Cambridge Audio Azur 551R V2 házimozi erősítő teszt
2014. november 7., péntek, 09:05
Cambridge Audio audio házimozi erősítő Cambridge Audio Azur Cambridge Audio 551R Cambridge Audio házimozi Cambridge Audio erősítő erősítő teszt 551R V2 házimozi erősítő teszt
Lehetséges elfogadható áron, igényes hangzást kipréselni egy sokcsatornás erősítőből? A Cambridge Audio Azur 551R V2 erre tesz kísérletet a mindent tudó erősítők korában egy szokatlanul minimalista koncepcióval.
Frissítette, vagy talán inkább kis mértékben átalakította a Cambridge Audio az 551R modellt, de a változások nem gigásziak, ezért új típusszámot nem is adtak az aktuális modellnek, csupán ellátták a V2 jelzéssel. Ebből azonban nem szabad messzemenő következtetéseket levonnunk! Bár a legtöbb gyártó, kényszerűen követi az aktuális trendeket és évente új típusszámokat jelent be, azt senki ne gondolja, hogy a készülékek valóban, teljesen újak! Szegény házimozis cégeket külső kényszer hajtja, ha tehetnék, a csak hifivel foglalkozókhoz hasonlóan, ők is csak 2-3 évente jelentkeznének új modellel, mert a jó munkához nekik is idő kell. A legtöbb új típus valójában csak kicsit frissített változata az előző évinek.
Persze azt se gondoljuk, hogy a frissítés jelentéktelen, apró változás az Azur 551R-hez képest. Bár a szerkezetet nem tervezték újra az alapoktól, a hang és a szolgáltatások terén is történtek változások. Mindjárt az első érdekesség, hogy a V2 kapott automatikus önbemérő rendszert. No de ne szaladjunk ennyire előre!
Az Azur 551R V2, bizonyos szempontból egy tipikus, mai házimozi erősítő. Van benne rádió, mert ez így szokás, és mert annak a hely és nyersanyagigénye elhanyagolható. Van benne Dolby TrueHD és DTS-HD Master Audio dekóder, ahogy kell és persze 7.1 csatornás, amit szintén a mai szokásoknak megfelelően, konfigurálhatunk 5.1 + B hangsugárzóra, második zónára, vagy akár a front csatornák kettős erősítésére is.
A teljesítményadatokhoz viszont magyarázatot kell fűznünk, ebben ugyanis a Cambridge Audio nem követi a divatot. Az 551R V2 teljesítményét a gyártó csatornánként 60 wattban határozta meg, ami jóval kevesebb annál, amit ma, hasonló kategóriájú erősítőkről állítani szokás. Ez a 60 W a Cambridge Audio esetében azt jelenti, hogy ennyit biztosan képes leadni, még akkor is, ha egyszerre mind a 7 csatornát terheljük, és a bekötött hangdobozok 8 Ohm impedanciával állnak ellen a beérkező jelnek. Összehasonlításképpen, az egyik népszerű gyártó erősítője 7x180 wattot ígér, de a részletes műszaki leírásban már láthatjuk, hogy ez csak akkor teljesül, ha mindösszesen egyetlen csatornát hajtunk, 1 kHz-es jellel, ami nem túl életszerű. Az imént említett 180 W, ha sztereóban 8 Ohm impedanciával találkozik, akkor máris 105 wattá szelídül. A Cambridge Audio 551R V2 ilyen helyzetben még mindig képes 110 watt leadására. Vagyis a két termék közötti különbség, messze nem az, aminek elsőre látszik, ám az egyiket háromszor nagyobb teljesítménnyel hirdetik! Moroghatunk azon, hogy miért van ez, de felesleges. (Az összehasonlítás alapjául citált készüléket azért nem nevezzük meg, mert ez a mérési módszer nem csak rá, hanem a piaci szereplők túlnyomó többségére jellemző!)
