Denon AVR-X7200W Dolby Atmos házimozi erősítő teszt
2015. április 1., szerda, 18:55
Denon X4100 AVR-X4100 házimozi erősítő Audyssey Dolby Atmos házimozi erősítő Atmos házimozi Denon 2014 Denon X7200 Denon házimozi Denon erősítő házimozi teszt erősítő teszt Denon teszt Atmos erősítő teszt házimozi erősítő teszt
A házimozis világ és piac egyik legrégibb és legjelentősebb szereplője a Denon. Lejátszóikat és erősítőiket kategóriájuk legjobbjaiként tartják számon a szakemberek és a vásárlók egyaránt. Termékeiket mi is kitüntetett figyelemmel kísérjük már bő 15 éve, ami konkrétan azt jelenti, hogy amit csak tudtunk, megkaparintottuk és kipróbáltuk. Ha tehetjük, lecsapunk a csúcsmodellekre is, ennek eredményeképpen került hozzánk a jelenlegi zászlóshajó, az AVR-X7200W.
A haditengerészetből származó megnevezés (zászlóshajó) alkalmazásához, kivételesen némi magyarázatot kell fűznünk. Több másik gyártóhoz hasonlóan, a Denon kínálatában is szinte folyamatosan található valódi, rádiótunereket és más sallangokat nem tartalmazó erősítő, sőt, processzor és végerősítő páros is, amelyek jelenleg éppen kifutóban vannak, várjuk az utódokat. Azokat teszik a katalógusok címlapjára, büszkén mutogatják, mire képesek a tervezők és maga a gyár. Mögéjük ? ahogy zászlóshajó mögé a flotta ? sorakozik fel a sok, jelenleg hat rádióerősítő, (idegen szóval receiver) melyeket a magyar köznyelvben szintén, egyszerűsítve, csak erősítőnek neveznek, ehhez vagyunk kénytelenek alkalmazkodni mi is.
Korábban az AVC betűjelzéssel ellátott erőműveket is megkaptuk tesztelésre, ám a legutóbbi és az azt megelőző modellt már olyan drágán mérték, hogy kizárólag vásárlói megrendelésre hoztak belőlük az országba. Arról, hogy az árak szálltak el, vagy magasabbra pozícionálták az AVC-ket, lehetne elmélkedni. Végeredményben ebből következik, hogy a forgalmazó, importőr nem tartott készleten tesztelhető példányt, be kellett érnünk külföldi cikkekkel.
A Denon AVR-X7200W listaára durván 850000 Ft, ami már nagyon közel van az egymillióhoz. Sokakban felmerülhet a kérdés, érdemes-e ennyi pénzt kiadni egy házimozi ?kombájnért?? Mint a világon minden, ez is relatív.
Abban még a megrögzött a szkeptikusok sem kételkednek, hogy minél drágább egy házimozi erősítő, annál jobban szól sztereó zenével. Ám ez egyértelműen kihatással van a házimozi élményre is. Olyan apró részletek, finomságok kerülnek elő egy jól ismert, sokszor végignézett filmből, amiről egy belépő, vagy középkategóriás készülék használata közben fogalmunk sem volt. Aztán ott vannak a filmzenék, amiket szintén nem mindegy, milyen minőségben hallunk. A mérnökök ügyesen adagolják a hangminőséget is, nem csak a szolgáltatásokat, funkciókat. A házimoziban (és hifiben) kevésbé járatosak hajlamosak azt képzelni, hogy a drágább erősítők csak ezekben a kézzel fogható dolgokban és persze teljesítményben nyújtanak többet. Ez bizony tévedés.
A kissé hosszúra nyúlt bevezető után, lássuk, mit tud az AVR-X7200W!
Nincs telis tele ragasztgatva az előlapja mindenféle matricával, rajtuk olyan túlzó teljesítmény-adatokkal, mint amik bazári ?mjúzikcentereken? voltak, vannak rendszeresítve: 2x1000 W PMPO és hasonlók. Még a temérdek érdemi funkciót, dekódolandó hangformátumokat sem hirdetik idegeket borzoló módon. Szerényen, halványszürkén meghúzódnak az előlap felső élén, pedig lenne ok a dicsekvésre, ez az erősítő mindent tud, amit ma ebben a műfajban el lehet képzelni. A hagyományos két nagy tekerőgomb által közrefogott fluoreszcens kijelző távolról is jól olvasható információkat közöl, de azért bőven felbukkannak rajta olyanok, amiket csak elé hajolva ismerünk fel.
Alatta, masszív takarólap mögött bújnak meg a kezelőszervek és egy csokorra való csatlakozó aljzat, melyek közül mi csak a mérőmikrofonét szoktuk használni, azt is csak egyetlen egyszer. Itt egy USB port is található, amely segítségével zenét játszhatunk le iPod, iPod touch vagy iPad készülékekről, miközben tölti is ezeket. Használható adattárolóról (pendrive, merevlemez), vagy NAS-ról zenelejátszására. A maximális élmény érdekében DSD (2.8 MHz és 5.6 MHz), valamint szélessávú PCM (veszteségmentes FLAC vagy PCM fájl típusok, 24 bit/192 kHz-ig) dekódolóval rendelkezik.
Hátlapján csúcsmodellhez illő bőséget láttunk, HDMI portjainak száma, az ebben a kategóriában mostanában sztenderdnek mondható 8 bemenet (egy az előlapon) és 3 kimenet. Utóbbiakból egy, az ARC-s jut a tévének, egy a vetítőnek, a maradék pedig második zónához használható. Az X7200W különlegessége a szinte megszámlálhatatlanul sok előfok kimenet. Azért megpróbáltuk megszámolni és örömmel jelentjük, hogy sikerült, az eredmény: 19 db RCA aljzat. Továbbá 6 pár analóg (köztük 1 pár phono) RCA, két-két optikai és digitális koaxiális bemenet várja a dekódolandó és erősítendő jeleket. A csatlakozóknak forrásnevet is szoktak adni a gyártók, végre MEDIA PLAYER felirattal is találkoztunk, ideje volt követni a felhasználói szokásokat. Talán említeni sem kellene, hogy a menüben mindegyik el- illetve átnevezhető.
Hangfalkábelt (természetesen banándugót is a kis műanyag pöcök eltávolítása után) befogadó csatlakozói egy sorban helyezkednek el a hátlap legalján. Elégedettséggel olvastuk a 4 Ohm feliratot, végre nem riogatják szegény tulajdonosokat azzal, hogy alacsony impedanciájú hangdobozaikkal kárt tesznek drága készülékükben. Szerintünk ez az egysoros a létező legjobb elrendezés, áttekinthető, könnyen hozzáférhető. A második legjobbal is találkoztunk már Denon erősítőn, amikor a két szélen, párosával egymás alatt sorakoznak, értelemszerűen mindegyik a megfelelő oldalon, kivétel a centeré, ami mindenképpen kakukktojás, de ez legyen a legnagyobb bajunk. Csúcskategóriás házimozi rendszerekben, az esetek túlnyomó többségében a hangszórókábelek a legvastagabbak és legnehezebbek, (nem számítva a tápkábelt) a készülékeink mögötti dzsungelben, ráadásul meglehetősen merevek, nehezen hajlíthatóak, ezért jobb, ha a lehető legkevésbé vannak útban. A vezeték nélküli kapcsolatok ? Bluetooth és WiFi - stabilitását, a lehető legjobb vételt két darab antenna biztosítja, ezeket a hátlap két felső csücskébe tudjuk becsavarozni.
