NAD C 510 DAC teszt
2016. április 27., szerda, 12:15
NAD audio hifi DAC előerősítő DA konverter digitális előerősítő NAD hifi NAD DAC DAC teszt NAD teszt előerősítő teszt DA konverter teszt
Pár éve a NAD Master sorozatban debütált az a technológia, amit most a NAD C 510 digitális előerősítő és DAC-ban megkaphatunk, jóval szerényebb áron. Ez a modell ugyan nem mostanában jelent meg, de ami késik, nem múlik alapon, ezt is sikerült fülvégre kapnunk.
A technológia
Napjainkban egyre több digitális készüléket használunk a mindennapjainkban és nincs ez másképp a szórakoztató eszközök esetében sem. A HDMI szabvány megjelenésével a házimozi erősítők esetében lehetségessé vált a digitális kép és hang egyetlen egy kábelen való átküldése, ami megkönnyítette a felhasználók dolgát a komponensek összekötésében. Rohamos terjedésének köszönhetően manapság már alapelvárás, hogy legyen HDMI csatlakozó minden TV-n, Blu-ray lejátszón, konzolon, számítógépen, telefonon, stb. A házimozi erősítőkön, digitális bemenetként lassan már csak HDMI-vel találkozunk ezért nem meglepő, hogy a sztereó DAC-ok esetében is elkezdték a gyártók ezt a csatlakozót használni. Először ilyet a NAD háza táján csak a legfelső kategóriába tartozó Master Series M12-ben láthattunk, majd később az M51-ben és a C 390DD modellben is. Utóbbiban csak bővítő kártya formájában. A C 510-et felfoghatjuk az M51 picivel szerényebb specifikációkkal rendelkező kisöccsének is, hiszen csatlakozókat és belső felépítést tekintve (ránézésre) nincs különbség. A C 510 egy szerényebb kinézetű, de jól megépített, klasszikus "NAD-os" dizájnú házat kapott, amiben a tápegység mellett egy nagyobb alaplapra szerelve foglal helyet minden chip és alkatrész.
A DAC mellett egy előerősítőt is kapunk, mely tisztán digitális tartományban dolgozva nagyon alacsony zajszintet és torzítási értékeket produkál. Az egész készülék lelke egy CSRA6601 chip, mely nem egy egyszerű digitális/analóg átalakító, hanem egy 8 csatornás digitális modulátor, mely egyszerre tud erősítő fokozatként és az erősítésre nem használt csatornákkal, átalakítóként is funkcionálni.
A digitális hangerő szabályozás egyik hátránya, hogy veszíthetünk a bitmélységből, ha nem teljes hangerőn használjuk. A NAD C 510 központi egysége 108 MHz-es frekvencián működve a bejövő PCM jelet 884 kHz-es mintavételezésű és 35 bit mélységű PWM formára alakítja, így a legmagasabb 192 kHz/24 bites felbontású anyagok esetében sem veszítünk a dinamikatartományból semmit, ha használjuk az előerősítőt, egészen -66 dB-ig, ami már nagyon halk a 0 dB-es (2 voltos) jelszinthez képest. Az analóggá alakítás csak a legutolsó lépésben történik egy Burr-Brown 2134 típusú műveleti erősítővel.
Mivel minden átalakítás és erősítés tisztán digitális tartományban történik, ezért csak a következő bemenetek állnak rendelkezésünkre: AES/EBU XLR, optikai, koaxiális, USB, két HDMI, valamint egy HDMI kimenet a kép továbbítására. Mindegyik bemeneten maximum 192 kHz/24 bites sztereó jelet tud fogadni, ezért filmek esetében a forrás készülékünket úgy kell beállítani, hogy ennek megfeleljen. Az aszinkron USB-B csatlakozón keresztül bármilyen PC-t ráköthetünk a NAD C 510-re, USB Audio Class 2.0-t ismerő operációs rendszerek esetében (Mac OSX, Linux) nincs szükség külön driver-re, Windows esetében a gyártó honlapjáról ingyenesen letölthető meghajtót kell telepítenünk a megfelelő működéshez.
