Marantz SR7012 házimozi erősítő teszt
2018. március 27., kedd, 20:00
Marantz audio házimozi erősítő Dolby Atmos Marantz erősítő Marantz házimozi házimozi erősítő házimozi teszt Marantz teszt erősítő teszt Dolby Atmos házimozi házimozi erősítő teszt Marantz erősítő teszt Marantz házimozi erősítő teszt
A Marantz évenkénti modellfrissítéseire nem a forradalmi változások, hanem a folyamatos funkcióbővítés a jellemző. Így a márka kedvelői szinte régi ismerősként üdvözölhetik az aktuális készülékeket, ugyanakkor a megújult modellek mindig naprakész tudástárral rendelkeznek. Nincs ez másképp az SR7012 esetében sem, amelynél a korábbról megszokott külső takarja a legújabb audió és videó szabványoknak megfelelő szolgáltatásokat.
Egy lépcsőfokkal a csúcs alatt
Aktuális tesztalanyunk kicsomagolásakor úgy éreztük, mintha a történelem megismételné önmagát. A testvérmárka Denon múltkori tesztjén kettővel a csúcsmodell alatt helyet foglaló AVR-X6400H volt a vendégünk, most pedig a Marantz választékából ismerkedtünk meg a második legnagyobb típussal, az SR7012-vel. A zászlóshajónál egy-két számmal kisebb modellek még nem a maximalizmus jegyében születnek, de szinte már az összes szolgáltatást tartalmazzák, amire szükségünk lehet, és mindezt jóval kedvezőbb áron kínálják. A Marantz SR7012 egy hálózatképes, kilenc csatornás erősítő, így 5.1.4 vagy 7.1.2 Dolby Atmos konfiguráció valósítható meg vele. A jelfeldolgozása azonban tizenegy csatornás, így egy külső sztereóerősítő csatlakoztatásával 7.1.4 elrendezés is kiépíthető.
Külső és belső tulajdonságok
A tekintélyt sugárzó megjelenés már évek óta változatlan: szimmetrikusan kialakított, erőt és magabiztosságot demonstráló frontoldal két megtermett forgatógombbal (bemenetválasztó és hangerő) és a velük megegyező méretű kijelzővel. Utóbbi hátrányait ellensúlyozandó, az SR7012 előlapi lenyitható ajtaja mögé nem csupán kezelőszerveket és aljzatokat rejtettek, hanem egy tisztességes méretű kijelzőt is. Ekkora területen már elfér minden lényeges információ az éppen nézett/hallgatott műsorral kapcsolatban (hangformátum, kiválasztott bemenet, aktív hangsugárzók, stb.). Egy kicsit felemás megoldás ez, ha lehajtott előlappal használjuk az erősítőt, akkor élvezhetjük a nagy kijelző nyújtotta előnyöket, viszont slendriánabb megjelenése lesz a készüléknek. Igazából ez sem baj, mert filmnézés közben nincs szükségünk a felsorolt (és fel nem sorolt) információkra, ami fontos, az megjelenik a TV-n, vetítővásznon, bőven elegendő az, amit a kis kerek ablakocskában látunk.
A videó jelkezelés 4K kompatibilis, és azon belül is naprakész a jelenleg létező szabványok támogatásában. Többek között a HDR műsoranyagok kezelése, 21:9 képarány, 4:4:4 szín-mintavételezés, BT.2020 színtér, Dolby Vision és HLG jelek átengedése a bemenetről a kimenetre, hogy csak a legfontosabbakat említsük. Az UHD-nál kisebb felbontású forrásanyagokat felkonvertálja 4K/60Hz formátumig. A képjellemzők beállításánál lehetőség van ISF nappali vagy éjjeli kalibrációra a környezeti fényviszonyok függvényében.
A hangformátumok támogatottsága ugyancsak teljes körű, mind a filmek hangsávjai, mind a különböző zenei állományok terén. A Denon/Marantz készülékek korábbi változatainál egy fizetős hardver upgrade keretében lehetett Auro-3D kompatibilissé tenni az erősítőket. A jelenlegi modellek már az alapárért nyújtják ezt a szolgáltatást a Dolby Atmos és a DTS:X mellett. Így összesen három olyan különböző szabványú bitfolyamot képesek dekódolni, amelyek magassági hanginformációkat is tartalmaznak.
Helyi hálózaton megosztott, vagy USB háttértárról 24 bit/192 kHz felbontású veszteségmentes állományok hallgathatók (FLAC, ALAC, WAV). DSD kódolású fájlok közül lejátssza a 2,8 és 5,6 MHz mintavételezésűeket. Ez a tudás a csatornánkénti 32 bites AKM DAC-nak köszönhető. A dekódolt jel a diszkrét elemekből megvalósított, kilenc teljesítmény erősítőre kerül, melyek mindegyike 200 watt leadására képes (1 kHz-es mérőjellel, 1 csatorna meghajtásakor, 6 ohmos terhelés mellett). A végfokozatok felépítése a Marantz által évtizedek óta alkalmazott áram visszacsatolásos HDAM (Hyper Dynamic Amplifier Module) konstrukción alapszik. A végfokozatok frekvencia átvitele egészen 100 kHz-ig terjed (-3dB-es szintesés mellett), és kis impedanciájú (4 ohmos) hangdobozok is korlátozás nélkül csatlakoztathatók hozzájuk.
Az installálást a nyolc mérési pontra optimalizáló Audyssey MultEQ XT32 mikrofonos szobaakusztikai korrekciós rendszer segíti. Amit fontos megemlíteni, hogy a két szubládát egymástól függetlenül méri és állítja be a szoftver.
A beállított jellemzők utólagos módosítására is lehetőség van. A MultEQ Editor nevű alkalmazással táblagépről lehet korrigálni a frekvenciagörbéket, a középtartomány hangsúlyát, és más egyéb értékeket, illetve el lehet tárolni több különböző beállítást. Sajnos az alkalmazás csak fizetősen tölthető le iOS és Android készülékekre, nem ingyenesen, mint a távirányítót kiváltó Marantz 2016 AVR Remote vagy a HEOS vezérlést megvalósító applikáció.
Aki egyáltalán nem akar applikációkkal foglalkozni, az használhatja a jól felépített, logikus elrendezésű távirányítót, amely ráadásul világító nyomgombokkal rendelkezik.
Csatlakozások, zónák, hálózat, HEOS multiroom
A multiroom lehetőségek mellett lassan jelentőségüket vesztik a klasszikus többzónás megoldások, de az SR7012 azért nem hanyagolja el ezt a szolgáltatást sem. Háromzónás erősítő, a fő helyiségen kívül még két további szobát is el tud látni hanggal, illetve képpel. Ötszázezer forint felett ugyanis már nem csak annyi az elvárás, hogy dupla HDMI kimenete legyen az erősítőnek projektor és TV csatlakoztatásához, hanem már szinte természetes egy hármadik kimenet megléte, egy külön zóna kiszolgálásához. Az SR7012 rendelkezik ezzel a tudással, és mindhárom kimenete támogatja a 4K felbontást és a HDCP2.2 másolásvédelmi szabványt. A TV-hez tartozó fő kimenet ARC kompatibilis, és egy jövőbeni firmware frissítéssel meg fog felelni a továbbfejlesztett eARC szabványnak is. Ez a rövidítés az "enhanced AudioReturn Channel" kifejezést takarja, és a TV-ből visszafelé irányuló bitfolyamban az eddigi hangformátumokon felül a Dolby Atmos és DTS:X kódolású hangsávokat is tudja fogadni.
Az otthoni helyi hálózatra épülő multiroom szolgáltatások megvalósításakor a Marantz könnyű helyzetben volt, mert nem kellett kifejlesztenie egy saját megoldást, hiszen házon belül rendelkezésre áll a Denon HEOS rendszere. Az SR7012 együtt tud működni más HEOS eszközökkel, így a központi eleme lehet a teljes lakásra kiterjedő szórakozató rendszernek. A hálózatra LAN kábellel, vagy WiFi-vel tud csatlakozni, amely a 802.11 a/b/g/n szabvány szerint két csatornán (2,4 és 5 GHz) kommunikál, ennek eredményeképpen zavarmentesebb és üzembiztosabb kapcsolatot biztosít. WiFi-n kívül Bluetooth és AirPlay átvitelre is képes az erősítő. Internetről számtalan online tartalomszolgáltató érhető el, mint pl. a TuneIn internet rádió, vagy a Spotify, Sound Cloud, TIDAL, Napster és Deezer.
A nagyszámú be- és kimenet, illetve egyéb csatlakozó szinte teljesen kitölti a készülékház hátoldalát. A három HDMI kimenet mellett hét bemenet (plusz egy előlapi) várja a forráskészülékeket, és a kimenetekhez hasonlóan mindegyik 4K/HDCP2.2 kompatibilis. Analóg hangbemenetből hat sztereó RCA, egy phono, valamint 7.1 multicsatorna áll rendelkezésre. A multicsatornás kimenet még teljesebb, a bevezetőben írtak szerint 11.2 kiépítettségű, ide lehet csatlakoztatni a kiegészítő sztereó végfokot, ha 7.1.4 Atmos rendszer megvalósítása a célunk. Az SR7012 intelligens otthonba való integrációját egy RS-232C port teszi lehetővé, illetve Crestron Connected képességekkel rendelkezik, így IP alapon, LAN hálózaton keresztül vezérelhető.