Apró, de annál hasznosabb figyelmesség az erősítőhöz mellékelt, sok öntapadós címke, amiket a kábelekre ragaszthatunk, színük megegyezik a csatlakozók feliratainak alapszínével. Ez még a gyakorlott házimozisok számára is jól jöhet. Nem annyira apró és még jelentősebb extra a papír alapanyagú, teleszkópos mikrofonállvány. Ez nem csak eme csúcsmodell kiváltsága, az AVR-X4100W kapcsán már írtunk róla. Sokak számára jelent gondot a mérőmikrofon megfelelő elhelyezése, rögzítése. Fejtörés közben olyan furcsa ötletek kerülnek elő, amikről alig akarjuk elhinni, hogy nem poénnak szánják. A díszpárnákból épített halom még hagyján, de amikor valaki a fején egyensúlyozza a mikrofont a mérési procedúra alatt, az már kicsit durva. Nem vicc, megtörtént eset. Az Audyssey Platinum, azon belül a MultEQ XT32 és a Sub EQ HT jól végzi a dolgát, általában elégedettek szoktunk lenni az eredménnyel, de bizony nem mindig felhőtlen a mosolyunk, amikor füllel ellenőrizzük, milyen hangzásbeli változást eredményezett a szobaakusztika korrekció.
Balszerencsés faipari szakmunkás is meg tudja egy kezén számolni azokat a házimozi erősítőket, amelyekhez tisztességes mikrofont adnak, nem valami gyerekjátékot. Az AVR-X7200W sem kivétel, tehát ha ki akarjuk hozni belőle a maximumot, akkor szakembert kell megbízni az installációval.
Az X7200W csatornánkénti teljesítményét 210 wattosnak is írják, hangja mégis egyértelműen erőteljesebb, dinamikusabb, mint a nemrégiben nálunk járt, 9x240 wattosként reklámozott ?erőmű?. A fő transzformátor mellett kétfelől elhelyezett, alumínium öntvény hűtőbordák külső oldalán sorakozik szép rendben a 9 diszkrét erősítő fokozat, baloldalon 5, átellenben a maradék 4, mindegyikben DHCT - Denon High Current Transistor.
Az alattuk helyet foglaló, változtatható fordulatszámú ventilátorok, hőmérséklet és hangerő vezérlésűek, működésükről ennyit tudunk, mert a teszt során észrevehetetlenek maradtak. A műszaki adatok között a gyakorlatban reprodukálható számokat is találtunk, mint például a kétcsatornás üzemben leadott 2x150 W (8 Ohm, 20 Hz-20 kHz, 0,05 THD), ezzel már lehet valamit kezdeni. Furcsa, hogy semmit nem adnak meg 5, vagy 7 csatornára, csak egyre és kettőre. Előbbinek nincs tényleges jelentősége, mert 1 KHz-es mérőjellel, 1-10 %-os torzítással senki nem fogja kínozni az erősítőjét, hangdobozait.
Hálózatos és vezeték nélküli képességei a mai követelményeknek maximálisan megfelelnek, például lehetőséget kínál DSD és AIFF streamelésre, elérhető a Pandora, SiriusXM, Spotify zenei szolgáltatás.
Menüje átgondolt elrendezésű, remek grafikájú, játszi könnyedséggel kezelhető. Zseniális, hogy egyedileg testre szabhatjuk a ?speaker setup?-ot, nem vagyunk kötve a gyárilag felkínált konfigurációkhoz. Tesztrendszerünkben az 5.2-höz két db, frontsugárzók tetejére helyezett Dolby Atmos hangszóró üzemelt, ezt is megadhattuk az Audyssey kalibráció és szobaakusztikai korrekció előtt. Az eredmény magáért beszél, és zenél.
Az AVR-X7200W mindenféle 4K képességgel rendelkezik, beleértve a felskálázást, ebben teljesen naprakész, azonban az Auro 3D csak hardveres és szoftveres frissítéssel érhető el, aminek hozadéka a 4K Blu-ray filmekhez szükséges HDCP 2.2. A szabványos színhelyességet biztosító, ISFccc kalibrálásra van lehetőség, amit a magunk részéről feleslegesnek vélünk, ezt inkább a képmegjelenítőn érdemes elvégezni, az erősítő csak engedje át szépen a képjeleket, ne nyúljon hozzá, mert rácsapunk egy nagyot a kezére.
