quadral történelem
2015. március 3., kedd, 16:45
quadral audio hifi házimozi hangfal hangszóró interjú hifi hangfal quadral hangfal AURUM hangfal
A quadral napjainkban
A quadral ma hannoveri központtal és 25 fős csapattal működik. Persze a cég ennél jóval több embernek ad munkát. A külső partnerek, akik a különböző alkatrészek gyártását és a kész termékek összeszerelését végzik, még sok-sok szakembert kell, alkalmazzanak, hiszen a hangfalgyártás java a mai napig, kézi munkával történik. Ez nem olyan, mint egy olcsó Blu-ray lejátszó, ahol a munka nagyobb része fröccsöntő gépeken és száz méter hosszúságú, automata összeszerelő-gépeken múlik. A cég fő profilja ma már a hangfal kereskedelem, de emellett megmaradt a márkaképviseleti funkció is. Így a német piacon a Sherwood, az Advance Acoustic és a Real Cable képviseletét is a quadral irodáiból intézik. A quadral a világon ismert hangsugárzó gyártó cégekhez képest kicsit másképp állítja elő dobozait, nem egy saját üzemmel, és sok száz alkalmazottal, aminek nyilván ésszerű okai vannak. A tervezés a saját központjukban zajlik azonban a saját fejlesztésű és saját technológiára épülő hangszórókat, keresztváltókat, hangdobozokat valamint egyéb alkatrészeket német partner cégekkel gyárttatják, illetve specialista cégektől (pl.: belső kábelezés: Real Cable) vásárolják meg. Érdekes, hogy ennek ellenére, az ehhez használt szerszámok és gépek a quadral tulajdonában vannak.
Miért nem épít saját gyárat a quadral?
Felhasználóként nyilván ésszerűnek éreznénk, ha ugyanaz a felirat díszelegne a gyár kapuja felett, mint ami az onnan kigördülő termékeken, de ez sokszor túl drága megoldás. Bár nem feladatuk a hangfalgyártás üzleti oldalát elemezni, de pár dolgot mégis érdemes tisztáznunk, hiszen sokszor találkoztunk már a következő, egyszerű érvekkel:
"Az kínai..."
"Nincsen olyan, hogy XY gyár, azt csak ráírják a kész hangfalra..."
Hangfalat (vagy bármi mást) ezernyi módon lehet gyártatni, amiből mi most csak néhány, szándékosan egyszerűsített példát emelünk ki!
1. Saját gyárban készült, saját alkatrészekből. Ez a legdrágább megoldás, hiszen saját munkaerőt, eszköz és gépparkot kell fenntartani és ezek kapacitásához kell igazítani az éves terveket. Ha nem fogy elég portéka, akkor hiába áll a gyárban a sok dolgozó és drága gép, ha pedig nagyobb az igény, mint amit képes az üzem kielégíteni, akkor elfogynak a termékek a polcról, a kereskedők és a vásárlók pedig a konkurens gyártó termékei felé fordulnak. Tehát az ilyen rendszer a gyártás terén nem eléggé rugalmas. Ugyanakkor előnye, hogy az új prototípusok elkészítése némileg egyszerűbb, a fejlesztés gyorsabb, hiszen a legtöbb szükséges nyersanyag és alkatrész helyben elérhető. Összességében, a saját gyárral rendelkező cégek vagy nagy mennyiséggel, nyomott árakkal, vagy egyedi termékkínálattal, különleges minőséggel próbálhatnak sikeresebbé válni.
2. Saját tervezés, külső gyártókapacitás használata mellett. Ez a quadral által is járt út megengedi, hogy a termék jelentősen különbözzön a konkurensek által kínálttól és egyúttal lehetővé teszi a saját fejlesztések, ezáltal pedig a magasabb minőség megvalósítását. Ez a saját tervezés és persze a saját minőség-ellenőrzés eredménye. Ugyanakkor a külső gyártókapacitás (összeszerelő üzemek) használata komoly költségmegtakarítással kecsegtet. Ugyanis, ha a piacon éppen szezonális pangás van, akkor egész egyszerűen nem gyártatnak annyi hangfalat. Nem keletkezik eladásra váró raktárkészlet, nem halmozódik fel eladatlan áru és azt nem is kell drágán raktároztatni. Ez hatalmas megtakarítás! A gyártást (összeszerelést) végző cég munkavállalói pedig gyárthatnak ilyenkor valami mást, aminek éppen szezonja van, amire épp igény van. (Magyarországon is sok ilyen összeszerelő üzem van)
3. A legegyszerűbb és a legtöbbet (joggal) bírált gyakorlat a márkázás, amikor egy nagy kereskedő cég valahol (jellemzően Kínában) megrendel egy korábban már megtervezett termékből egy jelentősebb mennyiséget (pl.: 5000 pár hangfalat) és arra ráíratja a saját nevét. (pl.: Radionette) Ilyenkor a megrendelő csak kis beleszólással rendelkezik, hiszen még a tervezést sem vállalta magára. Lényegében a gyártó által kínált opciókból válogathat, mint amikor mi eldöntjük, hogy az autó színe és felszereltsége milyen legyen.
A gyakorlatban a fentiek különböző variációival találkozhatunk. A quadral jellemzően a második kategóriába esik, de bizonyos értelemben az elsőhöz is sorolható, hiszen a gyártáshoz használt eszközök egy része a cég tulajdonában van. Ez ugyan drágábbá teszi a gyártást, de egyúttal azt is garantálja, hogy a cég fejlesztései nem fognak ellenőrizetlenül "átszivárogni" más cégek termékeibe. A quadral jelenleg külön készítteti a dobozokat, a keresztváltókat és a hangszórókat. Az összeszerelés és gyártás gerincét jelenleg két németországi és több távol-keleti üzem adja, aminek helyét persze bármelyik hangfal csomagolásán ellenőrizhetjük! No de nem feladatunk semminek az ellenőrzése! A márkanév maga is garanciát kell, hogy jelentsen a minőségre. Ezért, mint oly sok európai cég, a quadral egy ötfős csapattal és saját, kihelyezett területi irodákkal gondoskodik a folyamatos minőségellenőrzésről a távoli gyártóbázisok esetében is. A minőség-ellenőrzés pedig olyannyira szigorú, hogy ha kell, akár komplett szállítmányokat is bezúzatnak és újragyártatnak, hogy csak a német elvárásoknak mindenben megfelelő hangfalak juthassanak el a boltokba! Végül is így megy ez a Mercedes vagy az Audi esetében is.
Mi hajtja előre a quadralt?
A quadral kereskedő cégként kezdte és meg maradt annak, még akkor is, amikor már saját fejlesztésekkel és saját márkával rendelkezett. Ennek köszönhető, hogy sok konkurensénél egy lépéssel közelebb van a vásárlókhoz és igyekszik elsősorban a piaci igényekhez igazodva fejlődni. A quadral nem akar divatdiktátor szerepben tetszelegni. Ennek a hatása elsőre talán nem is feltűnő, hiszen a kínálat széles. Ha azonban az egyes modelleket megnézzük, látszik, hogy felvállaltan, a fő csapásvonalat követve tervezik a hangfalakat. Ritkán kísérleteznek szokatlan formákkal, bizonytalan kimenetelű fejlesztésekkel. A quadral nem különbözni akar, hanem a zenerajongók elvárásainak igyekszik megfelelni.
A quadral nem csak trendeket követ, termékeket és technológiákat is fejleszt. Ennek egyik legismertebb eredménye az ALTIMA hangszórócsalád. Ám akad még néhány jellegzetes, ha úgy tetszik, quadralos megoldás a termékeikben. Ilyen például a mélysugárzók előtti nyomókamra, ami egyenletesebb membránterhelést és nagyobb hatékonyságot biztosít. Szintén a cég munkáját dicséri a RiCom-V magassugárzó, ami a hagyományos, dóm membrán helyett titán gyűrűt használ.
Az AURUM sorozatok kiváltsága a VULKAN és TITAN ribbon magassugárzói is mindenképp említést érdemelnek, hiszen ezek a különleges hangszórók szintén saját fejlesztés és munka gyümölcsei. Ezek mellett, Volker szavaiból éreztük, hogy a cég számára fontosak a kisebb szalag magassugárzók is, amiknek a jövőben talán az eddigieknél is nagyobb szerep juthat.
Érdekességek
Ha már alkalmunk nyílt olyasvalakivel beszélgetni, aki közvetlenül rálát a nemzetközi hangfal piacra, igyekeztünk néhány általánosabb kérdést is feltenni.
Mi a legnépszerűbb szín és merre tart a piac? A fehér szín egyre kelendőbb! Másfél évtizede még az ezüst volt a menő a quadral kínálatában, majd jött a fehér, ami lassan, de magabiztosan hódítja meg a vásárlókat. A kezdetekkor alig néhány százalékos részesedésből mára eljutottunk odáig, hogy ma az eladott hangdobozoknak közel a fele lakk fehér. Sőt, a quadral már a matt és selyemfényű kivitellel is kísérletezik, hogy a jövő igényeit is kiszolgálhassa.
Egyre gyakrabban találkozunk a neodímium mágnesekkel, amik egykor a drága fejhallgatókban váltak népszerűvé, de ma már hangfalak magas-, közép- és mélysugárzóiban is előfordulnak. Bár a quadral is szívesen használja ezt az anyagot ribbon magassugárzóiban, Volker mégsem a magasabb minőség ígéretét emlegette. Inkább az erősebb mágnessel elérhető méretcsökkenésről beszélt, amivel kisebb, karcsúbb hangfalakat lehet építeni. Ha úgy tetszik, nem valami technológiai fetisizmus, hanem a vásárlók igényei, az a bizonyos WAF érték, a nők által is szerethető hangfal megteremtése merült csak fel, mint cél.
Nem hagyhattuk ki a nagy kérdést, hogy otthon milyen hangfalakat használ, a válasz pedig egy kicsit meglepett minket. Volker otthonában PLATINUM M40-es frontok szolgálnak, és mint elmondta ez nem csak neki kedves típus, az eladások alapján a vásárlók, zenerajongók között is az egyik legkedveltebb modell a márkán belül.
Az is egészen meglepett, amikor beszélgetőtársunk azt mesélte, hogy Németországban sokan hívják fel közvetlenül a quadral központot, hogy tanácsot kérjenek a házimozi rendszerük beállításában. Azt panaszolják, hogy a kereskedők nem szolgálják ki őket rendesen, csak eladják a portékát és már le is rázzák a vásárlót.
A Stream Audio bemutatótermében, Volker Schwerdtfegerrel töltött délelőtt kellemes volt! Egy nagyon közvetlen és barátságos embert ismertünk meg és így visszagondolva kicsit csodálkozunk is. Hiszen Ő az, aki 8-ról közel 50 %-ra emelte a cég forgalmában az export arányát, de mindezek mellett megőrizte közvetlenségét és szerénységét. Jó volt közelebbről megismerni a quadralt, annak múltját és jövőjét. Most pedig izgatottan várjuk, hogy milyen újdonságokat látunk majd a Stream Audio bemutatótermében és persze a müncheni HIGH END 2015 rendezvényen.
További cikkek: