Pro-Ject StreamBox DS médialejátszó

HiFi WiFi vájtfülűeknek

2011. november 28., hétfő, 07:40

Pro-Ject StreamBox médialejátszó média lejátszó média player meidaplayer media player WiFi hifi médialejátszó teszt

Porondra fel!

Ha egy szóval kéne jellemezni a Pro-Ject StreamBox hangzásvilágát, azt mondanám, barátságos. A koncertfelvételeket nagyon szép felbontással reprodukálja, jól érzékelhető a színpad, egy pillanatra sem tűnik fel, hogy csak pendrive-ról hallgatok zenét, igazából nem is veszek tudomást az elektronikáról. Csak relaxálok, pár másodperc és elsötétül a kijelző, hallgatom a csellót, a magasztos rézfúvósokat, szinte rájuk tudnék mutatni, mikor bezengik a teret, egy szó, mint száz élvezem a zenét. Mikor már majdnem egy órája hallgatom, kiéleződik a véleményem, miszerint a StreamBox klasszikusoknál "analógos" lágysággal viselkedik, de a lágy hangzás alkalmanként sutba kerül - jócskán bekeményít, amint üstdobra, hirtelen fúvóskíséretre vagy egy vonóshullámra került sor - lendülettel, élénken muzsikál, de közel sem agresszíven. A meggyőző klasszikusok után következett néhány dinamikusabb, mélytartomány és énekhangok szempontjából mérvadó jazz felvétel.

Szerencsére, ahogy komolyzene esetén, most sem volt kifogásom a hangszerkíséretre, viszont pl. a Diana Krall - Temptation c. felvételének pazar nagybőgőjéhez és az oldalról érkező huncut zongorajátékhoz képest az énekesnő hangja kevésbé tűnt közelinek. Mint a legtöbb élő felvételnél, ez esetben is bravúrosan, életszerűen csilingeltek a vokálok, de az a fajta mélységérzet, amit egy kimondottan audiofil rendszernél szokás kapni, itt néha bizonytalanná vált. Mindez csak akkor tűnt fel, mikor összehasonlításképpen meghallgattam ugyanazt a felvételt, a gyári CD lemezről. A Rotel 1520-as CD-lejátszója szinte fitogtatta erejét a Pro-Ject elektronikájához képest: nála pontosabb térérzettel szólalt meg a produkció, kvázi az énekesnő nem a zenészek között, hanem előttem, a kanapétól kétlépésnyire dalolt. Ez volt az egyik jelenség, ami miatt azt mondom a Pro-Ject készülékére, hogy nem tökéletes. Mélységérzet ide vagy oda, mégis sokáig hallgattam vele könnyed, jazz-muzsikákat (feltétlenül ajánlom a francia ZAZ együttes tavalyi lemezét, a keverés fantasztikus, az énekes lány pedig utánozhatatlan karakter!) - viszont a zenehallgatók tábora nem csak a lágy, tingli-tangli akusztikus "altatókból" áll... ideje kideríteni, mit reagál a StreamBox egy kiadós rock-túrára!

A húrok közé csapva...

