Denon AVR-X4200W házimozi erősítő teszt
Teljes fegyverzetben
2016. április 2., szombat, 11:30
Denon audio házimozi erősítő Bluetooth Denon erősítő Denon házimozi házimozi erősítő Denon házimozi erősítő erősítő teszt házimozi teszt házimozi erősítő teszt Denon erősítő teszt Denon házimozi erősítő teszt
Nem várt, de kellemes meglepetéssel indult a Denon középkategóriás házimozi rádióerősítőjének tesztelése. Az új firmware letöltésével lehetővé vált a DTS:X formátumú hangsávval rendelkező tartalmak megszólaltatása. Ezt követően nagy kíváncsisággal vágtunk bele a vizsgálódásba, hogy milyen tapasztalatokat szerzünk az első - kezünk közé került - ilyen képességű erősítővel.
Megérkezett a DTS:X frissítés
Felborítva házimozi erősítőkről szóló cikkeink már megszokott felépítését és fejezet sorrendjét - ahol a külső és a műszaki tartalom ismertetése után tértünk rá a személyes tapasztalatainkra - most a kicsomagolást követő élményeinket osztjuk meg legelőször. Tesztalanyunk ugyanis az első bekapcsolás és helyi hálózathoz csatlakozás után, rögtön felajánlott egy jelentős firmware frissítést, amely jócskán befolyásolta a későbbi meghallgatást is.
A közelmúltban született tesztjeinkben, a készülékek hangdekódolási képességeinek részletezésekor, jó pár esetben voltunk kénytelenek megismételni ugyanazokat a mondatokat, hogy a rendelkezésre álló Dolby Atmos mellett, a másik objektumalapú formátum, a DTS:X kezelése egy későbbi firmware frissítés után lesz elérhető. Kezdetben tavaly év vége volt a megcélzott időpont, majd ennek elmaradása után az idei év eleje. De mostanra véget ért a halogatás időszaka, és jelen tesztünk időpontjára rendelkezésre állt az új firmware, amelynek letöltésére az AVR-X4200W felajánlotta a lehetőséget. Elindítva a folyamatot, az cirka 40 perc alatt le is zajlott. A megbízható net kapcsolat érdekében érdemes vezetékkel csatlakozni az otthoni routerhez, mi ezt tettük és ennek eredményeképpen az AVR-X4200W immár legújabb hardveres és szoftveres képességei birtokában - mondhatni teljes fegyverzetben - indulhat harcba a vásárlók kegyeiért.
Ezüstös elegancia, széleskörű funkcionalitás
A tesztelésre egy ezüstszínű példányt kaptunk, ez ízlés dolga, de számunkra elegánsabb benyomást kelt, és a frontoldala is dinamikusabb, tagoltabb látványt nyújt, mint az egyhangú fekete készülékek, ahol egybeolvad az előlap és a kijelző. Ráadásul árkategóriájából adódóan, a front nem szálcsiszolt fémet imitáló műanyagból, hanem alumíniumból készült, ami jócskán növeli a szubjektív minőségérzetet.
A nagyméretű pontmátrix kijelző alatti lehajtható fedél mögött minden fontos aljzat megtalálható: HDMI, USB, analóg sztereó és kompozit videó, fejhallgató, mérőmikrofon. Szerencsére egyik sem esett túlzott spórolás áldozatává, így akár a legmodernebb mobileszközünk, akár a régről megmaradt kamkorderünk is könnyen és egyszerűen csatlakoztatható.
Képességeit tekintve, a három zónát kiszolgálni képes AVR-X4200W a 7.2 felépítésű erősítők mezőnyének felső régiójában helyezkedik el. (Nem sokkal drágábban kezdődik a 9.2 erősítők szegmense.) Ez nem csak az adatlapja böngészésekor, hanem a hátoldali nagyszámú csatlakozó szemügyre vételekor is rögtön egyértelművé válik. A napjainkra már megszokottá vált dupla HDMI kimeneten felül egy harmadik is kínálkozik a második zóna számára. A harmadik zóna részére egy előerősített sztereó hangkimenet áll rendelkezésre.