Tehát a Cambridge Audio Azur 551R V2 egy 7x60 wattos gépezet, ami sztereóban 2x110 wattal is szolgálhat, rendelkezik 6 db HDMI, 4 db optikai, 4 db koaxiális digitális bemenettel, illetve 6 pár sztereó és egy szett 7.1-es analóg bemenettel is. Ezen kívül 2 db HDMI kimenet és 7.1-es előerősített kimenet is van a hátlapján. Előbbi a frissített modell újdonsága, és ma már egyre gyakoribb. Utóbbi viszont messze nem általános, bár a külső végfok(ok) használata nem igazán jellemző az ilyen és hasonló erősítők vásárlóinak körében, de a lehetőség adott.
A frissítés alkalmával az Azur 551R V2 4K kompatibilis lett, ami mostanság nagyon divatos, de a HDMI csatlakozói még nem 2.0 szabványúak. Bár ez is érdekes dolog, ugyanis ma tele van a piac 4K kompatibilis, de mégsem HDMI 2.0-s modellekkel.
Ezeken túl az 551R V2 újdonsága, hogy már mikrofonos, automatizált csatorna-beállítással is rendelkezik. Igen, ez az a dolog, amit az elődből mi egy kicsit hiányoltunk. Ugyanakkor azt meg kell jegyeznünk, hogy ez nem az Audyssey-hez hasonló szobaakusztiai korrekció, csupán a távolságok és jelszintek beállítása. Tény, hogy az elérhető árú EQ szoftverek által produkált hangzás nem mindenkinek (gyakran nekünk sem) tetszik. A lehetőség egy kicsit mégis hiányzik.
A készülék külleme is eltér a megszokottól. Mindössze 11 cm magas, vagyis alacsony, ami a gyártó egyedi, kompakt méretében is hatékony, aktív hűtőcsatornájának köszönhető.
Vagyis a Cambridge Audio továbbra sem a szórólapok és az egymás alá kínáló internetes kereskedők kedvence, mert ha csak a rövid leírást nézzük, akkor könnyen azt hihetjük, hogy egy túlárazott termékkel állunk szemben. Pedig ennek éppen az ellenkezője igaz. Az 551R V2 eladásához vagy a vásárlónak, vagy a kereskedőnek tisztában kell lennie a készülék valós értékével. Ebben segíthet jelen írásunk.
Testközelből
A frissítés egyik eredménye, hogy a távirányító gombjai megvilágítottak lettek, aminek mi örülünk. Az előlap is változott egy keveset. A korábbi iPod-nak szánt analóg videó bemenet eltűnt és a helyére került a mérőmikrofon csatlakozója. Felkerült egy előlapi HDMI bemenet is, ami ma már szinte kötelező. A kisebb funkcionális és kozmetikai változások ellenére, használat közben megértjük, hogy miért nem kapott teljesen új típusjelzést az 551R V2. A menürendszer továbbra sem akar korszerűnek, vagy esztétikusnak tűnni. A beállításokhoz használt kezelőfelület kifejezetten régimódi. A kezelés ettől még nem lesz nehéz, de láttunk már sokkal barátságosabbat is. Persze ha már egyszer beállítottuk, akkor nem kell többet bámulnunk a kék képernyőn sorakozó fehér betűk seregét. Csak nyomkodjuk a gombokat és várjuk a hangot, ez utóbbi pedig már elsőre is korrekt!
A hang
A Cambridge Audio 551R V2 tesztje alatt a megszokott DALI, Cambridge Audio és ELAC hangfalak mellett az Indiana Line több álló modelljét is bekötöttük. Az erősítő nem volt válogatós és lényegében mindegyik típussal jól muzsikált, illetve mozizott.
A hifizés egyik alaptétele, hogy zenét sztereó erősítővel illik hallgatni és nem házimozi elektronikával. Bár a gyártók már számos hifis trükköt beépítenek a sokcsatornás erősítőikbe, mint a Direct kapcsoló, vagy a kettős erősítés lehetősége, ezek nem sokat segítenek a helyzeten. A Cambridge Audio ebből, az eleve vesztesnek tűnő helyzetből próbál kitörni. Végül is az eredeti 551R-rel, egyszer már sikerült nekik.
