Barco Optix Cinemascope házimozi projektor teszt

2015. október 14., szerda, 10:15

Barco házimozi projektor házimozi projektor Barco projektor projektor teszt Barco házimozi projektor házimozi projektor teszt Barco projektor teszt

Aki nem ma kezdett foglalkozni házimozival, azon belül vetítéstechnikával, jól ismerheti a Barco nevet. Legendásak voltak CRT projektoraik és a később elterjedt képalkotó technológiákból - mint a DLP - is a maximumot tudták kihozni. Nemrég új termékvonalat indítottak útjára Residential néven, ezek közül egy igazi csemegét a natív 2,37:1 képarányt vetítő Optix Cinemascope készüléket ismertük meg közelről.

Barco Optix Cinemascope házimozi projektor EN-43 lencsévelBarco Optix Cinemascope házimozi projektor EN-43 lencsévelBarco Optix Cinemascope házimozi projektor EN-43 lencsévelBarco Optix Cinemascope házimozi projektor EN-41 lencsévelBarco Optix Cinemascope házimozi projektor EN-41 lencsévelBarco Optix Cinemascope házimozi projektor EN-43 lencsévelBarco Optix Cinemascope házimozi projektor EN-43 lencsévelBarco Optix Cinemascope házimozi projektor EN-43 lencsévelBarco Optix Cinemascope házimozi projektor EN-43 lencsévelBarco Optix Cinemascope házimozi projektor EN-47 lencsévelBarco Optix Cinemascope házimozi projektor EN-47 lencsévelBarco Optix Cinemascope házimozi projektor EN-47 lencsével

A DREAMCINEMA korábban forgalmazott és ma is a kínálatukban szereplő (Digital Projection) projektorai ugyancsak magas minőséget képviselnek, mégis meglepődve és elismeréssel reagáltunk arra a hírre, hogy a Barco hivatalos magyarországi disztribútora lettek. Ebbe az örömbe az is belejátszott, hogy tudtuk, hamarosan lehetőségünk lesz eme projektorok tesztelésére, ami be is következett. Egy kellemes nyárvégi délutánon ellátogattunk a budafoki bemutatóterembe és eltöltöttünk néhány órát a moziterem foteljeiben.

Az Optix Cinemascope a Barco High End Residential család tagja. Ha ránézünk a termékkínálatra, nagyon ismerősnek tűnik az ott látható projektorok egy része. Ez nem a véletlen műve, mivel a Barco megvette a norvég Projectiondesign céget, vele együtt annak Avielo néven futó sorozatát. Az elmúlt 4-5 év során, nyomokban fellelhető volt hazánkban az Avielo márka, például szép "roll up"-okon a szokásos őszi házimozi kiállításon, de most, végre saját szemeinkkel láthattuk azt, amit világszerte oly sokan méltattak. Hírek szerint, a Barco mérnökei a készülékeket némileg tovább finomítgatták, fejlesztgették, hogy ez konkrétan mit takar, azt csak sejteni lehet.

Barco Optix Cinemascope házimozi projektor EN-43 lencsével

A bevezetőben említett 2,37:1 képarány nem tévedés, erre rákérdeztünk és vendéglátónk logikus magyarázattal szolgált. Az utóbbi évtizedekben forgatott és manapság készülő szélesvásznú - cinemascope - filmek döntő többsége 2,35:1 vagy 2,4:1 képarányú. Így hát választottak egy köztes értéket, amellyel mindkettő remekül mutat a vásznon. A képalkotásért felelős Texas Instruments DMD chip (DarkChip4) képpontjainak száma 2560x1080, átlója 0,95 col. Itt érdemes megemlíteni, hogy a TI által gyártott és piacra bocsájtott chipeknek hét (7) minőségi kategóriája létezik. Botorság lenne azt hinni, hogy egy 1000 eurós projektornak ugyanaz a "lelke" vagy "szíve", mint egy 10000, pláne 25-35000 eurós csúcsgépnek. Még akkor sem, ha például mindegyiknek DarkChip3 szerepel az adatlapján. Nyilván az árakban is különbséget tesz a gyártó, amit végül a vásárló kifizet, ez is jelentkezik a Barco projektorok árcéduláján, mivel csakis a legfelsőbb hetes osztályból származó alkatrészből dolgoznak. Az Optix egychipes projektor, így színkereket is iktattak a fény útjába, ami 6 szegmenses, forgási sebessége két és félszeres, igen, nem tévedés ez sem. Ennek ellenére szivárvány effektust csak akkor láttunk, amikor direkt kerestük és tekintetünket a lehető leggyorsabban vittük keresztbe vagy átlósan a vászon szélei, sarkai között. Ez normális filmnézés közben egyáltalán nem jellemző tevékenység, abban bizonyára mindenki egyetért, tehát rainbow = 0.

Barco Optix Cinemascope házimozi projektor EN-41 lencsével

Azt a bizonyos, színkeréken áthaladó fényt 2 db 300 wattos, higanygőzös izzó kelti, ezekből tesztünk során csak az egyik működött, méghozzá ECO üzemmódban, mégis 20-21 footlambert volt mérhető a 3,55 m széles vásznon, ami kimagasló érték. A 300 W rengeteg fokozatban, egy wattonként, egészen 250-ig csökkenthető a menüben. Azt is kiválaszthatjuk, hogy a kettő közül éppen melyik lámpa adjon fényt. Ezek mellett automatikus váltás is beállítható, megadható, hogy az egyes lámpákat hány óráig üzemeltesse. Ennek hátránya, hogy akár egy film kellős közepén, a legizgalmasabb jelenet közben történhet, szóval jobb magunkra vállalni. Az esetleges lámpacseréhez nem kell szakembert hívni, házilag elvégezhető. Az izzó ára nettó 700 euró/db.

Dinamikus írisz nem növeli a kontrasztot, de mégsem nevezhető fixnek, mert a fényrekesz mérete, vagyis a fényáteresztő képessége a menüben állítható.

Még mindig a menünél maradva, egy különlegesen fontos ponthoz érkeztünk, ez a Real Color™ és a fejlett CMS (Color Management System) melyek biztosítják a legmagasabb szintű, roppant precíz kalibrálhatóságot. Magától értetődő, hogy az általunk vizsgált vetítő nem gyári, "out of box" állapotú volt, hanem már kihozták belőle a maximumot. Ezt láttuk a vásznon, de még csak számok formájában. Első ránézésre kissé ijesztő az ezred pontosságú értékek oszlopa, de megfelelő műszerrel (pl. Konica Minolta CS-200) nem különösebben bonyolult, pláne akkor, ha a kezelője gyakorlattal is rendelkezik. Ez nem várható el még az átlagnál hozzáértőbb házimozi tulajdonosoktól sem, ezért a DREAMCINEMA szakemberei az installálás során - kívánságra - ezt is elvégzik. Mindez a ProNet™ rendszernek köszönhető, ami a képfeldolgozó processzorok vezérlését is magába foglalja.

Végül 9 különféle beállítás csomag menthető a készülék memóriájába, ami több mint elegendő. Amivel ritkán találkozni vetítőben, az a "timer", magyarul időzítő, vagy ébresztés funkció, olyasmi, mint egy éjjeliszekrényre helyezhető órás rádióban. A projektor bekapcsol a megadott időpontban, talán a pattogatott kukoricát készítő gépet is beindítja, ezt elfelejtettük megkérdezni a tesztelés során. 4 processzor található az Optix Cinemascope-ban. A projektor szívében két FPGA áramkör dolgozik, az egyik a kép összes pre-setup-jáért felel, míg a másik a kapott képjelet ellenőrzi és tovább "tuningolja", majd továbbküldi a VXP9452 típusú skálázónak. Ez egy igen fejlett processzor, amelynek két, egymástól független képfeldolgozó csatornája van, mindkettő teljes 12-bit színmélységű bemeneti és kimeneti támogatással rendelkezik. Az utolsó egy 400 MHz-es Freescale IMX27, amely egy, a Barco által fejlesztett és használt, beágyazott Linuxon fut.

Barco Optix Cinemascope házimozi projektor EN-41 lencsével

Térjünk vissza a 2,37:1 képarányra, miért is jó ez és hogyan működik? Az Optix Cinemascope automatikusan érzékeli a film képarányát, annak megfelelően átskálázza a képet, majd átvált, erre mindössze 5 másodpercre van szüksége. Még számunkra, sokat tapasztalt házimozi rajongók számára is lenyűgöző látvány, amikor a kép hirtelen kitölti a (jelen esetben 3,55 m széles) vászon teljes felületét. Eltűnnek (amennyiben nincs maszkolás) a fekete csíkok, helyükre valós képtartalom kerül. Aki egyszer látott ilyet, az mindig vágyni fog rá és ezzel nem egyenértékű, nem helyettesíti semmiféle előtétlencse, vagy prizma, még a sokmillió forintba kerülők sem.

Nagyon régen, még átépítése előtt a Corvin moziban lehetett átélni hasonló élményt, amikor 70 milliméteres "cinemascope szélesvásznú"-nak nevezett filmet játszottak és az egyébként is grandiózus és ívelt vászon mind a négy széléről széthúzták a maszkoló elemeket. Faltól falig, padlótól plafonig robogtak a T-34-es tankok a Felszabadítás című 5 részes, monumentális, szovjet, háborús alkotásban. Egy életre szóló élmény volt az is.

Barco Optix Cinemascope házimozi projektor EN-47 lencsével

Bizonyára mindenki tisztában van azzal, hogy egy projektor képminőségét milyen mértékben határozza meg a lencserendszer, amin keresztül a fény elhagyja a készüléket. A Barco-nál ebben sem ismernek kompromisszumot, így a High End Residential projektorokat is a legmagasabb felbontást biztosító, alacsony torzítású (valamennyi elkerülhetetlenül marad, még a leggondosabb csiszolás és anyagválasztás esetén is), különleges aszférikus üvegtagokból felépített objektívvel szerelik. Pontos, kromatikus aberrációtól mentes színek és borotvát megszégyenítő élesség csakis ilyen áron érhető el. Az élességet tesztábrákkal vizsgáltuk, a sarkokban és a mértani középpontban lévők teljesen egyformának bizonyultak még 1-1,5 méterről szemlélve is. A Barco széles skáláját kínálja az objektíveknek, így a vetítő tulajdonosa tetszése szerint válogathat az 1200-8400 euró (nettó) közötti ársávból.

A fókusz beállítását - azon felül, hogy motoros - okosan tervezett megoldás segíti, amelynek köszönhetően gyorsan és egyértelműen megtalálható az optimális pont. Nem kell számtalanszor oda vissza "tekergetni", mint általában, élességállításkor. Aki kínlódott már effélével, oda-vissza-oda-vissza, ki tudja hányszor ismételve, az tudja csak igazán értékelni az ilyet. Vízszintes és függőleges lencseeltolás (lens shift) is található a fedélzeten, ez nem csak hasznos, de annyira magától értetődő, legalábbis Barcoéknál, hogy több szót nem is érdemel.

Barco Optix Cinemascope házimozi projektor EN-43 lencsével

Végül bebújtunk a gépházba, megszemléltük, megtapogattuk magát az Optix Cinemascope készüléket. Rengeteg kezelőgombot építettek a hátuljára, azokkal minden beállítás elvégezhető, ebben kis kijelző nyújt segítséget. Különféle vezérléstechnikai rendszerekbe (Control4, Lutron, Crestron, stb.), hálózatra, köthető a LAN és a soros portok igénybevételével és az egyéb csatlakozási lehetőségek kínálata is teljes, felsorolásuk a cikk végén a műszaki adatok között található.

A filmeket Kaleidescape M700 disc vault + 1U szerver szolgáltatta a projektor számára, ami a DREAMCINEMA moziszobáiban magától értetődő. Ám ami érdekesség, a nagy tudású szerkezet kiolvasott metaadatok alapján parancsot ad a Control4 rendszeren keresztül a vászonnak, amely elvégzi a szükséges maszkolást, vagy éppen annak ellenkezőjét műveli, szabaddá teszi a teljes felületet. A Screen Research ClearPix 4K 1.0 vászonról már több helyen írtunk, a szövött, hangáteresztő felület, a négyoldalú maszkolás, kiegészítve Black Backinggel egy olyan egységet alkot, ami minden házimozi rajongó álmainak és vágyainak tárgya lehet.

Az extrém aprólékos és pontos beállítások eredményeképpen, a látott színekre a pazar jelzőt véljük legtalálóbbnak. A briliáns is teljes mértékben fedi a valóságot, pedig a Brilliant Color funkció nem volt bekapcsolva, a nélkül is lenyűgözött minket a látvány. Vendéglátónk tapasztalatból fakadó meggyőződése szerint, az nem tett volna hozzá semmit a végeredményhez. Erre lehet mondani a "többet árt, mint amennyit használ" szállóigét, ezért inkább eltekintett a használatától és ez nem kizárólag a Barco projektorokra igaz, de azokra különösen. Érdekes módon, a Brilliant Color kikapcsolt állásában is akkora a fényerő, mint amikor bekapcsoljuk, ezt az említett műszer igazolta.

Ha színeket akarunk vizsgálni, elsőként a Baraka és a Samsara című filmek jutnak eszünkbe. Ezekből is megnéztünk néhány jól ismert részletet és elismerő mosolygáson valamint bólogatáson kívül másra nem voltunk képesek, annyira magával ragadott minket a látvány.

Sarkalatos pont az árnyék-részletesség, az, hogy az egészen sötét képtartalom esetében mennyi részlet vész el a homályban és mennyi marad látható.

Csak a legkiválóbb projektorok képesek értékelhető módon megjeleníteni a Harry Potter And The Deathly Hallows Part 2 - 46. percében látható képsort, ezt a fejezetet így is emlegetik: The Battle of Hogwarts Scene. Annyira minimális a megvilágítás, illetve annyira durva a sötétség, hogy csak dereng valami, de azért jól kivehető. Gyengébb képességű vetítők esetén azt hiheti az ember, hogy az elhíresült, Négerek az alagútban c. filmet nézi. Látja? Nem látja? Na látja!

Barco Optix Cinemascope házimozi projektor EN-43 lencsével

Egy vetítővel elsősorban nem állóképeket küldünk a vászonra, ezért egyáltalán nem elhanyagolható szempont a gyors mozgások megjelenítésének képessége. Ebben is remekelt az Optix Cinemascope, nagyon ritkán látni ennyire folyamatos remegésmentes képet. Csak a 24 (23,976) fps velejárója, az úgynevezett "telecine judder" jelentkezett, ám az is éppen csak észrevehető mértékben.

Nem élvezkedni mentünk, hanem kritizálni, hibát keresni, de beletörött a bicskánk. A Barco Optix Cinemascope előadásában mindegyik filmrészlet, amiket töviről hegyire ismerünk és többnyire - képletesen - megizzasztják a projektorokat, remekül mutatott a vásznon. Lehetetlen volt belekötni a produkcióba. Na jó, ha muszáj valami negatívumot említeni, akkor egy valamit csak elő tudunk rángatni. Nem volt olyan érzésünk, hogy a vászonról mindjárt lemásznak, és közénk ülnek a szereplők. Nem fogalmaztuk meg magunkban sokadszor, hogy mi a csudának is a 3D. Reméljük, ennek megfejtése nem okoz senkinek nehézséget! Azért segítünk egy picit: szó sincs arról, hogy 3D-t hiányoltunk volna, azon már pár éve túl vagyunk.

A Barco illetékesei jól döntöttek, amikor felvették portfóliójukba az Avielo projektorokat és ugyanez mondható el a DREAMCINEMA tulajdonosaira, megfogták az isten lábát, mely mondás igaz lehet a vásárlókra is, akik példának okáért, az Optix Cinemascope projektort választják. Remekmívű szerkezet!

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.