Denon AVR-X4100W házimozi erősítő teszt

A legfrissebb igények szerint

2015. február 27., péntek, 08:55

Denon X4100 AVR-X4100 házimozi erősítő Audyssey házimozi erősítő Denon 2014 Denon X4100 Denon házimozi Denon erősítő házimozi teszt erősítő teszt Denon teszt házimozi erősítő teszt Denon házimozi teszt Denon házimozi erősítő

A Denon új AV erősítőjének személyében olyan készülékkel kötöttünk közelebbi ismeretséget, amely teljesen naprakész a legújabb technológiák alkalmazása terén. Ezek közül a legfrissebb a Dolby Atmos hangformátum kezelése, de ahogy tesztünkből kiderül, más téren sincs szégyenkeznivalója.

Aktuális trendekre figyelve

Van egy megérzésünk, hogy a 2015-ös év javarészt a Dolby Atmosról fog szólni. Már a tavalyi év második felében egyre-másra jelentek meg a vezető gyártók kínálatában az Atmos formátumot kezelő készülékek, de az igazi dömpingre az idén számíthatunk. A mostanában megjelenő termékeknél (főleg a modellpaletták felső harmadában) a cégek nem igazán engedhetik meg maguknak, hogy a piaci verseny kényszerítő hatása miatt gyártmányaik ne feleljenek meg a legfrissebb trendeknek.

Denon AVR-X4100W házimozi erősítőDenon AVR-X4100W házimozi erősítőDenon AVR-X4100W házimozi erősítőDenon AVR-X4100W házimozi erősítő hátlapDenon AVR-X4100W házimozi erősítő távvezérlőDenon Remote App

Nincs ez máshogy jelen tesztalanyunk, a Denon AVR-X4100W esetében sem. Ha csak papíron végigfutjuk a készülék szolgáltatásait, nem nagyon tudnánk felsorolni olyan ma elvárható funkciót, amit ne nyújtana. Mielőtt belemerülnénk a részletekbe, egy mondatban összefoglalva, a készülék főbb jellemzői: az AVR-X4100W egy 7.2 csatornás (és 9.2-re bővíthető), Dolby Atmos dekóderes, 4K videó felskálázásra képes, multi zónás, WiFi és Bluetooth kapcsolattal rendelkező hálózati házimozi erősítő.

Szemügyre véve a megtermett, de elegáns készülékházat, a felső peremre gravírozott logók sokaságán kívül nem sok minden utal a kvalitásaira. A formatervezők - nagyon helyesen - már rég túlléptek azon a szemléleten, hogy egy készülék tudását a frontoldalra elhelyezett gombok számával kell demonstrálni, és hogy attól lenne komoly egy erősítő, ha egy vadászrepülő műszerfalával vetekszik az előlapja. A legszükségesebb kezelőszerveket és aljzatokat (fejhallgató, mérőmikrofon, USB) egy lehajtható takarólap mögé rejtették.

Kapcsolatok

A hátoldalon elhelyezkedő aljzat-dzsungel viszont sokkolóan hat a gyanútlan felhasználóra, maradéktalanul ki van használva a teljes felület. A 2.0 szabványt kezelő HDMI csatlakozók közül hét bemenetet (plusz egyet az előlapon) és három kimenetet találunk, melyek közül kettő a fő helyiséget szolgálja ki (egy ARC kompatibilis a tv-nek és egy a projektornak), a tőlük független harmadik pedig a második zónát. Digitális hangbemenetek: két-két optikai és koaxiális. A Denon Link HD a kompatibilis lejátszó készülékek esetén csökkenti a jittert és az ebből eredő hangzásbeli hibákat. Helyi hálózatba kötés megoldható LAN kábellel vagy WiFi kapcsolattal. Ez utóbbi esetén két antenna biztosítja a stabil és megbízható adatforgalmat a routerhez, vagy Bluetooth-os mobil eszközökhöz.

Analóg fronton - a forráskészülékek lassú kikopása ellenére - szintén nem spóroltak a csatlakozókkal: videó tekintetében két komponens és három kompozit, hang részről öt vonalszintű és egy phono. Külső erősítők használatához pre-out kimenetet kapott a 2. és 3. zóna, illetve az összes surround csatorna. A hangfalak meghajtására tizenegy pár aljzat és a két szub kimenet szolgál. Nehéz elképzelni, hogy valaki olyan otthoni készülékparkkal rendelkezzen, ami meghaladná ezeket a lehetőségeket. Ha mindenáron és csak azért is fogást akarnánk találni a készüléken, akkor egyedül a 7 csatornás, analóg, vonalszintű bemenetet hiányolhatnánk (külső processzor/dekóder használata esetére), de ez már tényleg a kákán is csomót keresés magasiskolájába tartozik.

