Focal gyárlátogatás és Grande Utopia erőpróba
Francia büszkeség
2022. október 24., hétfő, 17:25
Focal audio hifi házimozi hangfal fejhallgató gyárlátogatás beszámoló hifi hangfal házimozi hangfal Focal hangfal hifi fejhallgató Focal fejhallgató
Meglátogattuk a Focal franciaországi székhelyét, hogy bepillantsunk a gyártó hétköznapjaiba és jobban megismerjük termékeiket, látásmódjukat. Másfél napos intenzív, tanulságos élménytúra és szakmai tréning tapasztalatait sűrítjük össze egyetlen cikkbe azoknak, akik érdeklődnek a Focal és általában az akusztikai technológia iránt. Bon voyage!
Made in France
Saint-Étienne Franciaország kulturális és történelmi városa, itt készül szinte minden, ami Focal. A kutatás-fejlesztéstől kezdve a hangsugárzók összeszereléséig és a hangszórók gyártásáig, mindent saját kézben tartanak. Két fejlesztőcsapatot tartanak fenn, az egyik kifejezetten termékekkel foglalkozik (jellemzően 5-10 év háttérmunka előzi meg a gyártásra kész hangdoboz születését), a másik pedig a gyár munkafolyamatainak, eszközeinek és technológiáinak finomításával. Az előállításon kívül ugyanezen a bázison, külön épületekben történnek a logisztikai és adminisztratív munkafolyamatok is. A Sopra és Utopia hangsugárzóházakat Burgundiában, dedikált műhelyben készítik.
A székhelyen belüli túravezetőnk, Nicolas Debard 19 éve tagja a Focal csapatának. Üzletfejlesztési igazgatóként és egyedi installációs felelősként rendkívül széles ismeretekkel rendelkezik a céget illetően. Minden kérdésünkre kimerítő választ adott, ezért nála jobb kalauzt nem is kaphattunk volna. A legszigorúbban őrzött információkat (például azt, hogy milyen úton tudják átformálni a berillium magassugárzó alapanyagént ismert, felfoghatatlanul merev berillium lemezt) logikus módon nem köthette az orrunkra, mivel bizonyos technikai részletek a Focal saját szabadalmát képezik. Ennek ellenére rengeteg érdekes információt osztott meg velünk a másfél napos, üzemlátogatással egybekötött tréning keretein belül.
A gyárban tilos filmezni és fotózni, két fő okból. A Focal szeretné tiszteletben tartani dolgozóinak személyi jogait és nem kíván kiszivárogtatni olyan technikai részleteket, amik védett szabadalmaival kapcsolatosak. Kérésünkre elküldték saját, leellenőrzött üzemi fotóikat, amelyek személyi jogvédelmi és tartalmi szempontok alapján bekerülhettek e cikkbe. Hozzá kell tenni, hogy a Focal élőben is gondosan ügyel egyedi technológiáinak őrzésére. Bizonyos helyiségekbe még alkalmazottjaik közül sem engednek be bárkit.
Az üzem kettő, néha három műszakban működik. A dolgozók rendszeresen váltják egymás feladatkörét. Így hosszabb távon kevésbé lankad a figyelem, jobban fenntartható a mentális fókusz. Szigorú minőségellenőrzési elvárásoknak kell megfelelni minden egyes munkafázisban. Az összes Focal hangszóróra egyedi gyári szám kerül, így pontosan visszakövethetik, hogy ki és mely napon végezte az összeszerelést.
A Focal évente 600-900 ezer db hangszórót készít, mindet saját célra. Régebben beszállítóként működött együtt az amerikai Wilson Audióval, de a franciák elsősorban saját megrendeléseiket kell, hogy teljesítsék. A hangszórókészítésért felelős osztályt két szakaszra bontották. Az egyiken a high end, a másikon pedig a megfizethetőbb szériák alkotórészei láthatók. Érdekesség, hogy a Sopra és Utopia szériák hangszóróinak membránja szendvics szerkezetben tartalmaz üvegszál, illetve Rohacell réteget (W szendvics technológia). Utóbbi a katonai és repülőgép-iparból származik, többek között szárnyak vibrációcsökkentésére is alkalmazzák. Félkemény, szivacsos szerkezetű csillapító anyag, amely 90 %-ban levegőt tartalmaz.