Házimozi erősítők nem létezhetnek digitális jelek analóggá alakításának és a mozis hangformátumok dekódolási képességei nélkül. Ezeket a műveleteket végezhetik egyszerűbb és olcsóbb alkatrészekből felépülő egységek és csúcsminőségűek is. Naná, hogy utóbbiak seregével vértezték fel az AVR-X7200W előfok-processzor részlegét. Asahi Kasei Microdevices AK4490 típusú, 32 bites D/A konverterek dolgoznak az összes csatornán, beleértve a mélynyomó vonalkimeneteket is, 4 db Analog Devices SHARC, 32 bites, lebegőpontos DSP kezeli a Dolby TrueHD, Dolby Atmos, DTS-HD Master Audio formátumokat. A jó öreg Pro Logic és családjának fiatalabb tagjai az x és z változatok itt sem találhatóak meg, ahogy ezeknek DTS-es unokatestvérei sem, be kell érni a Neo:X mátrixolással, ami szerencsére olyan jól végzi a rá kiosztott munkát, hogy semmi hiányérzetünk nem volt.
Távirányítója mozgásra kapcsolja be a gombok háttérvilágítását, ezt a kelleténél kissé érzékenyebbre állították, egy erőteljesebb basszus lökettől felfénylik az asztalon, ami zavaró lehet, ezért célszerű látómezőn kívül pihentetni. A letölthető Denon Remote App iOS és Android rendszerekkel működik, méghozzá nagyszerűen, komoly segítséget jelent a beállítások során is, nem csak a mindennapos használatban.
A szórakozás órái, napjai
A hangzás már az első percekben elnyerte a tetszésünket, pontosan azt kaptuk, amit a Denon zászlóshajójától elvártunk. Ezt persze nem intézzük el ennyivel, kitérünk a részletekre is. Na igen, a részletek, hát azokból kaptunk bőséggel. Például kedvenc mélynyomó tesztelő filmrészletünkben, a Valkyrie elejének sivatagi repülőgép-támadásos jelenetében, amikor a főhős és tábornoka beszélgetnek, a közelben serénykedő katonák beszélgetése és neszezése soha nem hallott atmoszférával, hangi információk garmadájával lepett meg minket. A leginkább találó jelző a kiegyensúlyozottság, nincs gyenge pontja, egyformán jól teljesít minden szempontból. Ide kívánkozik az Audyssey működésével kapcsolatos konkrét tapasztalatunk, ami összességében pozitív. Ki-be kapcsolgatással és a módozatok közötti váltogatással ellenőriztük a szobaakusztikai korrekció, hangzásra gyakorolt hatását, ami nekünk kifejezetten tetszett. Kiemelendő a Sub EQ HT, ami két darab mélynyomónkat olyan egységgé kovácsolta, hogy meglepődtünk. A magas szintű produkcióban nem elhanyagolható része volt a teljes Furutech Flux - kivétel az AudioQuest Wolf - kábelezésnek és a Qbase tápelosztónak, ami a jó hangzáshoz nélkülözhetetlen tiszta áramot biztosította.
Ez csupán a harmadik Dolby Atmos házimozi erősítő, amit megszokott környezetünkben teszteltünk. Az elsőként kipróbált készülék produkciójától nem voltunk különösebben elragadtatva, ám amit az AVR-X7200W művelt, az világossá tette számunkra, miért lelkesednek olyan sokan ezért az új hangformátumért. Segítette a ?sima? TrueHD és az Atmos közötti összehasonlítást az erősítő okosan megtervezett menüje. Ami más készülékek esetében csak a távirányító megfelelő gombjának sokszori megnyomásával sikeredett, nevezetesen szekvenciálisan átlépni egyik formátumról a másikra, az itt a képernyőn megjelenő listában, nyílgombokkal lehet navigálni. Ezzel a kétféle hangzásforma közti szünet lerövidül, könnyebb és eredményesebb a tesztelés és magától értetődően a normál, hétköznapi használat is. Aurum Phonologue frontsugárzóink tetejére helyezett Atmos dobozkáink (ELAC TS 3000) értelemszerűen nem tudtak olyan magassági teret létrehozni, mint plafonra szerelt társaik, hiszen csak visszaverődött hangok jutottak el hozzánk. Valójában ez kényszermegoldás, de ahhoz képest egyáltalán nem rossz, pláne ilyen képességű erősítővel meghajtva.
