Moziszoba

2012. október 13., szombat, 10:05

Runco projektor LED projektor házimozi projektor házimozi Atlantic Technology hangfal moziszoba bemutató

A házimozi fogalom mára csaknem elvesztette eredeti jelentését, ráragasztják mindenre, ami némi térhatású hangot ad, ettől a téma iránt lelkesedő megszállottaknak borsódzik a háta. Ennek az érzésnek a kellemesebbik változatát az igazi házimozik váltják ki az emberekből, például az, amit az alábbiakban mutatunk be Önöknek.

MoziszobaMoziszobaMoziszobaMoziszobaMoziszobaMoziszobaMoziszobaMoziszoba

Házimozi rendszert leggyakrabban a lakás egyik szobájában, többnyire a nappaliban szoktak elhelyezni, ami - valljuk be - rengeteg kompromisszummal jár együtt. Ott kezdődik ezek sora, hogy tévével szinte lehetetlen megteremteni a remélt ?fílinget?, mert akkora képátlójú készüléket kellene vásárolni, ami egyrészt csillagászati összegbe kerül, jó példa a Sharp 80 colos óriása, másrészt durván uralná a helyiséget a nap 24 órájában. Az átlagosnak mondható 4 méteres nézési távolságból egy nagynak mondott, kiváló képminőségű, 50 colos plazmatévé is csak egérmozi kategória. Bár az lehet háziegér is. Ezek felismerése után eljutottunk oda, hogy vetítővel és vászonnal varázsoljunk kellő méretű képet a szobába, ám ez újabb problémákat vet fel. Legfontosabb a teljes el- vagy besötétítés lehetőségének megteremtése, aztán a falak, a mennyezet és a padló feketéhez közelítő, fényelnyelő árnyalatúra festése, tapétázása, kárpitozása. Ezek hiányában kedvenc filmjeikből csak halovány, fakó, homályos, élvezhetetlen mozgolódást fogunk látni a vásznon. Akad Önök között olyan elvetemült házimozi fan, aki lakószobáját alárendelné ezeknek a szempontoknak? Igen? Mit szólna hozzá a ház asszonya?

A lehetséges válaszok és változatok közül a külön erre a célra kialakított, úgynevezett dedikált moziszoba a legjobb. Terveink szerint rendszeresen fogunk ilyenekről írni, a sort egy törökbálinti családi ház szuterénjében tett látogatásunk során szerzett élményeink közzétételével kezdjük.

Amit láttunk és hallottunk, nem az első verzió, tulajdonképpen a falakon kívül semmi, még a szőnyeg sem maradt meg az első rendszerből, de ez a természetes, aki egyszer belekóstolt a high-endbe, sosem ér a végére. Igen, ez a házimozi már abba a kategóriába tartozik, még ha csak a küszöbét lépte át és nem is minden részletében, erre majd később kitérünk.

Moziszoba

Maga a helyiség bizonyos szempontból nem hibátlan, mert kissé keskeny és meglehetősen nagy belmagasságú, de bárki - beleértve minket is - boldog lenne, ha ilyenben rendezhetné be álmai házimoziját. Ami a képet illeti, a körülmények megközelítik az ideálist, a végeredmény pedig a tökéletest. Ez köszönhető a sötétszürke és fekete falburkolatnak, padlószőnyegnek, valamint a Runco Quantum Color Q-750i projektornak és a Stewart Studiotek 130 G3 (243 cm) vászonnak. A sorrend talán fordítottnak tűnhet, de az előzőekben emlegetett követelmények okán ezt tartjuk jogosnak. A dedikált moziszobák arra is módot adnak, hogy fix vásznat szereljenek fel, ami teljesen ránc és hullám-mentes, ez az oldalfeszített motoros modellekről nem mindig mondható el. A projektor elhelyezése különleges és egyedi, az előlapja és a frontlencséje épp csak kiemelkedik a hátsó fal síkjából, a többi része egy méretre készített konzolon nyúlik be a mögötte lévő folyosó légterébe. E megoldás jóvoltából sem a hangja, sem a hűtése által kifújt meleg levegő nem jut be a moziszobába. A technikai feltételek tehát adottak, de csak lehetőséget biztosítanak a kiváló képminőséghez, melynek elérése csakis a projektor professzionális beállításával, kalibrálásával jöhet létre. Ez megtörtént, méghozzá pár nap alatt, egyre finomítva és közeledve az előírt szabványhoz (REC709). Kevesen veszik erre a fáradságot, még kevesebben értenek hozzá. Ha az akarat, a tudás és a szükséges műszerek rendelkezésre állnak, olyan lehet a végeredmény, amit mi láttunk.

A képet és a hangot alapvetően meghatározza a jelforrás minősége, ha az nincs a helyzet magaslatán, az az egész rendszerre kihat. Itt a HDI Dune Base 3.0 VLS táppal tuningolt verziója látta el a fejegység szerepét, ezt a készüléket ismerjük, több "csapatban" volt alkalmunk kipróbálni. A hozzá kapcsolódó Emotiva UMC-1 és XPA-5 előfok-processzor/végfok páros képességeiről is volt némi fogalmunk, szerepelnek a kedvenceink között. A hangdobozszettel itt találkoztunk először, Atlantic Technology termékek közül mostanáig csak az AT-1 járt szerkesztőségünkben. A 8200e LR frontsugárzók és a 8200e C center THX Ultra 2 minősítéssel rendelkeznek, 4200e SR háttérdobozok és a 642e SB aktív szubláda THX Select logót viselnek. A kábelezés, beleértve a tápelosztót is, ugyancsak próbálgatás eredményeképpen nyerte el jelenlegi formáját: Nordost Wyre Wizzard, Van den Hul HDMI Flat, In-Akustik Reference LS-602 kötik össze a rendszer alkotóelemeit.

