NAD T 758 V3 házimozi erősítő teszt
Zenére koncentrálva
2017. november 6., hétfő, 10:45
NAD audio házimozi erősítő Atmos házimozi erősítő NAD házimozi NAD erősítő Dolby Atmos erősítő teszt házimozi teszt NAD teszt házimozi erősítő teszt NAD házimozi erősítő teszt
A NAD sajátos megoldást választott a T 758 típusú erősítő utódjának elnevezésekor. Más gyártóktól eltérően nem a típusszámot növelték meg, hanem egyszerűen a V3 kiegészítést illesztették a korábbi jelzéshez. Az új modell funkcionalitása csökkent is, gyarapodott is az elődjéhez képest. Kihagyták belőle az FM és DAB rádióvevő tunert, de 4K és Dolby Atmos kompatibilis, valamint a hangdobozok mérőmikrofonos szobaakusztikai korrekcióját nem Audyssey, hanem Dirac Live rendszer végzi.
Megjelenés, főbb funkciók
A gyártó két markáns szlogenje, "az egyszerűbb jobb" (simple is better) és "elsődleges a zene" (music first) tökéletesen tetten érhető aktuális tesztalanyunkon, a NAD T 758 V3 házimozi erősítőn. Megjelenése nem nyűgöz le minket különleges dizájnjával, belesimul az eddigi években megszokott sallangmentes, egyen-sötétszürke "NAD stílus"-ba, és szolgáltatási terén sem igyekszik versenytársai elé kerülni. Így kíváncsiak voltunk, hogy a lényeget - a hangzást - tekintve, milyen produkciót fogunk tapasztalni.
Az erősítő hét végfokozattal rendelkezik, alapkiépítésben 7.1 surround vagy 5.1.2 Dolby Atmos konfiguráció valósítható meg. A DTS:X formátum dekódolására egy későbbi firmware frissítés után nyílik majd lehetőség. A készülék egy második zónát is tud hangosítani, ha a fő helyiségben megelégszünk az 5.1 kiépítéssel. A csomagolásban mellékelnek is hozzá egy kisméretű, másod-távvezérlőt is, amely a zóna vezérlésére szolgál (bekapcsolás, forrásbemenet kiválasztása, hangerő szabályzás). Ha pedig sem második zónára, sem hátsó háttérsugárzókra nincs szükségünk, akkor választható a front hangdobozok kettős erősítése. A végfokozatok specifikációjában - nagyon korrekten - egyaránt megadják az elérhető sztereó és sokcsatornás teljesítményt is. A teljes 20 Hz-20 kHz sávban 8 ohmos terhelés és 0,05% harmonikus torzítás mellett sztereóban 2 x 110 wattra, míg házimozi üzemben 7 x 60 wattra képes. A hangfeldolgozás azonban nem hét, hanem tizenegy csatornát kezel (a mélynyomót nem számítva), így külső erősítő használatával maximálisan 7.1.4 rendszer is kiépíthető. A hátoldalon ugyanis nem csak hétcsatornás vonalszintű kimenet, hanem az MDC modulon (erre még visszatérünk) további négy csatornáé is megtalálható. A többi hang aljzat terén elegendő a választék, négy digitális és három pár analóg bemenetet alakítottak ki. A rendszerintegrációhoz 12 voltos trigger kimenet, infravörös távirányító be/kimenet és RS-232C aljzatok állnak rendelkezésre.
Moduláris felépítés
A T 758 V3 konstrukciója a NAD által preferált moduláris felépítési elvet követi. Ez jól megfigyelhető a hátlapon is, ahol az audió és videó csatlakozók baloldalon, függőlegesen helyezkednek el. Az MDC (Modular Design Construction) megoldás lényege, hogy az egyes funkciókat megvalósító áramköri egységek cserélhető modulokban vannak, így szükség esetén (pl. új hang vagy videó formátumok megjelenésekor) nem kényszerülünk az egész erősítőt lecserélni, hanem elegendő csupán az adott modult. Árfekvéstől függően, a NAD készülékek egy vagy több bővítő hellyel rendelkeznek. Tesztalanyunkban csak egy van kialakítva, de abban valójában két áramköri lap helyezkedik el, az AM 230 típusú, Dolby Atmos dekódolásra képes audió kártya, és a VM 130, amely a 4K videó feldolgozást végzi.
