Usher Audio Dancer Mini-X Diamond high end hangfal teszt
Hangfalak kaméleonja
2019. május 3., péntek, 15:35
Usher audio hifi hangfal hangszóró high end Usher Audio Usher hangfal hifi hangfal hangfal teszt Usher hangfal teszt hifi hangfal teszt high end hangfal Usher Audio hangfal teszt high end hangfal teszt
Miután alaposan feltérképeztük az SD-500 képességeit, tovább fokozódott kíváncsiságunk az Usher nagyobb hangfalai iránt. Bár a kis hangdoboz egyértelmű korlátait is érzékeltük, felmerült a kérdés, miben más az ugyancsak állványos kategóriába beilleszkedni próbáló Dancer Mini-X? Leginkább mindenben!
A lecke fel van adva
Az Usher Audio Dancer Mini-X Diamond a cég állványos hangsugárzói közül a legnagyobb, a Dancer sorozaton belül pedig a legkisebb. Utódja a BE-718-nak, amelyet 2007 körül egyesek a kategória legjobbjai közé rangsorolták. Feltételezhető tehát, hogy a Dancer Mini-X Diamond fő célja továbbra is az igényes audiofilek meggyőzése. Az egzotikus szintet képviselő, ún. monitor sugárzók világában nem ritka a 2-3 millió Ft/pár árcédula, extrém esetben még ez a szám is emelkedhet a felhasznált anyagoktól és a gyártás összetettségétől függően. A legkisebb Dancer párja kb. 1 millió forintért vásárolható meg. Ekkora összeg láttán továbbra sem az "olcsó" fog mindenki eszébe jutni, ám ezzel együtt jogosan érdeklődhetnek a zenerajongók. Ahogy a gyártó fogalmaz, céljuk olyan hangsugárzó készítése volt, amely túllép a BE-718 képességein, emellett kicsi és nagy szobáknak egyaránt elegáns elemévé tehető.
A Dancer Mini-X kétutas rendszerű, egy 31,5 mm-es Diamond DMD dóm magassugárzót és egy 178 mm-es 8948A mélyközép sugárzót tartalmaz. Terhelhetősége 100 watt, frekvenciamenete 41 Hz-től 40 kHz-ig terjed. Dió és juhar színopciók közül választhatunk, mindkét esetben fekete zongoralakk előlappal.
Küllem
Vásárlás előtt ajánlott lemérni a rendelkezésre álló helyet, hogy odafér-e majd egy pár Mini-X. Persze feltételezzük, hogy a leendő tulajdonos ideálisnak nevezhető, kifejezetten zenehallgatásra szánt szobába veszi majd, amelyben nem okoz gondot a hátsó és oldalsó falaktól távoli elhelyezés. Akárhogy is, ez a hangdoboz nem kicsi. Több, mint 40 cm magas, mélysége pedig 37 cm. Utóbbihoz hozzájönnek a hátrafele kiálló banándugós aljzatok és adott esetben a kábel is.
Az oldallemez hajlított, rétegelt falemezből készült, melynek sávjait speciális ragasztóval illesztették egymáshoz. Kicsomagoláskor is jellegzetes pácillat érezhető, számos profilból a Dancer Mini-X valódi bútordarab benyomását kelti. Szemből kicsit más a helyzet. Ekkor farkasszemet nézünk az érdekes geometriájú, vaskos, fényes fekete előlappal. A magassugárzó síkját néhány fokban megdöntötték a basszus hangszóróéhoz képest, amely az ideális szórás és fázishelyesség szempontjából is okos lépés.
Kevésbé logikus, hogy két helyen is szerepeltetik a Diamond DMD feliratot, a dóm közelében, és az előlapi, alul lévő reflexnyílás alatt is. Ugyancsak különc megoldás, hogy a dóm világosszürke rácsa gyárilag rögzített, a mélyközép sugárzó előtti, kör alakú selymet viszont könnyedén eltávolíthatjuk. Ekkor azonban a tartó fém pöckök továbbra is előre ágaskodnak.
Az esztétikai bizonytalanságok ellenére a hangfal rendkívül masszív és anyaghasználat szempontjából egyértelműen felsőkategóriás érzetet sugall. A csatlakozók igényesek, kettős kábelezésre is alkalmasak. A falemezek megmunkálása, illesztése ugyancsak makulátlan.
Hangminőség
A hangfalakat alapos bejáratást követően, kb. 20 négyzetméteres szobában hallgattuk meg. A teszthez Roksan Caspian erősítő/CD-lejátszó párost használtunk, kizárólag lemezeket hallgattunk. Hangfalkábelnek Neotech NES-3003II-t, összekötőnek LessLoss Anchorwave XLR-t, tápkábelnek pedig LessLoss DFPC Signature szériát használtunk. A hangfalak kvarchomokkal feltöltött és SoundCare tüskékkel szerelt B&W STAV24 állványokon foglaltak helyet. Léteznek kimondottan a Mini-X-hez készült állványok, örültünk volna, ha azokból is kapunk a teszt idejére.
A Dancer Mini-X hangja magával ragadó, könnyedén ráirányul a hallgató figyelme. Karaktere alapvetően kerüli a zavaró túlzásokat, viszont a szűzies mértékletesség sem igaz rá. Mindenből igyekszik józanul adagolt mennyiséget adni úgy, hogy a részletek harmonikusan kövessék egymást. Basszusa elhelyezéstől függően lehet transzparens-fakó jellegű vagy nehéz és testes. Mint a legtöbb high end hangfal, ez is picit más frekvencia ábrázolást, ill. színpad kiosztást produkált már akkor is, ha csak néhány centivel odébb toltuk vagy forgattuk, netalán hátrébb döntöttük fejünket. Ezzel együtt szórása jónak mondható, de holografikus teret elsősorban a középen ülőnek nyújtott.
A középső frekvenciák könnyed, levegős, természetes módon jelentek meg, mesteri magas frekvenciás integrációval. A Diamond DMD sokoldalú magassugárzónak bizonyult. Számos esetben finomabb és árnyaltabb hangot kaptunk ahhoz képest, amire számítottunk, ismerve az adott zenét. Ilyen volt pl. Angus & Julia Stone - Down The Way c. albuma is, ami kellemes hangulatú, jellegzetes lemez. Mégis a legtöbb belépő és középkategóriás hangsugárzón valahogy kiélesedik az ének. Vagyis kicsit nagyobb hangerőn, ha nem elég elnéző a rendszer, akkor képtelenség (vagy legalábbis fejfájós) egyhuzamban végighallgatni az albumot. Az Usher esetében azok a részletek, amelyeket korábban, olcsóbb rendszereken kicsit hűvösnek, sziszegősnek véltünk, természetesebbé váltak, a Diamond DMD szellősebbé, kibomlóvá tette őket.
Az összefüggő színpad mellé feltűnően magabiztos és árnyalt dinamika társult. Ráadásul a hangok néha a hangsugárzóktól teljesen eltérő helyekről érkeztek, ami persze e kategóriánál el is várható. Mégis, amivel leginkább lebilincselt minket a Mini-X, az zenei sokoldalúsága volt. Elképesztő erőket szabadított fel pl. a Linkin Park - Meteora album hallgatásakor. Még az elvetemült Prodigy (nyugodjék békében) számait is képes volt lazán, mégis lényegre törő módon kezelni. Mellkas döngető basszust ekkor nem kaptunk, de ettől még a zene kitört a rendszerből, olyan részletek, apró foszlányok, rezdülések, különböző irányokba úszó effektek jöttek elő a Voodoo People közben, amiket korábban meg sem hallottunk. A basszus kiúszott a hangfalakból és nemcsak a fölötte lévő frekvenciákat, hanem a figyelmünket is úgymond felkarolta. Komolyzenénél pedig megjött a korábban említett színpad ábrázolás valódi értelme. A Notre Dame orgonáját hallgatva (amelyet sajnos most néhány évig ha akarnánk, se tudnánk valódi formájában élvezni) még az orgonista pedálozását is hallani lehetett, mély és mozgalmas teret nyitott meg az Usher, ugyanakkor azt nem erőltetett, agilis módon vázolta.
Végszó
Ahogy teltek a napok, egyre nehezebb volt az Usher Audio Dancer Mini-X Diamond visszaadására gondolnunk. Annak ellenére, hogy kis szobákban szinte nevetségesen túlméretezettnek tűnhet és formaterve (leginkább szemből) vegyes érzelmeket válthat ki. A nagy méretért cserébe nagyobb teret, szórást, színpadot és közvetlenséget kaptunk, mint a kisebb hangfalak esetében. Tetszett, hogy a Diamond DMD dóm és a 8948A mélyközép sugárzó érzékletes szimbiózisba került egymással. Nagyobb hangerőn sem vált bántóvá a rendszer. Nem éreztük gyengének, annak ellenére, hogy basszus tekintetében egyértelműen kerülte a mellkashoz verődő lökéseket. Valahogy minden esetben, nagyzenekari felvételektől a Voodoo People - Pendulum remixig magabiztos és kontrollált maradt.
Elsősorban azoknak ajánljuk az Usher Dancer Mini-X Diamond hangfalakat, akik a fenti megállapításokat olvasva ráismertek saját igényeikre, korábbi csalódásaikra és tudják magukról, hogy ezekre az előnyökre feltétlenül igényt tartanak. Nem hátrány, ha élettársuk elnézi a hifi építés velejáróit, pl. a szobába belógó, kissé ormótlan dobozokat stb. Ők garantáltan élvezni fognak minden pillanatot, amikor otthonukban zene szólhat, azonban fontos szem előtt tartani a rendszer és az azon belüli elemek fontosságát. Az elektronika és a kábelezés, mint bármely más audiofil hangfal esetében, itt is kulcsfontosságú, de a végeredményt figyelembe véve mi nem bántuk meg a hosszú és rögös utat.