A HDMI 2.0a verziójú bemenetek száma szintén bőséges, az előlapival együtt 8 db várja a különböző forráskészülékeket. Mindegyik 4K kompatibilis, és HDCP 2.2 másolásvédelemmel ellátott. A készülék a teljes körű Ultra HD támogatásnak köszönhetően kezeli a 4:4:4 Pure Color veszteségmentes szín-mintavételezést, a 24 bites színmélységet, a 21:9 képformátumot, és a HDR jeleket. A 4K-nál alacsonyabb felbontású (SD és HD) videó forrást 4K/60 Hz formátumra tudja felkonvertálni.
Az analóg bemenetekkel sem bántak szűkmarkúan, az MM hangszedőt fogadó phono mellett öt pár sztereó RCA, három kompozit és két komponens videó található. Helyi hálózatra vezetékkel vagy nélküle is csatlakozhat (ezt segítik a WiFi antennák). DLNA 1.5 tanúsítvánnyal rendelkezik, PC-n és/vagy NAS-on megosztott tartalmakat tud elérni. A vezeték nélküli képességei a WiFi-n kívül tartalmazzák az AirPlay-t és a Bluetooth-t is. Internetről vTuner rádió, Pandora, Sirius XM és Spotify Connect online zeneszolgáltatók érhetők el.
A kép- és hangtartalmakat továbbító digitális, analóg és LAN csatlakozókon felül jó pár, vezérlő funkciót ellátó aljzat is megtalálható: két 12 V-os trigger kimenet külső eszközök (pl. mélyláda, motoros vetítővászon) be/kikapcsolásához, RS-232C port a rendszerintegrációhoz, infravörös távvezérlőhöz be- és kimenet, és végül Denon Link HD. Ez utóbbihoz megfelelő Denon Blu-ray lejátszót csatlakoztatva jelentősen csökkenthetők a jitter hibák a két készülék közötti adatátvitelben.
A hét egyenrangú, diszkrét elemekből felépített végfokozat 8 ohmos terhelés mellett 125 watt teljesítmény leadására képes mindössze 0,05 % torzítás mellett. (Az adatlapon szintén szereplő 200 watt 6 ohmon és jóval nagyobb torzítás mellett érhető el.) A hangfeldolgozás viszont már kilenc csatornás, a dekódolást 192 kHz/32bit felbontású DAC áramkörök végzik. Így egy külső kétcsatornás erősítő csatlakoztatásával 5.1.4 vagy 7.1.2 Atmos konfiguráció is megvalósítható. A hangfal aljzatok száma még erre is rátesz egy lapáttal, összesen 11 hangdoboz csatlakoztatására van lehetőség. Ráadásul a kényelmesebben kezelhető, egy soros elhelyezést választották. Külön-külön terminálok várják a magassági, a hátsó surround és a front szélességi sugárzók vezetékeit. Így ha van lehetőségünk elhelyezni az összes hangfalat, akkor kábeldugdosás nélkül, csupán a menüben válthatunk a különböző elrendezések között.
Az előlapi USB-re mobileszköz vagy memória, háttértár csatlakoztatható, ahonnan nem csak MP3, hanem nagyfelbontású veszteségmentes állományok (WAV, FLAC) lejátszása is lehetséges 24 bit/192 kHz felbontásig. Ezen felül támogatott a DSD fájlok kezelése is (2,8 MHz, 5.1 csatornáig).
Installálás, használatba vétel, tapasztalatok
A telepítés az Audyssey MultEQ XT32 mérőmikrofonos teremakusztika korrekciós funkcióval történt. Ez összesen 8 mérési pont alapján optimalizálja a hangdobozok frekvenciamenetét, hangnyomás szintjét, de ha valakinek nincs ilyen precizitásra szüksége, akkor a 3. mérés után befejezhető a folyamat. A rendkívül szép grafikájú menürendszer a kevéssé jártas felhasználót is könnyen segíti át lépésről-lépesre a külső készülékek csatlakoztatásának és a hangfalak elhelyezésének nehézségén. Épp ezért, gyakorlottabbaknak kissé túlzottan is szájbarágósnak tűnhet az egyes műveletek ismertetése, de inkább ez, mint hogy valaki sok-sok százezer Ft kiadása után tanácstalanul álldogáljon az újonnan megvásárolt erősítője, egy fél tucat hangfal és több méter kábel társaságában. A firmware frissítés eredménye már itt is megmutatkozott: az erősítő csatornák és a hangfalak egymáshoz rendelésekor, a magassági sugárzók beállításánál a képernyőn megjelenő információs szöveg tájékoztat, hogy az éppen kiválasztott elrendezés támogatja a Dolby Atmos és a DTS:X formátumokat.
Az installálást követően, első körben természetesen a DTS:X hangzásra voltunk kíváncsiak. A tesztidőszak rövidsége miatt nem tudtunk beszerezni ilyen hangsávval kevert teljes mozifilmet, így be kellett érnünk egy DTS:X demonstrációs lemez rövid jeleneteivel. Mélyreható tapasztalatokat még nem is tudtunk szerezni, de sikerült belekóstolnunk ennek az új formátumnak a hangzásvilágába.
A fiktív mozi előzetesként megvalósított Giant Killer Plants c. jelenetben a harci zajok minden irányból meggyőző életszerűséggel záporoztak ránk. A motorzajok, lövések keményen, elmosódás nélkül jelentek meg a kívánt térbeli pozícióban. Az epizód végén nem maradhatott el a hangmérnökök adu-ásza, a fejünk felett repkedő helikopter sem. A DTS formátumot ismertető cikkekben oly sokszor hangoztatott "hemisphere" (félgömb) hangkörnyezet remekül létrejött, valóban az események középpontjában érezhettük magunkat, kupolaként burkolt be minket az audió kulissza. A következő rövid jelenetben egy 11 csatornás konfiguráció virtuális hangdobozai szólaltak meg egyenként, egymás után. Ezt úgy kell elképzelni, mint egy 7.1 rendszert, megfejelve a helyiség mennyezetének négy sarkában elhelyezett magassági hangsugárzókkal. Az AVR-X4200W majdnem kifogástalanul szimulálta az egyes hangfalakat, a legtöbb esetben pontszerűen, a megfelelő irányból szólalt meg a szöveg. Egyedül a hátsó magassági sugárzók pozícionálása volt bizonytalan, esetükben a jól definiáltság helyett inkább csak sejteni lehetett, hogy valahol hátul és felül szólalt meg egy hangsugárzó. Utólag belegondolva (persze mindig könnyebb utólag magyarázatot találni az eseményekhez, mint előre megjósolni őket) ez nem is volt meglepő, ebben az esetben volt a legnagyobb eltérés a fizikailag kiépített, "top front" sugárzós 5.1.2 elrendezés és a szimulálandó virtuális 11 hangdoboz elhelyezkedése között. Sztereó zenei anyagokon a DTS Neural:X poszt-dekód hangfeldolgozás (ami kiváltja a korábbi DTS térhangzás formátumokat) levegőssebbé és jóval tágasabbá tette a hangzást, ahogy felkeverte a műsort a háttér és magassági csatornákra is. Ízlés kérdése, ki hogyan viszonyul az ilyen mesterségesen képzett hangterekhez, mi általában nem preferáljuk, de nem is vitatjuk el a jogot senkitől, hogy igénye szerint éljen ezekkel az opciókkal. Egy precíz színpadképű sztereó jazz albumot vétek ezzel elrontani, de egy dinamikus space-rock, vagy éppenséggel egy lazítós chillout szám esetén hatásos lehet a nappali minden irányából felénk áradó zene.