Denon AVR-X4100W házimozi erősítő hátlap

A karosszéria alatt

Hét egyforma teljesítményű, diszkrét elemekből épített végfokozata 8 Ohm terhelésnél 125 W teljesítményt ad le, 0,05 % THD mellett. Ez a csatornaszám azonban még tovább növelhető egy külső sztereó erősítő bekötésével, így érhető el a maximális, 9.2-es kiépítettség. Ezt a kilenc csatornát lehet szinte a végtelenségig konfigurálni: a klasszikus 5.2-es elrendezésen felül a ?maradék? fokozatok lehetséges szerepkörei (a teljesség igénye nélkül): front kettős erősítés, front B hangsugárzók, front szélességi vagy magassági, hátsó surround, 2. zóna sztereó, 2. és 3. zóna monó, stb. És eddig még nem is beszéltünk az újdonságról, az Atmosról...

Elöljáróban egy kis kitérő, hogy az Atmos térhódításával párhuzamosan új jelölési rendszerrel és kifejezésekkel kell megbarátkoznunk. A már megszokott, x.y (surround.mélynyomó) formátumú jelölés kibővült egy újabb értékkel, amely a mennyezetre szerelhető Atmos sugárzók darabszámát mutatja. Külső erősítő nélkül az alap 5.1-es (vagy 5.2-es) elrendezés bővíthető két mennyezeti hangsugárzóval 5.1.2-re. Így Atmos kiépítés esetén le kell mondanunk a 2. zónáról, mert az erősítőnek szüksége lesz minden végfokozatára az összes surround sugárzó meghajtásához. Külső erősítő hadrendbe állítása esetén eldönthető, hogy a kilenc csatornát 5.1.4 vagy 7.1.2 konfigurációban használjuk-e. Ha valaki megrettenne attól, hogy most már a plafonig kell bekábeleznie a nappaliját, alkalmazhat az álló hangfalak tetejére helyezhető, ferdén felfelé sugárzó ?Atmos Enabled? (még nem született meg a találó magyar elnevezés) hangszórókat, melyek a mennyezetről visszaverődő hanghullámok segítségével állítják elő az Atmos hangkörnyezetet.

A legújabb fejlesztésű Audyssey Platinum algoritmusokkal dolgozó 10 GFlops teljesítményű SHARC DSP processzor számtalan funkciót nyújt (MultEQ XT32 szobakorrekció, Dynamic Volume, DynamicEQ, DSX - Dynamic Surround Expansion) a szélességi és magassági csatornák kezeléséhez, LFC (Low Frequency Containment) a mélytartomány optimalizálására a szomszédokkal való békés együttélés érdekében, stb.

A hang szekció mellett a videó rész is naprakész a legfrissebb technológiák terén. A készülék ISF tanúsítvánnyal rendelkezik, ami garantálja a magas fokú videó kalibrációt és beállítást. A HDMI csatlakozók 2.0 verziójúak. A 4K jeleket nem csak átengedi magán (pass-through) hanem mind az analóg mind a HDMI bemenetre érkező forrásokat fel is tudja skálázni, akár 60p képfrissítéssel. A színfeldolgozás tömörítetlen 4:4:4 (pure color) formátumú.

Zenelejátszó programja szinte az összes fájl-formátumot kezeli, az MP3-tól és WMA-tól kezdve a FLAC-on keresztül a DSD-ig. A zenei tartalom lehet DLNA szerveren megosztott állomány, vagy az előlapi USB-re csatlakoztatott pendrive, iPod, sőt (amit nem minden erősítő szeret) külső HDD is. Az AirPlay funkció használatával Apple mobileszközről vagy akár PC-re telepített iTunes programról lehet zenét streamelni. A világhálóról elérhető a Flickr tartalommegosztás, az internet rádió működése a vTuner adatbázison alapszik. 

Denon AVR-X4100W házimozi erősítő

Működés közben

A használatba vételt az Audyssey MultEQ XT32 automatikus szobakorrekciós installálással kezdtük. Ez összesen 8 lehetséges hallgatási pozícióban mért adatok alapján állítja be a frekvenciamenetet, a jelszinteket és a késleltetéseket. A folyamat lépéseinek végrehajtását szép grafikájú, részletes útmutató segíti a TV képernyőjén. A kevésbé hozzáértők kedvéért még azt is több animált képen mutatják be, hogyan kell egy hangszóró vezetéket lecsupaszítani, és bekötni a csavaros szorítóba. Ezt egy kicsit már túlzásnak is éreztük, aki annyira technikai analfabéta, hogy fogalma nincs arról, miként kell csatlakoztatni egy hangdobozt, az biztos nem egy ilyen szintű készülékkel kezdi az ismerkedést a házimozizás világával. Ettől függetlenül nem csak az installációs segédletre, hanem a menürendszer teljes egészére az igényes megoldások jellemzők. Örömteli, hogy a Denon programozói komolyan vették a feladatot, és a mai kor elvárásainak megfelelő felhasználói interfészt hoztak létre. Márka és típus említése nélkül, de az elmúlt években jó pár olyan házimozi erősítő akadt a kezünkbe, ahol az alacsony felbontású, csapnivaló grafikájú megoldások láttán az volt az érzésünk, hogy a menü készítői leragadtak a múlt század 80-as éveiben a ZX Spectrum szintjén.

Denon Remote App

A hangsugárzók setup-ját követte (volna) a helyi hálózatba kötés, azonban a WiFi csatlakozás többszöri próbálkozásra sem sikerült. Mint kiderült, a problémát az okozta, hogy az erősítő nem tudott együttműködni a kizárólag 802.11n szabvány szerint üzemelő routerrel. Átállítva azt kevert (11bgn) üzemmódra, már gond nélkül megtörtént a kapcsolódás, és a későbbiekben akadás nélkül zajlott az összeköttetés. Ez nem kardinális, de kissé bosszantó probléma volt, mert egyrészt egy mai WLAN eszköztől elvárható, hogy kezelje a 11n szabványt, másrészt a műszaki specifikációk között ezt nem  említik, így kísérletezés útján kellett rájönni a megoldásra.

Ezután már tényleg az üzemszerű használat következett, először még saját műsorforrás helyett a rádió szekció. Az FM tuner zajmenetesen hozta be az adókat, a rádiótext információk mind a kijelzőn, mind a tv képernyőjén helyesen, ékezetes karakterekkel jelentek meg. Az internetrádió gyorsan megtalálta az állomásokat, könnyen lehetett lapozni, navigálni köztük. A menürendszer így nem csak a szép grafika, de a gyors működés miatt is elismerésre méltó. PC-re telepített DLNA szerveren szintén kényelmes volt a navigáció, a különböző fájl-formátumú zenei állományok lejátszása zökkenőmentesen történt, a számokon belül működik az előre/hátra gyorstekerés. Ez magától értetődőnek tűnik, de sok erősítő lejátszó programjából kihagyják ezt a funkciót.

A zenei anyagok előtt Pure Direct-be kapcsoltuk a készüléket, majd rögtön a mélyvízbe ugrottunk a Jazz at the Pawnshop albummal. A színpadkép szélességében megfelelően kiterjedt volt, de a mélységi információk valahol elvesztek a lejátszó és a hangdobozok közötti úton. Alacsony hangerőn a dinamika erőtlennek tűnt, de feljebb tekerve nem csak szimplán hangosodott az előadás, hanem plasztikusabbá is vált. Összességében, ha nem is audiofil, de korrekt, élvezhető hangzást tapasztaltunk. Rock műfajra váltva a Superheavy lemeze határozottan jobban feküdt az erősítőnek: megmutatta, milyen dögösen tud zenélni. A már-már túlhangsúlyos, de mindvégig kontrollált mélytartomány nem telepedett rá a középtartományra, az énekszólamok jól artikuláltak maradtak.

Blu-ray lemezről gond nélkül végigzongorázta a Drive teljes dinamikatartományát. A kocsi-pusztító kaszkadőrös és országúti akciójelenetek után Ryan Gosling halk dialógusai tisztán, érthetően szóltak. A zenei betétek kellő részletezettségűek voltak, a hangzás nem billent meg sem az alsó sem a felső tartományok felé. A surround környezetet precízebben építi fel, mint korábban a sztereó színpadot. A Gladiator Colosseum-beli csatájában a nézői reakciók élethűen vettek körül minket, de nem vonták el a figyelmünket a vásznon zajló fő eseményekről. Ugyanezt tapasztaltuk koncertfelvételeken is, a közönségzaj csak annyira van jelen, hogy valóban a helyszínen érezzük magunkat, de a színpad marad a lényegi látni/hallgatni való. Zenés filmeken (Rockhajó, Chicago) pontosan, kifulladás nélkül követi a dinamikai váltásokat, itt alacsonyabb hangerőn sem laposodik el. A mélytartomány szintjét jól lőtte be az Audyssey teremkorrekció. Mindent egybevetve érződik, hogy erre a feladatra tervezték az AVR-X4100W-t.

Jövőbiztos befektetés

Ha csak a jelent nézzük, akkor minősége és szolgáltatásai terén nem igazán lehetett fogást találni a Denon AVR-X4100W-n. (Egyedül talán a 802.11n WiFi szabvány hiányzik). Sztereó módban is (szigorúan Direct állásban) korrekt minőséget hozott, a könnyebb műfajok előnyben részesítésével.

Jövőbelátás híján ugyan nem tudhatjuk, hogy az elkövetkező években milyen új kép és hangformátumok megjelenésére lehet számítani, de az AVR-X4100W legfontosabb jellemzői (HDMI 2.0, Atmos dekóder, 4K felskálázás) eléggé valószínűsítik, hogy egy otthoni szórakoztató rendszer központi elemeként még hosszú évekig kielégítően szolgálhat. Nem kell attól tartani, hogy ő válna a házimozi lánc szűk keresztmetszetévé. Bár az Atmos hangformátumú és Ultra HD felbontású műsoranyagok dömpingjére még jócskán várnunk kell, mindenképpen jobb egy olyan készülékkel együtt élni, amely elébe megy a fő irányzatoknak, és nem utánuk kullogva követi őket. A nyolc HDMI bemenet az analóg készülékek teljes kikopása után is elegendőnek tűnik, így az eddigiek fényében nem kockáztatunk sokat, ha jövőbiztos befektetésnek titulájuk az AVR-X4100W-t.

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, KÉRLEK LAPOZZ!

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.