Az Avatar című film nem csak 3D változatban számít referenciának, 2D képe és hangja messze átlagon felüli minőségű, ezért azzal kezdtük a mozizást. Színvilága eleinte visszafogottabbnak tűnt a korábban látottakhoz képest, amiről rögtön tudtuk, ez a projektor D65-re kalibrálásának eredménye. Próba, vagy elrettentésképpen megnéztük ugyanazokat a részleteket más színprofilokkal, itt lehet helye némi vitának, kinek melyik tetszik jobban. Azonban az emberi arcbőr természetellenessége eldöntötte, hogy az első változat az igazi. Ezt igazolta a The American egyik jelenete, amiben az erdő fáinak lombja olyan zöld árnyalatokat is tartalmazott, amilyenek a természetben sohasem fordulnak elő. A színhelyes profil előhívása után helyrekerült minden, kijelenthetjük, kiváló képminőséget láttunk, amibe nem tudtunk belekötni. A Q-750i a hagyományos lámpával szerelt vetítők számadataihoz képest, viszonylag szerénynek tűnő, 700 ANSI Lumen (kalibrálva ennél kevesebb) fényereje bőven elegendőnek tűnt, a sötét jelenetek, képfelületek részletessége és kontrasztja példaértékű, akárcsak a színek reprodukciója, valamint természetessége. Azért megnéznénk, mennyit dobna rajta például egy OPPO BDP-95EU, de jelenlegi színvonala is kiérdemli a high-end jelzőt. A felsoroltakon kívül még néhány érv szól a LED technológia mellett, amiket más vetítők kapcsán már leírtunk, de itt is fontosnak tartjuk megjegyezni. Valós, végtelen on-off kontraszt, instant ki-bekapcsolás, 30000 órás élettartam, szinte nincs fényerő csökkenés (a teljes élettartam alatt max. 10%), nincs színkerék, nincs szivárvány effektus. Az UHP izzókhoz képest 133%-kal nagyobb szín gammut tartomány, írisz helyett extrém gyors (és 3 fokozatban állítható, ugyanakkor igény szerint ki is kapcsolható fényerőszabályzás. Egyedi megoldások is helyet kaptak: RSC /Runco Smart Color bőrszín korrigáló algoritmus/, automatikus színegyensúly beállítás minden bekapcsoláskor.

Moziszoba

A hangzást illetően vegyesek az érzéseink. A frontokban és a centerben lévő 6 db 20 centis mélysugárzó, plusz a szintén féltucatnyi 13-as középhangszóró rendesen megmozgatják a levegőt, amivel képtelenek lépést tartani a dipólok tíz centis membránjai. Egyszerűen elvész a hangjuk, hiába az 1 decibellel megemelt szint. Ismét beigazolódott, hogy a házimozi egyik ökölszabályát, az azonos hangszórókészlet követelményét nem szabad figyelmen kívül hagyni. Ez teljesül az elülső szekcióban, annak a három hangdoboznak a produkciója meggyőző. Az összes hangdoboz zárt konstrukciójú, ez különösen koncertfilmekhez passzol, de nekünk bármilyen helyzetben jó választásnak tűnt. Ugyanakkor a szoba falainak visszaverő, és az egyébként feszes és pontos basszust kissé felerősítő hatását is hallottuk, főként szimfonikus zenekari koncertfelvételeken. Egy nappaliban felállított hangrendszer is megkívánja az akusztika némi optimalizálását, a dedikált moziszobákban egyenesen kötelező, itt a mennyezetet kellene alacsonyabbra hozni! Ezzel vendéglátónk is tisztában van, egyelőre a szoba hasznos légterét, leginkább szélességét igyekezett óvni, azért nem helyezett el helyrabló csillapító paneleket, basszuscsapdát, diffúzorokat és egyebeket. A high-end hangzáshoz bizony ezek nélkülözhetetlenek, de ami késik, az nem múlik.

Hagytunk a bemutató végére egy kis csemegét, ami a rendszer vezérlésében kapott szerepet. Ez a Gear4, ami lehetővé teszi, hogy iPad képernyőjéről lehessen irányítani az összes készüléket, pontosan, részletesen és egyszerűen. Ez már csak hab a tortán.

Ezúton ismét köszönjük a lehetőséget és az élményt, amit ez a házimozi rendszer nyújtott! Elismerés jár házigazdánknak és a készülékek tervezőinek, gyártóinak is.

A rendszer elemei

Projektor: Runco Quantum Color Q-750i
Vetítővászon: Stewart Studiotek 130 G3
Médialejátszó: HDI Dune Base 3.0 VLS
Processzor és erősítő: Emotiva UMC-1 és XPA-5
Hangfalak: Atlantic Technology 8200e LR, 8200e C, 4200e SR, 642e SB
Kábelek: Nordost Wyre Wizzard, Van den Hul HDMI Flat, In-Akustik Reference LS-602

 

 

További cikkek:

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.