A meghallgatásokat természetesen filmekkel kezdtük. A Cambridge Audio keménykedéstől mentes, de dinamikus és határozott. Míg más erősítők esetleg már-már magamutogatóan agresszív módon közvetítik az akciót, addig az 551R V2 az erőt határozott fegyelemmel vegyíti. A Drive alatt lövések hangjától összerezzenünk, pedig talán már száznál is több alkalommal hallottuk őket ebben a jelenetben. A Donnie Darko effektjei, amik sok rendszeren kimondottan unalmassá válnak, most félelmetessé nőttek, ami nagyon komoly erőt ad a filmnek. A Nolan filmek sora, mint a Batman sorozat, vagy az Inception, kemény karakterűek, épp ahogyan azt hallani szeretnénk.
Koncertfelvételekkel a DALI és az ELAC hangdobozai remek gitárhangokkal és pazar énekkel csavarták el a fejünket. Akár Andrea Bocelli koncertfilm, akár egy demó céllal összeállított jazz válogatás szólalt meg, az eredmény több volt mint élvezetes. Az 551R V2 határozottan alkalmas zeneélvezetre is. Talán az atmoszféra, a jelenlétérzet lehetne jobb, de ebben az ársávban így sem számít rossznak.
Sztereóban a már fentebb megállapított, zenei, vagy ha úgy tetszik, zenéhez is méltó karakter csak tovább erősödött. A zongorák és a gitárok messze az elvárások felett teljesítettek. A DALI és az ELAC állványos dobozaival a magasak remekeltek, de a mélyek visszafogottabbak voltak, mint egy tisztán sztereó elektronikával hajtva. Akár Madonna, Pink Floyd, Allan Taylor vagy Daft Punk szól a hangdobozokból a rendszer felbontása megdöbbentő volt. Összehasonlításképp megjegyezzük, hogy egy hasonló kategóriájú házimozi erősítő, általában még egy 80 000 forintért kapható sztereó erősítővel szemben sem versenyképes, a Cambridge Audio 551R V2-t azonban mi bátran szembeállítanánk akár 120-130 000 forintos típussal is! Arról szó nincsen, hogy ez összemérhető volna saját árában egy sztereó elektronikával, de amit tud, az így is bőven nagyon jó!
Álló hangfalakkal összekötve, mint amilyen az Indiana Line Diva 552, a mélyek egy kicsit természetesebbekké váltak. A hangzás mindvégig jól artikulált, inkább élvezetes, mint analitikus volt. Klasszikus felvételekkel is a zsenialitás határán táncolt a rendszer. Különösen a magashangok minősége, ami elbűvölt, miközben a mélyhangok korrekten szóltak. Bár hosszan kerestük a gyenge pontját, zenével is helytáll ez az erősítő.
Ajánlás
A Cambridge Audio Azur 551R V2 egy jó házimozi erősítő és egyúttal tisztességes kompromisszum. Csupán az a kérdés, hogy milyen irányból közelítünk hozzá? Ha a hangminőséget nézzük, akkor ez egy remek elektronika. Sokkal élvezetesebb, mint egy tipikus házimozi erősítő, akár mozizásra, akár zenehallgatásra használjuk. Az előerősített kimenetek pedig még külső végfok használatát is lehetővé teszik, amivel akár a teljesítményt, akár a hangzást is tovább javíthatjuk. Ennek ellenére, az 551R V2 nem az az erősítő, amit egy hosszútávon még sokáig fejleszthető rendszer alapjának neveznénk. A 4K felbontás ugyan elérhető, de a csatlakozói nem HDMI 2.0 szabványúak. A hálózatos szolgáltatások hiányát is felróhatnánk neki, de a hangminőségre való tekintettel, inkább csak azt mondjuk, hogy ha szükségét érezzük, akkor ezt egy külön készülékben kell megvennünk hozzá.
Vagyis, aki nem törődik a legújabb divat követésével, csak remekül akar szórakozni, az mindenképpen hallgassa meg a Cambridge Audio frissített erősítőjét! Aki viszont szeretné elmondani magáról, hogy a birtokában lévő erősítő mindent tud, amit ma tudni lehet, akkor vagy sokkal több pénzt kell kiadnia, vagy a hangminőséggel szemben kényszerül kompromisszumra.