Tesztkörnyezet
Nordost Heimdall 2 analóg összekötővel csatlakoztattuk Norma Revo IPA-140 referencia erősítőnkhöz, melyet Lessloss DFPC Signature kábellel tápláltunk a hálózatból. Focal Electra 906 és ELAC BS 403 hangfalainkhoz Nordost Heimdall 2 hangfalkábelt használtunk, a digitális összekötők szerepét pedig egy AudioQuest Carbon USB és egy Inakustik Reference HDMI kábel töltötte be. A forráskészülék egy HTPC, melyet több operációs rendszerrel készítettünk fel a tesztre. A méltán népszerű Kodi média center program Windows 10-en és Linuxon futott. A zenei próbákhoz Foobar2000 szoftvert telepítettünk és bevetettük a Fidelizer optimalizáló programot, valamint egy zenelejátszásra kihegyezett Linux disztribúciót is (Voyage MPD). E mellett egy ARM processzoros mini gépet (SolidRun Cubox-i2eX) is használtunk lejátszásra, melyen szintén zenei Linux disztribúció futott (Voyage MuBox). Ezt az apróságot, az alakja miatt mi csak úgy hívjuk: "a kocka". Mindkét forrás áramellátását egy Sbooster tuning tápegység biztosította, melyekről hamarosan részletes cikkben fogunk beszámolni. A zenefájlok minden esetben Synology NAS-ról érkeztek, gigabites sebességű vezetékes hálózaton keresztül. A zenekockát a NAD C 510 USB bemenetére, a HTPC-t pedig az egyik HDMI bejáratára kötöttük. Mindkét forrás gond nélkül felismerte az új kollégát, így csak ki kellett választanunk az elérhető kimenetek közül és már indulhatott is a bemelegítés. Ha nem csak hangot akarunk a NAD DAC-jára küldeni, akkor először ezt kell bekapcsolnunk, aztán a megjelenítő eszközünket és végül a forrást, máskülönben nem jön létre közöttük az ún. "handshake", melynek folyamán a készülékek "elmondják" egymásnak, hogy ki milyen felbontást támogat és "megegyeznek", hogy melyiken üzemeljenek.
Meghallgatás
A száraz adatok után lássuk hogyan teljesített a tesztidőszak alatt a NAD C 510 DAC. A kipróbálás közben végig előerősítőként is használtuk, hogy meggyőződhessünk arról, hogy a digitális hangerőszabályzás befolyásolja-e a hangminőséget. Több hetes használat után merjük állítani, hogy ebben az esetben nem. Minden hangerő szinten megmaradt a hangzás egységessége, dinamikája, tisztasága, nem vesztettünk információt alacsony hangerőn sem. A NAD C 510 kimért, pontos, fegyelmezett, folyamatosan kordában tartotta az előadást, nem tett különbséget a műfajok között, nem válogatott. Stabilan és megbízhatóan tette a dolgát, nem állt a zene és a hallgató közé, őszintén elénk tárta azt, ami a felvételen van. Nem kent el, nem mosott, rossz minőségű anyaggal is hallgatható maradt, de egyértelműen észrevehető a különbség. Ha volt elég részlet és tér a zenei anyagban, vagy akár filmek, koncertek hangsávjában, akkor azt pontosan kirajzolta a hangfalak elé, mögé és köré. Minél jobb volt a forrásunk, annál pontosabb színpadképet és mélységet kaptunk. Sokszor volt olyan érzésünk, hogy a hangszerek már a szoba falán túlról szólnak.
Nagyszerűen artikulált mélyhangokat szólaltatott meg, patikamérlegen adagolt formában, se többet, se kevesebbet. Nem hozta zavarba egy szimfonikus zenekar sem, sőt, igazán a komplex felvételek mutatták meg a NAD C 510 tudását. Ilyenkor kényeztetett bennünket a zenével, átéltük, megéltük a közölt információt, tudott érzelmeket közvetíteni, nem is keveset. Filmek esetében is hasonlóan viselkedett, őszintén közvetítette a hangmérnök munkáját, ha kellett finom, teres, ha kellett agresszív volt és megrázta a házat körülöttünk. De sosem veszítette el a fejét akció közben sem, ahogy egy jó katonától elvárja a parancsnoka. Puskaropogás közben zenei aláfestés? Sima ügy. Koncertfelvételeken hihető a közönség tapsolása? Pipa. Természetesen mindezt sztereóban. És ami az egész megszólalásra "ráült" az a csend.
Végszó
A NAD C 510 digitális előerősítő és DAC követi a modern igényeket, és arra koncentrál, amire a legtöbb zenekedvelő embernek igénye van: egyszerű kezelhetőség, stabil működés, korrekt hang. Nem akart bennünket elkápráztatni sokatmondó képességekkel és szolgáltatásokkal, nincs hozzá mobilos alkalmazás, de nem is kell. A NAD inkább a hangminőségre fektette a hangsúlyt és szerintünk ez sikerült is nekik. Akik megelégszenek kétcsatornás hangzással, de szeretnének házimozi erősítőkön szokásos digitális bemeneteket, audiofil kvalitások mellett, azoknak tökéletes választás lehet.

Hangfal teszt, hifi teszt, erősítő teszt, házimozi teszt, fejhallgató teszt | av-online.hu














































