Yamaha RX-V381 házimozi erősítő teszt
Kezdjük az alapoknál!
2016. június 4., szombat, 15:25
Yamaha audio házimozi erősítő házimozi erősítő Yamaha 2016 Yamaha házimozi Yamaha erősítő házimozi teszt erősítő teszt Yamaha teszt Yamaha házimozi erősítő házimozi erősítő teszt Yamaha házimozi erősítő teszt
A Yamaha házimozi erősítő palettájának legkisebb tagja, az RX-V381 jól példázza a belépő kategóriás készülékekre jellemző kompromisszumos megoldásokat: a lehető legkedvezőbb áron minél teljesebb körű szolgáltatásokat nyújtani. Vékony határvonalon kell egyensúlyozni a kissé szűkre mért funkciók és a kielégítő felhasználói élmény között, hogy a használat során ne legyen különösebb hiányérzetünk.
Változatlan menetrend
A Yamaha idén is a már jól bevált módszert követve hajtotta végre az aktuális modellváltást. Gyakorlatilag változatlan külsővel, évente eltérő mértékű - egyszer kisebb, máskor nagyobb - tudásbeli bővítéssel dobja piacra a frissített típusokat. Tesztalanyunkat szemügyre véve ebben az évben a nagyon kicsi változás időszakát éljük. Ha kicsit sarkítjuk, akkor úgy is mondhatnánk, hogy nem sokat vacilláltak a mérnökök, amikor létrehozták az RX-V381 házimozi erősítőt. Vették a tavalyi modellt, a korábban általunk is tesztelt RX-V379-et, átfestették az előlapi típusjelzést, és már készen is voltak a fejlesztéssel...
Ennél persze azért többről van szó, de tény, hogy az előző váltáskor határozottan nagyobb lépésnek voltunk tanúi. Tavaly, az RX-V377-et leváltó RX-V379 megkapta a 4K felbontás kezeléséhez szükséges képességeket, így most ehhez hasonló látványos ugrás nem következett be. A Dolby Atmos és a DTS Neo:X dekódolási képességek értelemszerűen nem kerülhettek képbe, mivel csak 5.1 felépítésű erősítőről van szó.
A legfigyelemreméltóbb változás a HDMI csatlakozók Ultra HD kompatibilitása terén történt. Az elődmodellnél még csak egy bemenet és a kimenet volt 4K/60p és HDCP 2.2 kompatibilis, míg az idei típusnál már az összes csatlakozó rendelkezik ezzel a tulajdonsággal. Mindegyik kezeli a nagy dinamika tartományú HDR jeleket, a 21:9 képformátumot, tömörítetlen 4:4:4 szín-mintavételezést és a BT.2020 szabványú kiterjesztett színteret. A másik szembetűnő módosítás a menürendszert érintette, az előd nagyon fapados, fekete-fehér OSD-jét egy jóval elegánsabb, színes ikonokat tartalmazó, korszerűbb változatra cserélték.
Funkcionalitás
Önmagában tekintve az erősítőt, tudása megfelel azoknak az elvárásoknak, melyeket egy korszerű, alapszintű, 5.1 felépítésű rádióerősítővel szemben támasztunk. A Yamaha géneknek köszönhetően rendelkezik azoknak a tulajdonságoknak jelentős részével, melyekkel nagyobb testvérei. A kezdeti üzembeállítást a YPAO mérőmikrofonos teremakusztikai korrekciós rendszer végzi. A napi használatot könnyíti meg a négy (frontoldalon és távirányítón egyaránt elhelyezett) "SCENE" gomb, melyek segítségével egy gombnyomással kiválasztható a kívánt bemenet és a hozzátartozó DSP program. Ezekből 17 különböző beállítás áll a rendelkezésünkre, külön mozira (sport, sci-fi stb.) és külön zenére. A zenei lehetőségek tartalmazzák a már évek óta alkalmazott, szimulált koncerttermi környezeteket (pl. a Los Angeles-i The Roxy Theatre. stb.)
További Yamaha-specifikus szolgáltatások a Silent Cinema (fejhallgató használatakor előállítja a surround hatást), a Virtual Cinema DSP és a Virtual Cinema Front (csak a front oldalra telepített hangfalak esetén is létrehozza az 5.1 hangzást), a Compressed Music Enhancer (MP3 fájlok hallgatása és Bluetooth streamelés esetén próbálja korrigálni a veszteséges tömörítés miatti minőségromlást).
A hangfeldolgozást csatornánként 192 kHz/24 bit felbontású Burr-Brown DAC-ok végzik. Alkalmazásuknak köszönhetően az erősítő megbirkózik szinte az összes nagyfelbontású hangformátummal (Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, DTS-HD High Resolution Audio stb.), sőt dekódolja a 2-6 csatornás SACD lemezek DSD bitfolyamát is. Az előlapi USB portra csatlakoztatható mobil eszköz esetén viszont már nem ilyen széleskörű a támogatottság (nem lehet pl. FLAC file-okat játszani). Legfeljebb 48 kHz-es mintavételezési frekvenciájú, VAW, MP3, WMA és MPEG4 AAC formátumú zenei fájlok hallgatása lehetséges.
Az öt végfokozat - a gyártótól szintén megszokott módon - diszkrét felépítésű, ha nem is erőmű teljesítményűek, de (papíron) hozzák a kategóriától elvárható szintet teljesítményben és egyéb adatokban. Két csatornát hajtva, 6 ohmos terhelés és 0,09 % torzítás mellett 70 watt leadására képesek.
Mindent egybevetve, ha kicsit szűkmarkúan mérve is, de az RX-V381 nyújtja azokat a leglényegesebb szolgáltatásokat, melyekkel a nagyobb és drágább testvérei (bőségesebb választékkal) rendelkeznek. Egyetlen komolyabb hiányosságnak a hálózati képességek elmaradását érezhetjük, így online tartalmak elérése (netrádió, Spotify, stb.) nem lehetséges, illetve az erősítő a Yamaha saját fejlesztésű multiroom rendszerébe, a MusicCast kompatibilis készülékekből kialakítható otthoni hálózatba sem tud integrálódni. Ezt kompenzálja valamennyire a Bluetooth csatlakoztathatóság, mobileszközökről zenei anyag streamelhető az erősítőre.
Csatlakozók
A hátlap meglehetősen levegős benyomást kelt a kevés számú terminál miatt. Összesen négy HDMI aljzat várja a forráskészülékeket. Ezek tulajdonságairól már volt szó, ami még kiemelendő, az a 3D, Deep Colour, x.v.Colour, ARC és CEC kompatibilitásuk. Ez utóbbi segítségével az erősítőhöz csatlakoztatott (hasonló tudású) készülékek a Yamaha távirányítójával be- és kikapcsolhatók, illetve egyes funkcióik vezérelhetők.
A HDMI portokat egészíti ki a három digitális hangbemenet (két koaxiális és egy optikai), és a két sztereó RCA páros. Az előlapon az USB mellett egy sztereó Jack lett kialakítva a mobileszközök számára. Amiről le kell mondanunk azok a komponens videó bemenetek (csupán három kompozittal rendelkezik). Bár aki most építi ki belépő szintű házimozi rendszerét, az nagy valószínűséggel csak a HDMI csatlakozókat fogja kihasználni.
A hangfal kimenetek közül csak a két front fogad banándugókat, a center és a surround csatornák számára a Yamaha által az olcsóbb készülékeken előszeretettel alkalmazott (és általunk rendszeresen kritizált) rugós-csiptetős kivitelűeket szerelte fel.
Hangminőség
A belépő kategóriából adódó egyszerűbb funkcionalitás a meghallgatás körülményeit is befolyásolta. A készülék nem rendelkezik "Pure audio" üzemmóddal, helyette a hasonló célú "Straight" beállítást használtuk. Ez nem kapcsolja le a frontoldali kijelzőt és a videó áramköröket, de a jel útjából kiiktat mindennemű DSP feldolgozást.
Már az első lemez indítása után visszaköszönt az a lendületes, világos hangkép, melyet az RX-V379 tesztelésekor megismertünk. Rockon és elektronikus zenén szimpatikus könnyedséggel játszotta végig az albumokat, a viszonylag kis teljesítményű végfokozatok nem csuklottak meg a jelentősebb dinamikaváltások közben sem. Az feltétlenül az erősítő minőségét dicséri, hogy a teszt során viszonylag hamar kiütköző és könnyen felismerhető, egyszerű műszaki paraméterekre visszavezethető hiányosságokba (torzítás, sávhatároltság) nem futottunk bele. Ilyen szempontból az RX-V381 magabiztosan teljesíti a kötelezően elvárható minőséget. A sokkal szubjektívebb, és nehezebben megfoghatóbb tulajdonságok (életteliség, részletező képesség) esetében már feltárultak a problematikusabb területek. Például a szubtartomány kellően mélyről indult, ugyanakkor a basszusgitár, bőgő, dob hangjából hiányzott az a testesség, amely valóságosabbá, hitelesebbé teszi a hangszereket. Minél jobb minőségű (nem művészi, hanem szigorúan csak technikai értelemben véve) CD illetve SACD korong került a lejátszóba, annál jobban tetten érhetőek voltak az erősítő képességeinek határai.