Az egyik demó-jelenet, őserdei környezetbe repíti el a nézőket, fejünk felett teljes kört ír le egy madár, szárnycsapásai jelzik, hogy éppen merre jár. Ezt a Dolby Atmos megközelítőleg a plafon magasságába helyezi, nélküle majdnem a frontok tetején landol, cirka egy méteres magasságban. A trópusi eső hatalmas cseppjeit szinte a nyakunkban érezzük, úgy érzékeljük, mintha a szoba teljes területét érné az égi áldás. Atmost kikapcsolva, csak a THX ajánlás szerinti magasságban elhelyezett (fülmagasság, plusz 60 cm) háttérsugárzók jóvoltából zuhog, előttünk két méterre már elállt, mintha elvágták volna.
A Transformers Age of Extinction és a The Expendables 3, Dolby Atmos hangsávval is rendelkező filmek, bár ezt a gyakorlatban csak ritkán venni észre, illetve fülre. A demólemezhez képest akkora volt a kontraszt, hogy többször odasétáltunk az TS 3000 hangdobozokhoz, egészen közel hajoltunk a membránokhoz, megállapítandó, hogy egyáltalán szólnak-e? Szóltak bizony, de csak ritkán teli torokból, ám még mindig többször és nagyobb mértékben tettek hozzá a hangképhez, mint a már emlegetett másik erősítő. Szerencsére az említett alkotások bővelkednek olyan zúzós jelenetekben, amiket csak a valóban dinamikus és jelentős erőtartalékokkal bíró házimozi erősítők képesek az alkotók feltételezhető szándékának megfelelő, ?ereszd el a hajamat? hangorkánt teremteni, ezért tesztelésre kiválóan alkalmasak. Az AVR-X7200W megmutatta, hogy milyennek kell lennie egy 850000 forintos házimozi erősítőnek, semmiféle hiányérzetünk nem volt, remekül ellátta megszólaltatandó jelekkel az összes hangdobozt és a két darab SVS szubládát is. Így írás közben visszagondolva a tesztelés óráira, szívesen végignéznénk (na jó, az ostoba, gyermeteg részeket áttekernénk) mindkét filmet, annyira kellemes élményt nyújtott a nagy Denon.
Nem maradhatott el kedvenc koncertfilmjeink közül néhánynak (Celine Dion ? A New Day és a Hit Man Returns) műsorra tűzése. Az énekesek egyszer bársonyos, máskor egészen magas frekvenciájú hangját, a zongorát, a hatalmas előadótermek atmoszféráját, a dinamika csúcsokat, libabőrt kiváltóan varázsolta a szobánkba. Ezeket a lemezeket beletekerés nélkül néznénk végig újra és újra a Denon AVR-X7200W tolmácsolásában.
Sztereó zenével is remekelt az AVR-X7200W, bár ebben a versenyszámban vannak jobbak nála, igaz, elsősorban a még drágábbak között kell keresni azokat. Kifejezett hibáját nem tudjuk megemlíteni, mert olyat nem találtunk, de a bizsergés csak ritkán jött össze, kevesebbszer, mint az említett sokcsatornás filmek jóvoltából. Pedig ugyanazokat a zenéket is meghallgattuk CD-ről. A térábrázolás sztereóban is mesteri volt, a színpad minden irányban képes volt túlnyúlni a hangdobozokon, a basszus ütött, az ének színezetlenül áradt felénk.
Nem maradt más hátra, mint a rövid összefoglalás és az ajánlás megfogalmazása. A Denon AVR-X7200W egy minden ízében remek házimozi erősítő, kiváló hanggal és annyi szolgáltatással, amiket egy cikk keretében felsorolni szinte lehetetlen. Kinézete, építési minősége kezelhetősége mintaszerű ezért az ár érték aránya szintén megérdemli a kiváló minősítést. Ajánljuk a kompromisszumokat elutasító házimozi megszállottaknak, de nem csak dedikált moziszobákba, éppen a számtalan szolgáltatás miatt, amik egy nappaliban talán jobban kihasználhatóak.