Meghallgatás
A teszt idején vendégeskedett nálunk az Egreat A5 médialejátszó is. Így több forráskészülékből (HTPC, Blu-ray lejátszó, illetve az említett média eszköz) származó tesztanyaggal ki tudtuk próbálni az erősítőt. Dolby Atmos és 5.1 hangsávos filmek esetén is nagyon határozott, stabilan felépített hangteret hozott létre. A Batman vs Superman: Dawn of Justice (Batman Superman ellen - Az igazság hajnala) film alatt kézzelfogható valósághűséggel vett körbe bennünket a félgömb alakú hangburok. Batman repülőgépe becsukott szemmel is mindig jól követhető volt, hogy éppen milyen irányban húz el a fejünk felett. A két szuperhős test-test elleni küzdelme alatt minden ütés, robaj, zaj lehengerlő dinamikával, erőteljesen, ugyanakkor tisztán, jól átláthatóan jelent meg. A végfokozatok bőséges erőtartalékkal rendelkeztek, szinte alig kellett feltekerni a szabályzót, hogy kellemes szobahangerőt kapjunk, de ha többre volt szükségünk, akkor kifulladás és erőlködés nélkül lépett feljebb az elsöprően robusztus szintekre. A markáns párbeszédek fedettség nélkül, nyíltan, a háttérzajoktól jól elkülönülve szólaltak meg a centersugárzóból.
Sztereó anyagaink közül CD-ről és FLAC fájlokkal teszteltük az erősítőt. A mozis hanghoz hasonlóan jól pozícionált teret tapasztaltunk, ami mindenképpen dicséretére szolgál, hiszen két hangsugárzóval nehezebb feladat egy homogén hangkörnyezetet megvalósítani, mint egy teljes surround hangfal szettel. Mark Knopfler szólólemezein jó érzékkel egyensúlyozott a dominánsan előtérbe kerülő gitár és karakteres ének, valamint a háttérbe húzódó többi hangszer között. A hangulat és ritmusváltásokat egzaktul követte, ha kellett, magával ragadó lendülettel vonta be a hallgatóságot az előadásba, míg más esetekben nyugalmat sugárzóan hozta létre a kellemes ellazuláshoz szükséges meditatív hangulatot.
Dzsessz lemezeink közül az "örökös teszt" pozícióban levő Jazz at the Pawnshop számaiban aprólékos részletezettséggel építkezett, mind a színpadi történéseket, mind a zenei struktúrát jól átláthatóan ábrázolta. A főszerepet játszó zongora, klarinét, szaxofon hangja természetes tónusokkal, plasztikusan megrajzolva uralta az előadást. Mindezt azonban inkább technikás precizitással, mint művészi átéléssel tette. A hangszerek közelségét a hangmérnöki munka hűséges - mondhatni bit pontosságú - reprodukciójának tudtuk be, és nem annak, hogy ott éreztük magunkat a dzsessz klub közönségében. Az örök vita mindig az, hogy a házimozi erősítők mennyire alkalmasak sztereó zenehallgatásra? Az SR7012-nek nincs szégyenkezni valója ezen a téren, de ne felejtsük el, hogy ugyanennyi pénzért jóval többet nyúj egy kétcsatornás gépezet. Azt mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy közel hatszázezer forintért audiofil szintű sztereóhangzást, vagy egy komplex szórakoztató központot szeretne-e?
Egyenleg
Túl a félmillió forinton, az emberek többsége kétszer is átgondolja, hogy olyan készülékre adja ki a pénzét, amely nem érdemtelenül van túlárazva, hanem valós értékeket kínál ekkora összegért. A tesztidőszak alatt szerzett tapasztalatink alapján a Marantz SR7012 tudása és ára egyensúlyt tart egymással. Hangminősége filmeken és zenei anyagokon egyaránt meggyőző volt, és a szolgáltatásai is bőségesek. HEOS kompatibilitása, a hálózati tartalmak elérhetősége, nagyszámú HDMI csatlakozója, phono bemenete vitán felül alkalmassá teszi egy korszerű - napjaink elvárásainak megfelelő - otthoni multimédiás rendszer központi szerepére, akár hifis (de azért nem audiofil) elvárások, akár házimozis szempontok szerint értékeljük.