Kíváncsiságom kielégítéséhez olyan együtteseket vettem segítségül, mint Deep Purple, Uriah Heep, kicsit agresszívebbek közül Nirvana, Metallica, és System Of a Down zárta a sort. Miután végighallgattam az imént felsorolt együttesektől néhány számot, a következő véleményem alakult ki: A StreamBox ilyen téren válogat. Klasszikus rockzenéket könnyedén, élvezetesen közvetít, rossz szavam nem lehet rá ilyen téren, a Deep Purple - Smoke On The Water vagy a Heep - Look At Yourself számok esetén hiába füleltem, nem támadt kifogásolnivalóm. A felvétel úgy, ahogy kell, feszesen, keményen szólt, a torzítós gitár hangja volt annyira átütő, mint az indulatos énekhangok. Mindez megváltozott, amint a Nirvana albumra került sor, itt ércesen, túlságosan harsány magastartománnyal és minimális basszusokkal szembesültem, ami furcsának tűnt az eddigi, nagyszerű akusztikus darabok után. Mondhatnám kifogásként, hogy rossz munkát végeztek a hangmérnökök a master sáv készítésekor, de nem erről van szó - egyrészt, a Nevermind album szerintem kiemelkedő hangzású, egy korrekt sztereón, korrekt módon meg is tud szólalni. Másodsorban, az említett felvételt először MP3 formátumban hallgattam, ami lássuk be, komolytalan lépés az adott termék funkcionalitásához mérten - komolytalan, én viszont kíváncsian vártam, mit fog művelni egy ilyen berendezés a tömörített fájlokkal - azt kell mondjam, csodák nincsenek. Ha azt szeretné a hallgató, hogy kedvenc együttesei valódi zenei élményt nyújtsanak, ahhoz jó minőségű, magas bitrátájú forrásanyagra lesz szüksége. Mikor a Smells Like Teen Spirit FLAC (veszteségmentesen tömörített) változatát tettem fel, tesztalanyunk lényegesen jobban szerepelt - ettől függetlenül nehezen emésztette a Metallica és System számokat is, a totálisan széttorzított gitárok és lábdob-szólók eszement dinamizmusa itt is "barátságosan", de nem olyan életszerűen zajlott, mint az akusztikus felvételeké - lássuk be, ez a készülék nem őrjöngésre lett kitalálva.

Végítélet

Ugyan az agresszív műfajokkal erősen válogatós, könnyűzenei téren (hip-hop, reggae, funky és hasonlók) nagyon is élvezetes előadó. Nem elhanyagolható tény, hogy itthoni viszonylatban drága eszközről beszélünk - viszont az online szolgáltatások, az időtálló kivitel és az meggyőző előadásmód olyan tényezők, melyek miatt ajánlani tudom a Pro-Ject StreamBoxot. Kifejezetten azok számára, akik még nem birtokolnak komolyabb CD/LP gyűjteményt, de már rendelkeznek kellő mennyiségű és minőségű, digitális hordozón tárolt felvétellel ahhoz, hogy egy pazar lejátszót uszítsanak meglévő kollekciójukra. Árát tekintve nem versenyképes a hasonló kategóriájú CD-lejátszókkal - viszont ha a kedves olvasó rendelkezik már egy kellően komoly elektronikával és hangdobozokkal, és az előző mondatban írtak rá is igazak, mindenképp próbálja ki ezt a terméket.

És ez még csak a kezdet!

Hosszas zenehallgatás után is szimpatikus eszköznek találtam a Pro-Ject készülékét. A vérbeli audiofilek közül sokan, rossz tapasztalatokra hivatkozva kitartóan megtagadják a digitális berendezéseket, mondván, egy élőzene legjobban analóg felvételen fog szólni. Ezt a kijelentést több lépésben is megcáfolhatja a StreamBox. A német cég fejlesztőgárdája remek munkát végzett, külön elismerést érdemelnek, amiért hajlandóak voltak némileg elszakadni eddigi megoldásaiktól, a korrekt anyaghasználatot megtartva, kilépni az LP-k és sztereó erősítők világából egy olyan síkra, ami meghatározó a közeljövőre nézve. Az online zeneipar, az Internet és a digitális tartalmak nagyobb területet uralnak, mint bármikor ezelőtt, ennek fejében a StreamBox-ra úgy is tekinthetünk, mint korszerű audiofil berendezések előfutárjára. Kezelését tekintve csak pozitívan tudok nyilatkozni, a külső megjelenés, megépítettség hozza a gyártótól megszokott minőséget, mindennek tetejébe adott az online tartalmak lejátszása és a vezeték nélküli jelátvitel, tehát sokoldalú eszközről beszélhetünk.

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.