A Rohacell és üvegszál rétegeket présgéppel illesztik össze, az eredmény elképesztően könnyű és merev tölcsér. Üvegszállal oldják meg a strukturális szilárdságot, a Rohacell a csillapításért felel. A középsugárzók egy, a mélysugárzók és mélyközépsugárzók kettő üvegszál réteget tartalmaznak, mivel a mélyebb frekvenciákért felelős hangszóró torzítatlan megszólalásához nagyobb tömeg, illetve merevség szükséges. Miután az említett anyagokat összepréselték, lézerrel vágják le a felesleges sarkokat és a kónusz haladhat tovább a peremezés és tekercselés fázisok felé. A membrán eredetileg fehér színű lenne, de esztétikai okokból felhordanak rá hangsemleges polimerfestéket is.
A Kanta és Aria modellek megfizethetőbb kategóriába tartoznak, ezért azok nem Rohacell, hanem Flax szendvicsrétegelt membránokat tartalmaznak, amiről a linkelt cikkekben írtunk részletesebben. A középkategóriás Chora széria hangszóróiban újrahasznosított szénszál és hőre lágyuló polimer kombinációja található. Érdekesség, hogy míg egy prémium modellekhez szánt W-szendvics membrános hangszóró elkészül, addig a szomszédos gyártósoron átlagosan tízet gyártanak az olcsóbb alternatívákból.
A Focal több, mint 700-féle hangszórót gyárt. Mindegyik modellhez egyedileg, az adott dobozhoz legjobban illő készletet fejlesztenek. A kónusz meredekségével, íveltségével és csillapításával jelentősen befolyásolható a végleges frekvenciagörbe. Így előre kizárhatók felesleges alkatrészek a keresztváltóból, ami ugyancsak jobb hangzást eredményez.
Főleg hölgyek dolgoznak a magassugárzó készítő soron. Az ő kezük finomabb mozgásra képes, ami jól jön az apró, inverz dómsugárzók tekercselésénél és forrasztásánál. A megfizethetőbb modellek alumínium-magnézium, a felső kategóriás hangsugárzók pedig berillium magassugárzót tartalmaznak. Utóbbi öt erőteljes neodímium mágnessel egészül ki. Titkos képessége, hogy még akkor is működik, ha 14 Hz-es jelet küldenek rá, amiről saját szemünkkel is meggyőződhettünk. Ennek köszönhető, hogy a berilliumot fejhallgatóiban is alkalmazni tudja a Focal.
A referencia modellek összeszerelése nem a zsúfolt gyártói helyszínen, hanem az épület sarkában, egy csendes, világos, tágas műhelyben történik. Így a dolgozók nyugodt körülmények között dolgoznak, jobban koncentrálnak, továbbá a minőségellenőrzésnek is több hely jut. Egy autóiparban használatos, hideg-meleg fényeket árasztó, görgős lámpaállvány is része a műhelynek, amely alatt bármilyen esztétikai hiba, porszem, ujjlenyomat könnyebben megtalálható. Minden alkatrészt kézzel szerelnek be a hangsugárzókba. Innen néhány méterre láthatjuk a gondosan hangszigetelt fejhallgatós műhelyt, ahol a munkatársak ugyancsak kézzel szerelik össze az összes Focal fejhallgatót. Minden terméket mérés és hallás alapú tesztnek vetnek alá, mielőtt becsomagolják. A prototípusok finomhangolására süketszobai méréseket és szubjektív hallgatói tesztelést is alkalmaznak.
Hallgatói tesztelés
A látogatás legtanulságosabb állomása, amikor a Focal belépést enged auditóriumába, a szobába, ahová hallgatói tesztelésre érkezünk. E helyiség kisméretű koncertteremre hasonlít, részleteinek kifejtésére különálló cikk is kevés lenne. Fontosabb tulajdonságai közül említendő, hogy falai nem párhuzamosak, padlózata rendkívül tömör, sztereó és házimozi bemutatókra egyaránt alkalmas. A falakon lévő, ritkuló, majd sűrűsödő facsíkok akusztikai célt szolgálnak épp úgy, mint a hullámzó formájú álmennyezet. Utóbbi fölött szemmel nem látható, de kb. további két métert folytatódik a belmagasság, ami a nagyobb méretű hangsugárzóknak különösen kedvező. Itt tesztelnek a Focal munkatársai, de előadások, tréningek helyszíne is egyben. Havonta egy alkalommal a dolgozók is beülnek ide zenét hallgatni vagy filmet nézni. Részben kikapcsolódásnak és azért is, hogy megismerjék munkájuk eredményét.
Nicolas rendhagyó demonstrációt tartott. Egyforma terheléssel, ugyanazzal az elektronikával meghallgatunk egy-egy háromutas Chora, Aria, Kanta, Sopra, végül Utopia (és legvégül Grande Utopia) hangfalat. Tudatosan nem hifi rendszer tesztelésre szánt, hatásvadász audiofil darabokat, hanem bárki számára elérhető műveket válogatott össze TIDAL-ról. Először a Fargo c. sorozat címdalát (Bemidji, MN), majd egy Max Cooper darabot (Spectrum) is elindított. Ezután, hogy koncertélményben se legyen hiány, még Fink - Trouble's What You're In c. dalára is sor került.
Már a Chora is átlagon felüli dinamikát, teret és neutrális hangzást nyújtott. Eleinte kifogásoltuk a rendszerösszeállítást, mert nem volt teljesen igazságos, hogy a páronként 400 000 Ft-ba kerülő hangsugárzókat 60 000 000 Ft fölötti összértékű elektronika szolgálja ki. Viszont e teszt célja nem az volt, hogy egyetlen hangfal köré harmonikus rendszert építsünk, hanem az, hogy felmérjük a szériák közti eltéréseket. A Chora 826 után következő Aria 926 jobb mélységet és több csilingelést hozott, nyíltabb színpaddal. A Kanta No. 2 magashangjaiból eltűnt a fémes csillogás, pihentetőbben és gyorsabban jelenítette meg a zenét, köszönhetően a berillium magassugárzónak és hatékonyabban csillapított doboznak. Szubjektíven azt tapasztaltuk, hogy a kisebb sorozatok is kellemes hangélményt tudtak nyújtani, de főleg a Kanta szintjétől kezdődött el a várva várt Focal varázslat.
A Kanta basszusai kicsit könnyebbek és fakóbbak voltak, hozzá képest a Sopra No. 2 feszesebb tónusokat és még szilárdabb holografikus színpadot ábrázolt. Utóbbival különösen lélegzővé és izgalmassá vált a zene, ugyanakkor a csendből jövő dinamikus részletek szinte cseppfolyós gördülékenységgel bontakoztak ki.
Ezután jött a Scala Utopia, amely az összes kisebb szériához képest lényegesen szélesebb, hipnotikus teret varázsolt elénk. Lenyűgöző természetességgel, oda nem illő színek nélkül jelenítette meg a zenét. Karakterében mágikus higgadtság és kerekség érzet lappangott, ami alapjaiban elkülönítette a kisebb szériáktól. Nagyobb űrtartalmú doboza által több lélegzettel, kiterjedtséggel tudta ábrázolni a basszusokat, lenyűgöző könnyedséggel úsztatta a dallamokat, dobveréseket és énekhangokat. Ezután már csak egy állomás maradt hátra.
