PSB Image házimozi hangfalszett teszt
Kanadából jöttem, mesterségem címere?
2011. szeptember 15., csütörtök, 08:10
PSB PSB hangfal PSB Image PSB T6 PSB B6 PSB C5 Image T6 Image C5 Image B6 Image hangfal hangfalszett házimozi audio hifi házimozi hangfalszett
Három betű; hangfal márka. Rákérdezhetek: JBL? PMC? KEF? MBL? NHT? WLM? Nem talált! PSB! A következő tesztben megnézzük, hogy mennyire jogos, hogy a PSB márka nem jut az elsők közt eszünkbe. Legalábbis eddig...
A fenti mondat befejezésére Magyarországon azt hiszem, kevés embernek jutna eszébe bármi is, talán a juharszirupot leszámítva. Persze audiofil körökben jól ismert kanadai márkanevek a Classé és NAD. A PSB Speakers International nevet ugyan már hallottuk, de hogy kanadai, az nem ugrott "azonnal" be, az meg még kevésbe, hogy már a hetvenes évek elejétől gyártanak hangdobozokat. Az évek során a termékskálája olyan szélesre nőtt, hogy jelenleg 6 sorozatot gyárt, egyenként 4-8 típussal, de ezek mellett nagy választékot kínál mélynyomókból, falba és mennyezetbe építhető hangsugárzókból, sőt, még irodai asztalon elhelyezhető kisméretű hangdobozkákat is gyártanak. Aki pedig a PSB név eredetén tűnődne, ez is, mint sok másik, az alapítók nevéből (Paul és Sue Barton) származik.
Nekünk most az Image sorozatból jutott néhány darab: T6 állódobozok, B6 állványra helyezhető dobozok és C5 középsugárzó. A PSB sok terméke között egyébként megkönnyíti az eligazodást, ha megjegyezzük, hogy a T a "tower", a B a "bookshelf", a C pedig a "center" szavakra utalnak.
Kétcsatornás bemelegítés
Természetesen ezek egy 5.0 szettként érkeztek tesztelésre, de nyílván a T6-ot és a B6-ot is használhatjuk csak sztereó rendszerben. Mi is így tettünk, az első néhány napon csak a T6 párt kötöttük be és kizárólag zenét hallgattunk. Bár betettünk néhányat az általában tesztelésre használt lemezek közül, de alapvetően inkább "csak úgy szólt" olyan zenével, amihez éppen kedvünk volt. Megszokott, hogy amikor méreteiben szerényebb hangdobozok kerülnek a referenciaként használt Proac Response D80-ak helyére, akkor a legnagyobb különbség a zene "tömegét" érinti, szinte minden hangszer kisebbnek tűnik, és néhány zeneszám veszít a lendületéből is. Nem a frekvenciasáv szűkül elsősorban, hanem talán a kevesebb megmozgatott levegő kelti a vékonyság érzetét. A T6-osoknál közel sem volt akkora "tömegérzet" csökkenés, mint amit hasonló középméretű hangdobozoknál tapasztaltunk. Ez nem is meglepő, ha szemügyre vesszük őket részletesebben. Ebben a méretben és árkategóriában a kétutas megoldás jellemző, egy vagy esetleg két darab mélyközép sugárzóval. A T6 háromutas egy 133 milliméteres középsugárzóval zárt kamrában és két 165 milliméteres mélysugárzóval két basszusreflex nyílással, illetve egy neodímium mágnessel mozgatott, titánból készült és 25 milliméteres (1 colos) magassugárzóval. Ezek együtt az egész frontpanelt kitöltik és egy sokkal komolyabb hangdoboz benyomását keltik, mint amit ennyi pénzért kínálni szoktak. Adatlapja szerint a mélyhangokat 32 Hz-ig, mindössze 3 dB veszteséggel adja vissza, 28 Hz-nél pedig -10dB az esés, ami azt jelenti, hogy a hangszerekből jövő mélyhangokat halkan, de mind fogjuk hallani. Ez nem olyan egyértelmű, mint sokan esetleg gondolják egy ekkora hangdoboznál. ?Név nélkül? az egyik legnevesebb brit gyártó hasonló méretű, de jelentősen drágább, háromutas dobozainál a 3 dB veszteség már 69 hertznél jelentkezik és 43 Hz-nél 6dB hangnyomás-csökkenést ad meg a gyártó. Ennek tükrében a T6 különösen kiemelkedő teljesítményt nyújt. De a specifikáció egy dolog, a másik, ami fontosabb, hogy ezt a kiváló basszus visszaadást, egyértelműen hallani is. Magávalragadó zenei élményt nyújt a hangdoboz, de nem azoknak való, akik a tűhegyes szikrázó részletgazdaságot helyezik kívánságlistájuk első helyére. Sylvain Luc gitáros nevével fémjelzett jazz trió SUD című albuma ahol egy Godin gitáron játszik a francia zenész, kevésbé pattogós, inkább kisimult, kevésbé feszült zene benyomását kelti. A hasonlóan sok részlettel bíró Brand New Swinging Together Again című album J.J. Johnson és Kai Winding "szájából" (harsonán keresztül) kevésbé harsány, mint megszoktuk, viszont az album lényegét adó, és címében is szereplő "swinging" teljes egészében eléri a hallgatót. Az albumról a kedvenc számunk a tizedik, és mint a szám címe Going, Going, Gong! elárulja, ütős számról van szó, beütései valóban felérnek egy jó hátbavágással, ami persze az előadók valószínűsíthető szándéka volt. Hasonlóan jól feküdt a hangdoboz karakterének Ray Charles, Genius Loves Company című albumának legtöbb száma, köztük is a Nathalie Cole-lal előadott Fever, amely jól megmutatja egy hangdoboz dinamikai képességeit. Az Image T6 könnyedén vette ezt az akadályt és lehetett érezni, hogy valami ilyesmi jellegű zenét dúdolgattak a PSB mérnökei a tervezőasztal fölé hajolva és nem csendes hárfa muzsikát.
Egy, két, há...5.0!
Már a kétcsatornás összeállításban hozott teljesítmény előrevetítette azt, hogy a PSB dobozok mozira kihegyezett felállásban még jobban fognak szerepelni. A nagy tér és testes hangzás filmnézéshez elengedhetetlen, leszámítva a monológokra épülő drámákat, de olyat meg ki néz? Azért hogy egy kis segítséget adjunk a tér létrehozásában a T6-osoknak, a C5-ös középsugárzó és a B6-os háttérsugárzók is a helyükre kerültek. A B6-os állványra szerelhető dobozok egyébként sztereó monitornak készültek, de nem követünk el nagy hibát, ha a T6-os szintén kiváló minőségben megépített kistestvéreit tesszük magunk mögé, vagy mellé és fölé a moziszobában. Ha valaki kisebb méretű és kifejezetten háttérsugárzónak készült hangdobozokat szeretne, akkor a PSB modelljei között megtalálja az ebbe a sorozatba illő Imagine S5 bipól sugárzót.
PSB mélyláda szintén rendelhető, mi most azonban az említett 5.0-ás szett teljesítményére voltunk kiváncsiak. A B6 az állványra szerelendő hangdobozok népes csoportjában a méretesebbek közé tartozik. A T6-ban található mélysugárzókból került bele egy, amely most a középtartományt is megszólaltatja. A C5 pedig a T6 középsugárzóját használja, igaz abból kettőt, és természetesen az összes hangdobozban ugyanazt a magassugárzót találjuk. Mindezeket figyelembevéve jó esélyünk van arra, hogy tonálisan közel állnak majd egymáshoz, ami házimozinál alapkövetelmény. Nagyon igényesen megépített hangdoboz mindegyik, és látszik, hogy nem csak a tervezőmérnökök, hanem a bútorasztalosok is kitettek magukért. Majd egy hónapig éltünk együtt a teljes szettel, így volt lehetőségünk mindenféle film és zenei anyaggal kipróbálni azt. Helyesebben nem is próbáltuk, hanem egyszerűen használtuk.
A házimozi erősítő egy Marantz SR7005-os volt, amely gyártója zászlóshajója az integrált AV rádióerősítői között és mindenképpen a PSB handobozszett méltó partnerének tekinthető. Az erősítő Audyssey DSX kalibrációs programjával 6 különböző helyen elhelyezett a mérőmikrofonnal sikerült a hangfalak hangerőket és késleltetéseket úgy beállítani, hogy a vászon előtt egy nagyobb család minden tagjának tökéletes térélményben legyen része. Itt azért érdemes megemlíteni - főleg, hogy már előbb is volt szó a zene "tömegéről" és a térélményről - hogy a nappali, melyben elhelyeztük a rendszert, közel 80 négyzetméter alapterületű, ráadásul felfelé egy lépcsővel még nyitott is, így bőven van hol "elvesznie" a hangnak. Az 5 hangdoboz által behatárolt tér 30 négyzetméter körüli volt. Szerencsére az Audyssey DSX kalibráció nagyon jól körül tudja határolni a teret, és nincs az a furcsa érzése az embernek, hogy a nappali nagyobbik fele nem is része a mozinak. Már a beállításhoz használt, az erősítő által generált mérőjel esetében is jól hallottuk, hogy a hangdobozok valóban tonális egységet alkotnak. Sajnos sok gyártónál a centersugárzó és a frontok nincsenek összehangolva, ami nagyon zavaró is tud lenni.
Sok akciófilm került sorra az egy hónap alatt, a Robin Hood, a 22 lövés, a Párizsból szeretettel, hogy csak néhány kedvencet említsünk. A PSB szett nagyon kiegyensúlyozott homogén teret hozott létre. A hang dinamikája messze felülmúlta azt, amit ilyen mérettől reméltünk. Tulajdonképpen fel sem tűnt, hogy nincs mélyláda, a robbanások, ütközések, csattanások mind "ott voltak". Zenei anyaggal sem vallott kudarcot a PSB. Quincy Jones születésnapi koncertje, Michael Bublé los angelesi fellépése, Celine Dion las vegasi show-ja, mind jó példái voltak annak, hogy egy magas minőségben rögzített és elkészített Blu-ray felvétel, illetve egy jól beállított házimozi rendszer mennyire a szobába tudja varázsolni a koncertélményt. A PSB rendszer nagyobb térérzetet tudott ismét produkálni, mint amit a méretüktől el lehet várni. Egyáltalán nem volt olyan érzésünk, hogy mindössze néhány méterre ülünk a hangdobozoktól. Ráadásul a beállító mikrofonnal 6 helyre bemért és optimalizált környezetben még az sem rontotta az élményt, ha valaki nem pont középen ült.
5.1 vagy 6?!
Nem hagyott azért minket nyugton a gondolat, hogy milyen is az, amikor beteszünk egy tisztességes mélynyomót a rendszerbe, még akkor is, ha eddig különösebben nem hiányoltuk. Komoly házimozisok egyik legfontosabb részegységnek a mélynyomót tartják, így elég igazságtalan, hogy az elnevezések kitalálásánál csak egy tizedet kapott, holott sok rendszerben inkább egy teljes egészet érdemelne. Egy Velodyne SPL-1200 aktív mélyládát helyeztünk el a szobában , ami minden szempontból referenciának tekinthető és könnyen integrálható. Visszanéztünk jó pár filmjelentet és koncertrészletet. Nem meglepő módon azoknál a jeleneteknél, ahol ezt vártuk, sokkal megrázóbb élményben volt részünk. Szó szerint. Zenénél a teret tovább növelte és az általunk amúgy is kedvelt testes PSB hangzást még jobban kiemelte. Egy ilyen komoly és jól beállított mélynyomónál nem azt vesszük észre, hogy be van kapcsolva, hanem hogyha nincs. Most is így volt. Amíg nem volt bent a rendszerben, nem hiányzott, de kikapcsolás után jó ideig tartott, amíg visszaállt a fülünk abba az állapotba, hogy azt tudjuk mondani, hogy a PSB rendszer kifogástalan 5.0-ás összeállításban is. Mindenesetre, akinek egy mélyláda nem fér el a nappalijában (vagy a feleségének alacsony a mélynyomó tűrő képessége), az nyugodtan kezdhet egy 5.0-ás PSB-vel, mélynyomót bármikor hozzá lehet adni később is.
Konklúzió
Általánosságban talán igaz az a közhely, hogy csodák nincsenek és nagyjából olyan minőséget kapunk, amilyet a pénztárcánk megenged, de most kivétellel van dolgunk. A PSB sokkal megnyerőbb minőséget hoz mind hangzásában, mind kidolgozottságában, mint amit eddig ennyi pénzért láttunk, hallottunk. A masszív felépítést is figyelembe véve, biztosan jó ideig nem lesz gondja hangdobozvásárlásra annak, aki szert tesz egy ilyen szettre.