés reményében.
Iránytű
Forgalmazó: |
Invitone Kft. |
Bemutatóterem: |
Extreme Audio +36-1-7867-422 +36-30-208-2206 1117 Budapest, Sopron út 22. |
További cikkek: