KáCsa optikai kábel teszt

2022. december 27., kedd, 22:50

KáCsa kábel optikai kábel KáCsa Audió KáCsa kábel kábel teszt otikai kábel teszt KáCsa optikai kábel KáCsa kábel teszt

Manapság többen vásárolnak sztereó, mint házimozi rendszert akkor is, ha a fő cél film vagy videójáték élményének kiegészítése. Az ilyen multimédiás készüléklánc sokszor tartalmaz képmegjelenítőt is. Az új tévék többségéből csak HDMI, vagy optikai kábellel hozható ki a hang. Ezért tartalmaz sok hangeszköz (erősítő, DAC, aktív hangfal stb.) már jó ideje optikai bemenetet. De ha ezen csak fény halad át, miért létezik kétezer és negyvenezer forintos változat is? Hogy e kérdést megválaszolhassuk, három optikai kábelt vizsgáltunk meg a KáCsa Audió kínálatából.

KáCsa optikai kábelekKáCsa optikai kábel tesztKáCsa optikai kábel tesztKáCsa KCB-OP optikai kábelKáCsa KCE-OP optikai kábelKáCsa KCE-OP optikai kábel tesztKáCsa KCS-OP optikai kábelKáCsa KCS-OP optikai kábelKáCsa KCS-OP optikai kábel teszt

Micsoda az optikai kábel?

Közel negyven éve létezik a Toshiba (Toshiba+Link = TOSLINK) által kifejlesztett, optikai kapcsolaton alapuló csatlakozó és a hozzá fűződő jelátviteli rendszer. Működési elvének lényege, hogy a digitális jelet nem fémvezetőn keresztül továbbítják (mint a koaxiális kapcsolatnál), hanem fény útján. Eredetileg arra készült, hogy a Toshiba CD-lejátszókat csatlakoztatni lehessen a gyártó erősítőihez. Mivel a jelátvitel PCM folyamattal történt, más gyártók is hamar adoptálták saját lejátszóikon. Az optikai csatlakozót napig számtalan digitális futóművön, DVD és Blu-ray lejátszón alkalmazzák. Előnyei közé tartozik, hogy nemcsak magas felbontású sztereó, hanem többcsatornás 5.1 vagy 7.1 információ átvitelére is alkalmas.

A TOSLINK optikai kábel hátrányai közül említendő, hogy Dolby True HD és DTS-HD Master Audio formátumok nem továbbíthatók rajta. Továbbá hosszúságát 5-10 méterre korlátozták, mert fénygyengítő tulajdonságai által nagyobb távon már nem tud stabil kapcsolatot fenntartani. Aki mélyebb technikai részletekre kíváncsi bővebben olvasható róla többek között a Wikipedia oldalán.

KáCsa optikai kábel teszt

A három főszereplő

Ez a cikk elsődlegesen sztereó oldalról vizsgálja három optikai kábel tulajdonságait, amelyek a KáCsa Audió kínálatában kaphatók. Nevük KCB-OP (belépőszint), KCE-OP (középkategória) és KCS-OP (high end). A legolcsóbb széria 1, 2 és 3 méteres hosszúságban rendelhető, hosszúságtól függően kb. 2-4 ezer Ft közötti összegért. A KCE-OP modellek esetében 1, 2, 3, 5 és 10 méteres opciók közül lehet választani, 8-15 000 Ft közötti áron. A csúcsminőséget képviselő KCS-OP három tagot számlál (1, 2 és 3 méteres kiadás) 40 és 70 000 Ft körüli összegért.

KáCsa KCB-OP optikai kábel

A KCB és KCE optikai kábelek egyetlen 0,98 mm átmérőjű polimetil-metakrilát vezetőszálat tartalmaznak. A két széria közti fő különbség, hogy az olcsóbb csatlakozóháza fröccsöntött műanyag, a drágábbé fém. Mindkettő polietilén belső köpenyt tartalmaz, viszont a KCE külső PVC köpenyének teljes átmérője 5 milliméter (ami a KCB esetében 4 mm). A vastagabb szigetelés jobb mechanikus csillapítást eredményez.