Focal Grande Utopia
A gyártó zászlóshajója kultikus jelenség és hifi őrültek közül bizonyára sokan kívülről fújják technikai különlegességeit. Akik eddig nem találkoztak vele, azoknak most röviden összefoglaljuk a főbb részleteket. Négyutas kivitelű, 40 cm-es mélysugárzóját nem hagyományos mágnes, hanem külső elektronikáról üzemeltetett elektromágnes hajtja. A fenti kamrában lévő, 27 cm-es W-szendvics kompozit mélysugárzót magas hatékonyságú, többszörös ferrit mágnes mozdítja meg. A két darab 16,5 cm-es középsugárzó mögött virágszirom alakzatban sorakoznak a mágnesek, innen ered a technológia Power Flower elnevezése. A középsugárzók pereme a gyártó saját fejlesztésű TMD felfüggesztését hasznosítja, ami csökkenti a gumiréteg tehetetlenségét, ezáltal a torzítást is.
A berillium dóm magassugárzó 580 Hz-es rezonancia frekvenciával üzemel, aminek köszönhetően könnyebben integrálható a középsugárzókkal. Minden egyes hangszóró különálló kamrában helyezkedik el. A Grande Utopia teste enyhén ívelt alakot követ. Belsejében gerinc jellegű váz fogja össze a kamrákat. Egy kulcs elforgatásával variálható, hogy ez a bizonyos gerinc mennyire nyúljon-húzódjon, ezáltal mennyire hajoljon előrébb vagy hátrébb a hangfal. Praktikus funkció, ha kisebb szoba, vagy rövidebb hallgatói távolság esetén szeretnék finomítani a hangkaraktert.
Az eredmény: végtelen érzetű erő, test, terhelhetőség és dinamizmus. A hangszórók közti integráció már a Sopra No. 2 és Scala Utopia esetén is lenyűgöző volt, nem kevésbé elismerésre méltó, hogy a Focal milyen feltűnésmentesen tudta összefésülni egy kétméteres hangsugárzó frekvenciáit. A Grande Utopia és Naim Statement kombinációja hátborzongató tónus gazdagságot és fizikai szilárdságot eredményezett. Az ütemek, gitártest puffanások, nagyzenekari csúcspontok hatására vibrálni kezdett alattunk az ülőgarnitúra, a zene mégsem érződött torznak még eszelős hangnyomásszint esetén sem. Bravúros élmény részesei lehettünk, azt is hozzá kell tenni, hogy az áráért cserébe aligha várhattunk volna mást. Ünnepélyes, nem hétköznapi találkozás volt ez, főleg úgy, hogy a társaságból mindenki kérhetett egy zeneszámot, amit utána közösen meghallgattunk a referencia rendszeren.
Záró gondolatok
A Focal sikeressége, hogy high end gyökerekről indult, de végül magabiztosan utat talált a hétköznapibb igények felé is. Sokszínű, ami szó szerint értendő. A hifit gusztusosan képes tálalni, miközben megfizethetőbb termékei is esztétikus érzést kölcsönöznek szinte bármilyen szobának. Fontos még, hogy a Focal jelentős résztvevő az autóhifis világban. Emellett beépíthető hangsugárzói a hifi szériákkal azonos hangminőséget nyújtanak, ami egyedi installációkban, vendéglátóipari építményekben, dedikált házimozi szobákban egyaránt kamatoztatható. És akkor még nem esett szó a multimédiás hangfalszettekről vagy éppen nemzetközileg elismert fejhallgatókról (megjegyzés: a cég legújabb, Bathys nevű, aktív zajszűréses prémium Bluetooth fejhallgatójáról hamarosan részletes teszt várható).
Nagyszerű élmény volt személyesen találkozni a cég munkatársaival és ideális körülmények között összehasonlítani a Focal szériákat. Végül a Grande Utopia mesébe illő lezárást jelentett, hiszen még kiállításokon is csak ritkán látni. E sorok nem adták vissza pontosan, hogy ottlétünk inkább tűnt kellemes kikapcsolódásnak, mint szakmai tréningnek. Ezért hálával tartozunk Nicolas Debard és Fabien Basseux uraknak épp úgy, mint a Horn Distribution lengyel és magyar munkatársainak, akik lehetővé tették utunkat Európa egyik legmeghatározóbb hangfal készítőjéhez!
További cikkek: