HIGH END 2013 München első rész
A legnagyobb seregszemle
2013. május 13., hétfő, 21:05
High End High End 2013 High End München kiállítás hifi hangfal beszámoló
A high-end világáról könnyen azt hihetnénk, hogy csak egy nagyon szűk kör játékszere, holott a mögötte húzódó filozófia számos elérhető árú termékben is felismerhető. Éppen ezért a high-end pontos körülírására még a High End Society vezetői sem vállalkoznak. Ahhoz, hogy egy terméket ebbe a kategóriába soroljanak, nem konkrét szintet kell teljesíteni, hanem a vásárlók és a szakemberek elismerését kell kivívni, ami sokkal nehezebben elérhető. Erre is remek alkalom volt a hatalmas seregszemle.
Bajorország fővárosában, Münchenben került megrendezésre a csúcsminőségű audiovizuális termékek legnagyobb seregszemléje a HIGH END 2013. Bár a legtöbb kiállító valóban a hang világára koncentrált, az esemény vállalt célja, hogy ezzel azonos rangban és színvonalon mutassa meg a kép világát is. Ennek jegyében a show egyik attrakciója a Németországban rendkívül népszerű Lichtmond szuperprodukció 4K/3D bemutatója volt, ami előtt hosszú sorok kígyóztak. Ám hiába a 4K, a 3D és a 7.1-es hangzás, a kiállítás túlnyomórészt a sztereó zenéről és annak eszközeiről szólt. Több mint háromszáz szobában, több mint 1500 márka sorakozott. Kicsik és nagyok, elérhetőek és olyanok, amikkel még csak álmodni sem mernénk. A müncheni show olyan jelentőségű, hogy valóban szinte mindenki ott volt, aki számít, vagy csak számítani szeretne. Azért csak szinte, mert szokás szerint idén is megrendezték a konkurens kiállítást, HIFIDELUXE 2013 néven. A prospektusok szerint hatvan-egynéhány gyártó, köztük legendás nevek, mint például Audio Note, Audioplan, Avalon, Bladelius, Grado, Harmonic Technology, Jadis, Jeff Rowland, Stax, Townshend, Transparent, Von Schweikert Audio és még sokan mások úgy gondolták, külön utakon járnak.
Ha valakiben felmerülne a kérdés, hogy mit keresett egy csomó elérhető árú készülék a HIGH END 2013-on, az gondoljon csak a hifi fogalmára, amit egykor éppen olyan német alapossággal megfogalmaztak (DIN 45500) mint évtizedekkel később az Euro NCAP törésteszteket, vagy éppen az autók fogyasztásának sztenderd mérését. Mi is lett ezek eredménye? Eleinte rohamosan javult az autók biztonsága és fogyasztása, majd a gyártók elkezdték kimondottan adott törés és fogyasztási tesztekhez tervezni autóikat. Ennek lassan akkora visszhangja lett, hogy végül elkezdődött a tesztek átalakítása. Sajnos a hifi világ nem járt ilyen jól és hamar megjelentek a szabványak megfelelő, de mégis silány minőségű termékek, amik miatt a meghatározás lassan elvesztette jelentőségét. Bizonyos értelemben ennek helyét vette át a csúcsminőséget jelző high-end és az inkább gondolkodásmódot tükröző audiofil. Ennek következményeképpen megszületett az ultra high-end elnevezés és kategória, ami jelenleg a legmagasabb, ki tudja meddig.
A KáCsa Audió mindenhol ott van. Standjuk mindjárt a bejárat mellett kapott helyet és a befelé hömpölygő sokaságból számos érdeklődőt magához is vonzott. Bár mi tudjuk, hogy itthon ennél sokkal több csatlakozót kínálnak, a látvány még így is sokakat meglepett. A műsor tulajdonképpen a szokásos volt. Egyedi igények kielégítése, bármilyen kábeltípus és kábelhossz elérhető. Mi persze büszkék voltunk, hogy egy magyar márka ennyire sikeres.
A Clarus Audio is a helyi büszkeségeink közé tartozott. Bár bemutatójuk nem volt talán annyira látványos. Az általuk kínált rendszer lényege éppen ez. Megalkotják a valóban teljesen és tökéletesen univerzális, minden szobából mindenféle forrást elérő rendszert úgy, hogy abból mást nem tapasztalunk csak a képet és a hangot. Rendkívül sokoldalú rendszer, amiről még külön is beszámolunk.
A Pro-Ject standja maga a gyönyörűség. A bejárattal szemben hatalmas mezőt alkottak rengeteg lemezjátszójukból, amelyek között ott volt az új Essential II. Ami itt nem jelent meg az épp az igazi bomba, a legolcsóbb és legegyszerűbb modell az Elemental amin semmit nem lehet állítani, ami olyan egyszerűen használható, mint egy áruházi műanyag játékszer, mégis azt a minőséget képviseli amit a Pro-Ject-től elvárunk.
A Cseh Canor már nagykorú, vagyis betöltötte 18. évét és ezt mindjárt meg is ünnepli néhány érdekes termékkel. Egy szépen épített csöves erősítővel és CD-lejátszóval kezdjük a sort. Az egyik egy 2900 eurós, EL34-es csövekkel szerelt erősítő TP134 néven. A másik a CD11 ami DAC-ként is használható és szépsége mellett az egyszerű használattal hívja fel magára a figyelmet. Két gomb s más semmi! Ennek gyártása alighanem a nyár elején kezdődik.
A Canor másik érdekessége az Aladdin 1 és 2, amik elektroncsövek tesztelését végzik olyan módon, hogy a mért értékeket egy saját fejlesztésű szoftveren keresztül elérhetővé és rendszerezhetővé teszik. Ezáltal egyszerűbbé válik a csövek párba válogatása, vagy egy kiégett cső megfelelő darabra való cseréje.
A kiállítás egyik csodája az olasz Pivetta Opera Only 2 x 60 000 wattos erősítője volt. A másfél tonnás és 2,5 m magas szerkezet hol kinyitotta, hol becsukta magát ami a méreteket látva ugyan érdekes dolog, azt azonban nem igazán sikerült megértenünk, hogy ennek miért is kellene örüljünk? A rendszer áramigénye 230/400 V és 800 A(!). Van még kérdés?
Egyre nyilvánvalóbb, hogy Olaszországban túl sok az unatkozó zenerajongó, hiszen a NIME is a rafinált kávék országából érkezett. Az Elite One hangsugárzó Nico Memoli dizájner munkáját dicséri. A 45 kg súlyú fém hangfalak belsejében a talpon lévő csatlakozó aljzatoktól Transparent Audio kábelek vezetik az áramot. A gyártó azt is hangsúlyozza, hogy ezek a hangfalak kézzel gyártottak.
A King Sound elektrosztatikus termékekkel igyekezett magára vonni a figyelmet. A klasszikus és egzotikus értékek keveréke, csöves erősítővel hajtott elektrosztatikus fejhallgatókat és olyan furcsaságokat is kitermel, mint például a gitár formájú hangfal. A demo szobában beüzemelt rendszer hangja egészen tetszetős lett volna, ha nem terheli jelentős zaj. Ennek a forrásáról annyit tudtunk csak meg, hogy nem a felvétel az, hanem valamelyik készülék.
A Sonos standja az IFA után kimondottan aprónak tűnt. A nyüzsgés azért így is nagy volt. Olyannyira, hogy az új Playbar elől egyszerűen nem voltak hajlandóak elsétálni. Nem is tudtuk azt rendesen lefotózni. A hangja viszont kiszűrődött és nem okozott csalódást.
"Ezt elvinném!" A Sonos minőségéről árulkodott az is, hogy a legtöbben, akik kézbe vettek egy-egy terméket, szinte azonnal elismerően mosolyogtak és bólogattak.