Audiovector X3 Super álló hangfal teszt
2014. december 8., hétfő, 13:10
Audiovector audio hifi hangfal hangszóró hifi hangfal Audiovector hangfal X3 Super hangfal teszt hifi hangfal teszt
Egy Magyarországon még új gyártó, a dán Audiovector X3 Super hangfalát sikerült tesztelésre megkapnunk a magyar forgalmazótól. Az 1979-ben alapított cég nem árul túl sok féle terméket, de amit gyártanak, azt a legnagyobb odafigyeléssel tervezik meg mérnökei és kézzel, manufaktúrában kivitelezik. Hangsugárzóikat - egyedi módon ? lehet frissíteni, azaz a gyártóhoz visszaküldve új hangszórókkal, keresztváltóval és belső csillapítással egy teljesen naprakész hangfalunk lehet. Az Audiovector X3 Super ugyan csak egy lépcsőben frissíthető X3 Signature típusra, amit szintén fülügyre vehetünk hamarosan, de először nézzük, mit tud a kistestvér.
Az alapok
Az X3 széria az Audiovector új sorozata, mely vonzó ár/érték aránnyal, valamint tradicionális, de mégis modern dizájnnal rendelkezik. Az X3 Super három hangszórós két és félutas rendszer, melyben egy Audiovector tervezte selyem/szénszálas anyagú magassugárzó és két 6,5 colos, alumínium-papír szendvics szerkezetű membrán dolgozik. A mélyközepek öntött magnézium-alumínium ötvözet kosara extrém nyitott szerkezetet biztosít a két hangszóró számára, ami a gyártó szerint nagyon dinamikus basszusokat eredményez. Mindkét hangszóró az Audiovector ún. alacsony kompressziós koncepciója (LCC) alapján készült a Scan-Speak gyáraiban, ami azt az ideális elvet igyekszik minél jobban megközelíteni, hogy a membrán úgy mozoghasson szabadon, ahogy azt az erősítőtől kapott jel megköveteli, korlátozások nélkül. Vagy lehet az alumínium használata a lengőtekercsekben, ami enyhén mágneses, így ellenáll a szabad mozgásnak valamennyire. Erre gyógyírként az Audiovector mérnökei titánt használnak, amivel gyorsabb tranziens választ és alacsonyabb torzítást tudnak elérni.
A négyszögletes hangfalak lakk fehér, vagy lakk fekete színben érhetőek el. A szürke hangszóróselyem semmitmondóan takarja el a dobozok elejét, egyedül a cég logója töri meg a tökéletes téglalap formát. A kis előlap-tartó tüskék ugyan feszesen illeszkednek, de nem túl szépek csupaszon, és a céglogó sem. A mágneses rögzítés sokkal elegánsabb lenne. A kivitel amúgy példásan precíz, a fényes zongoralakk hibátlan és a speciális alapzat hatékony elcsatolást tesz lehetővé a mellékelt tüskékkel együtt. A reflexnyílás hátul helyezkedik el, a szimpla csatlakozó terminállal egyetemben. Kettős kábelezésre nincs lehetőség, de ez ebben a kategóriában, sőt, a legtöbb esetben nem is baj.
Fülelés
A termetes dupla dobozból kicsomagolva, a tüskéket a helyükre csavarva és erősítőre kötve máris kezdődhetett a meghallgatás. Természetesen az Audiovector X3 Super hangfalaknak is kell a bejáratás és a megfelelő elhelyezés, mert tapasztalataink alapján ennél a modellnél sokat számít a megfelelő pozíció. Először a szokásos CD anyagokkal és Norma Audio Revo IPA-140 erősítővel hajtva kaptuk fülügyre az új hangsugárzókat. A még bejáratós tornyok azonnal megmutatták a karakterüket dinamikus, teres, izgalmas, mosolyt csalogató hangot kaptunk. A meghallgatást a XXI. századnak megfelelően CD- és nagyfelbontású, digitális állományokkal is elvégeztük, melyeket egy hálózati adattárolóról streameltünk laptopra, amin egy direkt zenelejátszásra összeállított Linux disztribúció futott. A jelfolyam egy AudioQuest Carbon USB kábelen keresztül egy Bladelius USB DAC-ba érkezett. A Wolfson chipet használó ?téglát? ezután közvetlenül egy hiVOX Myotis erősítőre kötöttük, mely Coincident CST-1 hangfalkábeleken keresztül hajtotta meg az Audiovector X3 Super hangsugárzókat. A karakter itt is előjött, és a doboz megtöltötte zenével a nappalit. A cég koncepciója úgy látszik bevált, a magassugárzó nagyon jó teret és pontos színpadképet hozott létre, ami széltében lehetne egy kicsit tágasabb, viszont mélységébe és magasságába nem lehet belekötni. Határozottan elkülönültek a zenészek, a hangszerek és az effektek. Sigmund Groven és Iver Kleive orgona és harmonika duója nagyszerű atmoszférát teremtett. Szinte érezni lehetett a hideg, norvég templom falait körülöttünk és az orgona lüktetését, ahol a felvétel készült. Az északi zenénél maradva elővettük a Stampen jazz pubban felvett anyagot és megint meghallgattuk, ahogy Arne Domnérus társaival elvarázsolja a körülöttük vacsorázó, iszogató közönséget. Holografikus ízelítőt kaptunk az 1976-os örömzenéből és annak háttérzajaiból. Oscar Peterson triója iszonyatosan élethű volt, a zongora elöl, a nagybőgős és a dobos két oldalt, tökéletes az összhang. Chris Jones klasszikus demózó felvétele elkezdte mozgatni a bútorokat alattunk. Nem tudtunk betelni az új hangzással, ezért igyekeztünk minél jobb zenéket betenni egymás után. Az Audiovector X3 Super nem hagyja lankadni a figyelmünket, a rengeteg részlettel folyamatosan fenntartja érdeklődésünket. Nem villantós, nem lehengerlő, inkább pontos, izgalmas, karakteres. Ez a karakter olyan, amit sokan biztosan kedvelni fognak, ami odaköti az embert a székbe és az előadás végéig. Igyekeztünk többféle stílussal is kipróbálni a hangfalakat, a modern, elektronikus zenék, aktuális slágerek például meglepően jól álltak nekik, egy kis Trip-Hop, egy kis Drum & Bass, egy kis jazz ismét, majd egy-két szám a Pentatonix a? capella együttestől megmutatta, hogy csak énekkel is megállja a helyét az X3 Super. Muddy Waters blues zenéje alatt is járt a lábunk a ritmusra, a Bali Run a Fourplay-től pedig igazán szenzációs. Lassan bulizni támadt kedvünk olyan hangulatba hozott bennünket az Audiovector X3 Super.
Filmekkel is kipróbáltuk, hogyan szól és egész hatásos előadásban volt részünk. Aki csak két dobozt tud elhelyezni vagy nem akarja a nappaliját telerakni hangfalakkal, annak szerintünk jó választás. A meghallgatások során nem voltunk egységes véleményen a mélyhangokat illetően. Néhol kevés volt, máshol meg majdnem sok, még adott szobán belül is, tehát erősen akusztikafüggő. Ráadásul van valami turpisság bennük, mert ? ahogy a mérések is igazolják ? bizony nem volt alaptalan a gyanúnk, hogy álló hangfalakhoz képest hamar vége van a frekvenciamenetnek, de van egy kis púp odalent 30 Hz körül, ami el tudja hitetni az emberrel, hogy minden a legnagyobb rendben van az átvitellel.
Végszó
Az Audiovector X3 Super egy szerethető konstrukció. Olyanoknak tudjuk ajánlani, akik értékelik a stílusos megjelenést és hajlandóak áldozni egy olyan hangfalpárra, mely ki tudja szolgálni őket tisztességesen a legtöbb felhasználási területen és egy fiatalos, lendületes, izgalmas hangzásra vágynak. Amit a mélyátvitelről megjegyeztünk ne zavarjon senkit, mérés nélkül mi sem tudtunk volna igazán választ adni az X3 Superek vegyes viselkedésére. Ha egy mai, belvárosi, társasházas környezet szempontjából tekintünk erre, akkor akár hasznos is az a kis lyuk az alsó regiszterben, ami kb. pont az a frekvenciatartomány, ami a legjobban terjed a vékony falakon és födémeken keresztül, így a szomszédokra tekintettel élvezhetjük a zenéket és a filmeket otthonunkban, műfajtól függetlenül.