Az internetes rádióállomásokat gyorsan lehetett kiválasztani, és akadás nélkül szólaltak meg. A képernyőn megjelenő információs oldal a menürendszerhez hasonlóan szép grafikával, kulturáltan jelenített meg minden lényeges adatot, az állomás logóját, a bitfolyam formátumát, sebességét, stb.
CD-ről és SACD-ről tiszta, jól definiált előadást nyújtott az erősítő. Jól artikulált énekhangok, feszes, precíz dob és gitár jellemezte a könnyebb műfajú lemezeket. Jazz albumokon a zenészek elhelyezkedése pontosan behatárolható volt, a zongora gyors tranziensekkel, markánsan szólalt meg. Dinamikus és életteli produkciót tapasztaltunk, de a teljes jelenlétet adó "itt és most" érzéssel adósunk maradt. Hasonló élményben volt már részünk más, jó minőségű házimozi erősítők meghallgatásakor is. Nem lehet igazán semmit kifogásolni a hallottakban, nincs probléma a sávszélességgel, kellően analitikus a megjelenítés, jól pozícionált a sztereó tér, csak éppen még valami kis "lélek" hiányzik az előadásból. Mintha csak egy apró lépés kellene még, ami elválaszt minket a maradéktalan zenei élménytől. Ezt a kis lépést az AVR-X4200W azonban nem tette meg, így a fotelba szögező audiofil élmény helyett maradt a minőségi zenehallgatás.
Talán mondanunk sem kell, a teszt végig "pure direct" beállításban történt, végül azonban tettünk egy próbát a különböző térhatású üzemmódokkal, melyekkel az AVR-X4200W jó pár virtuális helyszínt tud szimulálni. Itt egyértelműen rosszabb tapasztalatokat szereztünk, mint a DTS Neural:X esetében. Érdekességképpen lehet velük kísérletezgetni, de hosszabb zenehallgatásra nem igazán alkalmasak, pl. a "Rock aréna" opció számunkra hallgathatatlanul visszhangos környezetet hozott létre.
A The Dark Knight Rises (A sötét lovag - Felemelkedés) c. filmben a klasszikus 5.1 elrendezésben is hatásosan hozta létre az akciójelenetek effektjeit. A zenei betétek határozottan, széles dinamikával szólaltak meg, a vonósok kiválóan festették alá a feszült, vagy éppen emelkedettnek szánt hangulatokat. A Batmobil motorhangja, a párbeszédek, a lövések a tőzsdeteremben egyaránt markánsan, elmosódástól, elszíneződéstől mentesen jelentek meg. A Whiplash próbatermében, a gyülekező zenészek beszélgetése, a hangolás, az egyéb háttérzajok aprólékosan kidolgozottak voltak. A zörejek, apró mozzanatok kis hangerőn is jól észlelhetők maradtak, nem laposodott el a hangzás. Később, a koncert alatt az egyes hangszerek karaktere szintén hangerőtől függetlenül megtartotta a jellegzetességét, egy ésszerű tartományon belül a hangosság nem ment a részletezettség rovására.
Értékelés
A Denon AVR-X4200W tesztelése kapcsán elérkeztünk ahhoz a ponthoz, amikor egymás után kell majd beszereznünk a DTS:X hangsávú filmeket, hogy teljes körűen tudjuk megítélni a házimozi erősítők képességeit. De önmagunk sajnáltatása helyett, komolyra fordítva a szót, az AVR-X4200W az új hangformátum kezelésétől eltekintve is, minden téren kiegyensúlyozott, meggyőző teljesítményt mutatott. Széleskörű csatlakoztatási lehetőségei, szolgáltatásai bőségesen kielégítik a mindennapos felhasználási igényeket. Hangminősége a kényesebb zenei felvételek tolmácsolásánál is meggyőző volt. Ha nem is audiofil minőséget, de korrekt zenei élményt tud nyújtani. Jelenlegi akciós ára éppen a lélektani 400 000 Ft alatt van, így rendkívül szimpatikus ár/értek aránnyal rendelkezik.