Az erősítő a maximum 3840 x 2160 felbontású jeleket 60 Hz-es képváltásig kezeli, és amit érdemes kihangsúlyozni, mindezt 4:4:4 tömörítetlen szín-mintavételezés mellett. A csatlakozók számát tekintve azonban kiütközik a moduláris felépítés hátránya is, mert az egység kis mérete miatt kevés aljzat fér rá. HDMI bemenetből mindössze hárommal rendelkezik, igaz ezek a felbontásból adódóan 2.0a verziójúak, és kezelik a HDCP 2.2 másolásvédelmet. Kimenetből pedig csak egy ARC kompatibilis található rajta. Pedig ezen az árszinten már elvárás lenne a dupla kimenet. Itt található még a fontos szerepet kapó USB terminál is.
Hálózati csatlakozás, BluOS streaming technológia
A T 758 V3 önmagában nem képes Bluetooth kapcsolatra, és nem rendelkezik helyi hálózatra csatlakozási lehetőséggel sem. (Nincs beépített WiFi és LAN aljzat sem.) Viszont a készülékhez mellékelt BluOS upgrade kit segítségével orvosolható mindkét hiányosság. A csomagolás tartalmaz egy négyes USB elosztót (hivatalos nevén hub-ot), amelyet az MDC modul aljzatához lehet csatlakoztatni, majd ebbe dugdosni - a szintén tartozékként kapott - különböző USB adaptereket. Találunk a dobozban egy USB/Jack illesztőt (ez a Dirac Live rendszer mérőmikrofonja miatt szükséges), a helyi hálózathoz kapcsolódáshoz egy WiFi adóvevőt (dongle-t), és végül egy Bluetooth adaptert. Ez utóbbi szükséges a NAD (pontosabban testvérvállalata, a Bluesound) által kifejlesztett BluOS multiroom streaming technológia használatához.
A BluOS lehetővé teszi online tartalmak elérését, vagy mobil eszközről zenei adatfolyam küldését az erősítőre, akár veszteségmentes 24 bit/192 kHz felbontásig. Használatához telepíteni kell egy táblagépre vagy egy mobiltelefonra a BluOS alkalmazást (Android és iOS rendszerekre érhető el), és utána ennek segítségével vezérelhető, hogy milyen internetes tartalmakat szeretnénk elérni (TuneIn rádió), illetve magáról a mobileszközről is streamelhetünk zenét. A BluOS azonban ennél még jóval szélesebb funkcionalitást biztosít: vezeték nélküli multiroom rendszert építhetünk ki: további BluOS kompatibilis lejátszókat vagy hangdobozokat elhelyezve a lakásban, az applikációval szabályozható, hogy melyik helyiségben melyik forráseszköz műsora szólaljon meg.
Üzembe helyezés, Dirac Live szobaakusztikai korrekció
A szobaakusztikai korrekciós program kezelése, ha nem is több szakértelmet, de mindenképpen több türelmet, foglalatosságot és otthoni eszközparkot kíván, mint más, hasonló árkategóriás erősítőké. Itt a folyamat nem csupán annyiból áll, hogy csatlakoztatjuk a mikrofont az erősítőhöz, majd a saját távirányítójával vezérelve elvégezzük a bemérést. Először le kell töltenünk a PC-n futtatható Dirac Live programot a NAD honlapjáról. Ennek Lite verziója ingyenes, a teljes funkcionalitású változat azonban fizetős. Az erősítőt és a PC-t egyaránt csatlakoztatni kell a helyi hálózathoz, és a Dirac alkalmazással kell vezérelni a bemérést.
Meg kell adni a helyiség jellemzőit (pl. előadóterem, vagy a nappaliban levő fotel), be kell állítani a szükséges hangerőt (ne a késő esti nyugodalmas órákban kezdjük el a mérést!). Ezt követően maximum kilenc mérési ponton végigvinni a folyamatot. A mérések végeztével a program csatornánként grafikusan megjeleníti hangdobozok frekvencia görbéit, és azt az etalon szintet, amelyhez optimalizálni szeretné. Igényünk szerint, külön-külön minden csatornán több ponton is módosítani tudjuk az etalon görbét egérhúzogatással, majd a módosított görbéhez optimalizálni. Érezhető hogy a Dirac bemérés jóval szakszerűbb - mondhatni lényegesen szofisztikáltabb - mint az egymenetes, maximum egy vágási frekvencia magadására lehetőséget biztosító rendszerek. Ugyanakkor otthoni hálózat és számítógép nélkül bele sem lehet kezdeni az installálásba.
A menürendszer a cégfilozófiának megfelelően ugyancsak az egyszerűséget és a praktikusságot tükrözi, fekete-fehér alapú, puritán rajzolatú ikonokkal megvalósítva. Kezelését tekintve pedig egy könnyen navigálható felhasználói felület, amelyben minden beállítás gyorsan megtalálható.
