final VR2000 gamer fülhallgató teszt
Kis méret, nagy tér?
2024. december 18., szerda, 09:20
final fülhallgató headset gamer fülhallgató gamer headset headset teszt fülhallgató teszt final teszt final fülhallgató teszt final headset teszt gamer fülhallgató teszt gamer headset teszt
A final VR2000 gamer fülhallgató az árkategóriájában kimagasló hangélményt ígér mindazok számára, akik elmerülnének a virtuális valóság és a modern játékok világában. Különleges kialakításával gondoskodik arról, hogy a játékosok minden apró részletet tisztán halljanak, miközben hosszan tartó kényelmet is biztosít. Cikkünkben bemutatjuk, milyen kényelmi előnyöket nyújt a VR2000 a huzamosabb távú használat során, és hogyan válik praktikus eszközévé a komoly gamereknek.
Kinek készült?
A gyártó célja a termékkel egy olyan dinamikus fülhallgató létrehozása volt, amely kapacitását tekintve versenyben van legalább egy középkategóriás fejhallgatóval, annak esetleges kényelmetlenségei nélkül, mindezt pénztárcabarát áron kínálva. Az in-ear gamer fülhallgatók egy szűk szegmenst képeznek a piacon, azonban az előbb említett kritériumoknak leginkább ez a kategória tud megfelelni. A final erre tett kísérlete praktikus lehet azoknak, akik gyakran játszanak VR-szemüveggel, netalán úton-útfélen, de a hordozható eszközeik méretét, súlyát szeretnék lejjebb szorítani. Hogy a gyártónak ez eredményesen sikerült-e, a továbbiakban részleteiben kifejtjük a tapasztalatainkat a termék előnyeivel és hátrányaival kapcsolatban.
Küllem
A dobozban található a fülhallgatón kívül egy kis vászontasak a hordozáshoz, plusz négyféle méretű hallójárati fülilleszték, valamint két kisebb szilikon kampó. Utóbbiak a fül mögötti kábelelvezetéshez opcionálisan használhatók. Segítségükkel fülmonitorokéhoz hasonló kialakítást érünk el, javítva a stabilitáson. Ennek a fel- és levehető fülkampónak a kialakítása ötletes, de nagy óvatosságot igényel, ha nem vigyázunk rá kellőképpen, könnyen elszakadhat, vagy károsodhat a rögzítésért felelős gumiakasztója. Maga a füles kis méretű, könnyű és a final termékekre jellemző kissé ipari, modern megjelenéssel bír. Szögletesebb formáival együtt kiválóan beleül a fülkagylóba (fülkampó használatával is).
Használat közben
Ha a fülkampók enyhén körülményes applikálásán túl vagyunk, kezdetét veheti a játék maraton. Ennek során tapasztaltuk meg, hogy idővel meg lehet feledkezni a viseléséről, annyira finoman illeszkedik. Kisebb igazítgatásokkal a mikrofon is közelebb kerül az archoz, ekkor azonban a kábel rövidségével kell megküzdenünk. A füles a kampók nélkül sem esik ki magától, nagyobb mozgásoknál azonban a kábel súlyánál fogva elmozdulhat, vagy kijöhet a helyéről. A kábelen található vezérlőn három egyszerűen használható gomb van, kettő a hangerő szabályozására, valamint egy a zenei navigációra (lejátszás, megállítás, számváltás).
Hangminőség
Elsőként érdemes néhány szót ejteni a mikrofonról, mely kritikus részlet az online játékok kedvelőinek. Aktív zajszűrésre nem volt mód, szerencsére ennek a szüksége otthoni játék közben ritkán merült fel, viszont hangosabb környezetben a külvilágot könnyen beengedte. Viszonylag érzékenynek bizonyult, ami alatt értendő, hogy 15-20 cm távolságból kiváló beszédérthetőséget nyújtott - pontosabb képet ad róla a lentebb beágyazott hangfelvétel.
Ami hangzás szempontjából - játék közben - fontos, az a megfelelő térhatás, az effektek (lövések, lépések, zajok) pontossága, részletessége, és természetesen a hosszú távú élvezhetőség. Az alap karakter egy kiegyenlített közép-, aránylag visszafogott mély-, és vártnál intenzívebb magastartománnyal rendelkező hangzás volt. Az ilyen hangképnek meg van az a veszélye, hogy noha azonnal elvarázsolja a hallgatót az érthetőségével, hosszabb távon viszont fárasztja a fület.
A fejlesztők hallhatóan igyekeztek úgy kialakítani a magastartományban gazdag hangképet, hogy azokat a frekvenciákat emeljék ki és olyan intenzitással, hogy megadják a részletességet, de fárasztó mellékhatás nélkül. Kivételt képeztek az erőteljes részleteket tartalmazó, eleve intenzív elektronikus zenék, azok 8 kHz fölötti részét szubjektív megítélésünk szerint tompítani kellett utólagos EQ használatával.
Különösen fontos a halk hangeffektusok érzékelése olyan játékban, ahol az ellenség bármilyen irányból támadhat. Játék közben határozottan értelmet nyert a hangprofil, amit a VR2000 nyújtott. Az apró részletek az első másodperctől kezdve előtérbe kerültek egy átlagos multimédiás hangfalhoz képest. A legkisebb zajok, lépések, matatások sem kerülték el a figyelmet (amiről a Tomb Raider és Call of Duty során nekünk is sikerült meggyőződni). Mindezek mellett a különböző basszusban gazdag effektek, robbanások, ütközések, szélzúgás is dinamikus maradt. A hangkép kimondottan kedvezett a beszéd és egyéb verbális információk érthetőségének is.
Térhatás
Ahogy említettük, a térhatás egy kiemelkedően fontos szempont, aminek a füles minimális kompromisszum mellett megfelel. Pontosan beazonosítható a zajok, lövések, vagy bármilyen hangeffekt forrása a játéktérben. Természetesen egy 5.1 rendszer, vagy bármilyen komolyabb fejhallgató teljesítményétől azért ebben is érezhető elmaradás, de az árkategóriát nézve jól hozta, amit vártunk, ügyesen visszaadva a virtuális terek mélységét, atmoszféráját.
Zenével
Nem utolsósorban, bár nem ez volt fő erőssége, a zenéket is izgalmasan jelenítette meg a final VR2000. A magas frekvenciás részleteket szándékosan felerősítő karakter kedvezett a vokális zenéknek, a szöveg érthetőségének. Leginkább az olyan motívumok kerültek előtérbe, mint a cintányérok, akusztikus hangszerek pengetés hangja, finom elektronikus zajok és effektek, torzított gitár magasfrekvenciája. Utóbbi miatt főleg rock/metál zenekedvelőknek kellemes meglepetés lehet a VR2000 hangzása. Azonban dinamikus, felfokozott hangzás visszavett az akusztikus, klasszikus zenei művek általános realizmusából. Ahogy fentebb szó esett róla, meglepően jól emelte ki a részleteket, de nem kimondottan audiofil zenehallgatásra készült.
Agilis, kiemelt mélyhangjai ellenére a legmélyebb basszusok sem domináltak, ennél a pontnál érezhető, hogy inkább a robajszerű, 200-300 Hz körüli hangokra fektetett több hangsúlyt a basszusokban (forráseszközünk hangszínszabályzójával ezen azonban sokat javítottunk). Mit jelentett ez a gyakorlatban? Post Malone köztudottan bivalyerős ütemeket tartalmazó, Rockstar c. számát hallgatva inkább irányult fókuszunk a bevezetőben lévő vinyl hanglemez sercegésre és a háttérbe úszó ének-visszhangokra, és kevésbé a zúzós basszusra. A leírás szerint éppen erre törekedtek tesztalanyunk fejlesztői - a térhatás intenzívebb érzékelésére.
Végszó
A final VR2000 azok számára ideális, akik a belépő/középkategóriát keresik. Sok területen felhasználható, jó ár/érték arányú, de sajátos karakterű, térhatásra és halk részletekre kihegyezett fülhallgató. Kis méretének előnye, hogy jobb VR-szemüveggel használni és út közbeni játék esetén nem jár annyi macerával, mint a nagyméretű (over-ear) fejhallgatók. Egyszerű célja, hogy felfokozza a játékok terének érzékelését, mentes mindenféle felesleges funkciótól, sallangtól. Zenei területen erős dinamika és markáns részletezés jellemzi, örömét lelheti benne az a hallgató, aki a lehengerlő energiát igényli. Akik ennél többre vágynak, azoknak alternatívát képez nagyobb rokona, a VR3000. Lehetőség szerint utóbbit is tesztelni fogjuk!