Allan Taylor vagy Chris Jones számaiban az énekes hangja megrekedt a hangdobozok síkjában, nem vált le róluk, hogy közelebb kerülve hozzánk, intimebb hangulatot hozzon létre. Az erősítőnek minden igyekezete ellenére sem sikerült teljes plasztikusságában reprodukálnia a lemezen található információt. Az ének és a gitár finoman kidolgozott, jól átlátható zenei struktúrája helyett csupán annak kétdimenziós fényképét mutatta meg.
Az Easy Rider (Szelíd motorosok) 5.1-re kevert Blu-ray változatának fésületlen, nyers zenéjében végig otthonosan mozgott. A szépen artikulált, jól definiált párbeszédek mellett az aktív mélynyomó támogatásának köszönhetően az alsóbb tartományok itt már hangsúlyozottabbá váltak, bár továbbra is megmaradt a CD-knél megtapasztalt távolságtartó visszafogottság. A rockosabb számok mellett a líraiabb betétdalok (pl. Wasn't Born to Follow) levegős hangulatát is jól "elkapta" és élvezetesen tolmácsolta.
A Led Zeppelin O2 arénabeli koncertalbuma, a Celebration Day ugyancsak hálás tesztanyagnak bizonyult. A közönség- és háttérzajokat korrektül pozícionálta, a Black Dog vagy a Whole Lotta Love vérpezsdítő dinamikával robbant be a nappaliba. A No Quarter instrumentális betétje alatt ugyan veszített az izgalmasságából az előadás, de nem laposodott el annyira, hogy érdektelenné váljon. A további akció és zenés filmek már nem igazán változtattak az összképen, a surround hangtér eseményei jól követhetőek voltak, a könnyebb zenei műfajokban pedig határozottan jobban teljesített.
Végszó
Tesztalanyunk használata közben összegyűlt tapasztalatainkat összegezve, jelentősebb kifogásunk egyedül a hálózati csatlakoztathatóság elmaradása (és ennek következtében a MusicCast kompatibilitás hiánya) miatt lehet. A mai on-line világban már egy házimozi erősítő sorozat legkisebb tagjától is elvárható lenne a hálózatba köthetőség, de fogadjuk el, hogy a Yamahánál tudják, hogy milyen termékre van szükség a piacon, és nem ok nélkül kínálják az RX-V381-et. Ráadásul a probléma nem megoldhatatlan, egy hálózat-képes univerzális lejátszóval párosítva, az internetes tartalmak is elérhetővé tehetőek.
A kifogásolt hiányosságtól eltekintve a készülék rendelkezik minden tudással, ami ennyi pénzért reálisan elvárható. Az éves modellváltások folyamatát figyelemmel kísérve egyértelműen kirajzolódik, hogy a hangminőség évről-évre történő továbbcsiszolása helyett fontosabb az aktuális és divatos trendeknek való naprakész megfelelőség (teljes körű 4K kompatibilitás, Bluetooth streamelhetőség). Az RX-V381 nyújtani is tudja ezeket a funkciókat, egy ízléses, visszafogott dizájnú, a sokkal drágább Yamaha erősítők stílusával megegyező készülékházba csomagolva, és mindezt egy forinttal a lélektani százezres határ alatt. Akusztikus zenével vagy jazz lemezekkel a hangzásvilága ugyan nem szögezett a fotelba bennünket, de magabiztosan hozta egy nívós hifi erősítő szintjét. Kedvező ára alkalmassá teszi, hogy egy költséghatékony, zenén és mozin egyaránt korrekt hangú rendszert alapozzunk rá.

Hangfal teszt, hifi teszt, erősítő teszt, házimozi teszt, fejhallgató teszt | av-online.hu
















