Meghallgatás
A "music first" jegyében szokásos dzsessz lemezeinkkel indítottunk. Már az első taktusoknál észrevehető erénye volt az erősítőnek a neutrális hangzása, hogy nem próbálta saját hangkarakterével átformálni az előadást. Eszköztelen, de nem szürke stílusával hagyta kibontakozni az egyes hangszerek saját karakterét. Stabil színpadon helyezte el a zenészeket, jól kihasználva a két front közötti területet. A zongora (Diana Krall) nagyon tisztán, hűvös precizitással szólalt meg, a bőgő (Pege Aladár) legmélyebb hangjai is valódi erőt sugároztak, magabiztosan uralva az alsó tartományt. A cintányérok fémes csendülése azonban egyértelművé tette, hogy az erősítő a felsőbb régiókat is gondosan, korrektül formálja meg. Ráadásul mindvégig megőrizve a természetes hangzásvilágát. Ez az eset, amikor kényelmesen hátradőlve nem a frekvenciamenet kiegyensúlyozottságára kell figyelni, hanem egyszerűen csak élvezni az előadást. Sarah K. számaiban a gitárhúrokon végigsúrlódó ujjak megalapozták azt a markáns jelenlétérzést, amelyet az énekesnő hangja még jobban kihangsúlyozott. Yonderboi - Passive Control albumán biztos kézzel hozta létre az egyensúlyt a masszív, dinamikus alapok és a légies, női énekszólam között. A tömör, izmos mélyek itt is megbicsaklás és kifulladás nélkül kisérték végig az előadást.
Mozin, az Atmos hangsávos San Andreas (Törésvonal) nyitó jelenetében az országúti balesetnél a szakadékba zuhanó autó csörömpölve összetörő üvegei, az összezúzódó fémkarosszéria csikorgása rendkívül valósághűen illusztrálták a majdnem végzetes balesetet. A hegyoldalban leguruló sziklák, kődarabok egymáshoz verődő hangja szinte magával húzott bennünket a halálos mélységbe. A mentés során, a felettünk szálló helikoptert mérnöki pontossággal pozícionálta a magassági Atmos sugárzókra. Később a földrengés brutális dübörgésénél a mélynyomó vezérlése kifogástalan volt, remekül adagolta a padlót remegtető hangenergiát. Mindeközben végig szigorú kontroll alatt tartotta a szub csatornát, a hanghatások nem váltak fárasztóvá, vagy kellemetlenül dominánssá. Az épületek pusztuláskor, a helyiségekben a plafonról leszakadó törmelékek kifogástalan illúziót teremtettek a természeti katasztrófa átéléséhez.
A Wonder Woman szintén Atmos hangsávos Blu-ray verziója ugyancsak megdolgoztatta mindegyik csatornát. A partraszálló németek elleni harcban a suhogva repülő nyílvesszők röppályája jól követhető volt a fejünk felett. A pajzsokat, acél vérteket eltaláló lövedékek fémes csattanása a gyors tranziensű, tiszta felső-középtartományt dicsérte. A repülőtéri végső összecsapásban, Árész hangját a torzítás ellenére is jól artikuláltan szólaltatta meg a centersugárzóból. Az isteni küzdelem következtében szétszakadó beton kifutópálya, a levegőbe repülő, majd visszazuhanó tankok és teherautók, a robbanások hangja olyan dinamizmussal vett körbe bennünket, hogy szinte beszippantott minket a film valóságába, elfeledtetve velünk, hogy csupán egy nappaliban ülünk.
Értékelés
A NAD markánsan más filozófiát követ, mint néhány konkurense, ez egyes leendő tulajdonosoknak szimpatikus lehet, míg mások a hiányosságokat róhatják fel. A mérleg nyelve így jobbra-balra leng, és végül mindenkinél a saját preferenciái szerint áll meg a pozitív vagy negatív tartományban. A készülék hangzását az ötszázezer forintos árkategóriában feltétlenül dicséret illeti, és végső soron egy erősítő esetén ez a legfontosabb szempont. A Dirac Live szobaakusztikai korrekciós rendszer rugalmas és jól testre szabható (még úgy is, hogy teljes értékű verziója fizetős). Ugyanakkor ezen az árszinten a HDMI aljzatok számát tekintve már természetes elvárás a háromnál több bemenet és a dupla kimenet. A BluOS megoldás a vezetéknélküli multiroom rendszert megcélzók számára bizonyul hasznosnak, viszont az online tartalomeléréshez nem ártana az általunk jobban preferált vezetékes LAN csatlakoztatási lehetőség megléte.