A KCS-OP kivitele a magasabb összegért cserébe egyértelműen magasabb minőségi szintet képvisel. Olcsóbb társai is egész rugalmasak, ez a kábel azonban hihetetlenül flexibilis, kis túlzással olyan, mintha gumiból lenne. Ráadásul mindhárom közül a legvastagabb (külső átmérője 7 mm). A magasabb ár egyik oka, hogy ez a kábel egyetlen vastag helyett 7095 db optikai vezetőt tartalmaz. E vékony szálak egy 1,5 mm vastag csoportot képeznek, amelyet aranyozott bronzgyűrű fog össze.

KáCsa KCS-OP optikai kábel

Az előbb említett rugalmasság annak köszönhető, hogy a KCS-OP köpenye alatt egy acélspirál halad végig, amely védi a vezetőket és csillapítja a rezgéseket. Külön érdekesség (ez látható az alumínium ház kis plexi ablakán keresztül is), hogy a csatlakozótűt egy rugó tartja. Vélhetőleg azért, hogy mechanikai védelmet nyújtson, amíg pontosan aljzatba illeszkedik az érintkező. Vezetőszálai végét ultraprecíz tükörpolírozással kezelik.

A KCS-OP kábelbe befektetett energia és anyagok kizárólag a jobb jeltovábbítást szolgálják. A gyártó e megoldásokkal szorítja lejjebb a digitális időeltolódásból eredő hibák (jitter) mértékét. Ha a kábel precízebb időrendben tudja továbbítani a jelet, kevesebb torzulás alakul ki, ami jobb hangminőséget eredményez. Ez a kábel az egyetlen a három közül, amely hivatalosan is támogatja még a 192 kHz/24 bites mintavételű jel továbbítását is (feltéve, hogy a küldő és fogadó fél képes azt optikai úton feldolgozni).

KáCsa KCS-OP optikai kábel teszt

Tesztkörülmények

Az optikai kábeleket két hangrendszerben is kipróbáltuk, hogy merőben eltérő körülmények között megtapasztalhassuk a köztük lévő különbségeket. Az első készüléklánc Loewe okostelevízióból és optikai bemenetet tartalmazó Myryad Z350IA integrált sztereó erősítőből állt. Ehhez egy pár Atlantic Technology AT-1 álló hangfalat illesztettünk. Ugyanazt a műsort, változatlan jelszinten (hangerőn) meghallgattuk a legolcsóbbtól a legdrágább kábelig, majd visszafelé is elismételtük a folyamatot.

Mivel az előbbi rendszer hangzását viszonylag sok tényező befolyásolta (LessLoss kábelezés, IsoTek tápszűrő, akusztika stb.), megpróbáltunk egy rövidebb, közvetlenebb alternatív láncot is összeállítani. A második szett Reavon UBR-X200 Blu-ray lejátszót tartalmazott, amely mellé RME ADI-2 DAC FS-t helyeztünk. A D/A konverterre Sennheiser HD 600 fejhallgatót csatlakoztattuk. A fülesen keresztül, szobaakusztikai hibák kizárásával vizsgáltuk, hogy az RME és Reavon közti optikai kábel cseréje mit eredményezett.

KáCsa optikai kábel teszt

Szubjektív benyomások

Sam Smith Love Goes c. koncertfilmje megtekinthető Netflixen. Különlegessége, hogy a legendás Abbey Road stúdióban készült. Ennek megfelelően kifogástalan minőségű és az énekes rajongóinak egész estés kikapcsolódást jelent. A KCB-OP használatával olyan hangzást kaptunk, mint egy nagyon jó minőségű YouTube videó esetében. Érezni lehetett, hogy a cintányér kicsit elkenődött, a zongora lecsengése pedig viszonylag tömören, sejtelem nélkül történt. A KCE-OP csökkentette az énekhangon lévő kontrasztot és kicsit finomított az említett lecsengéseken, miközben a magas frekvenciákat is enyhén kikerekítette. A KCS-OP váratlanul kinyújtotta jobbra és balra a hangszínpadot és sokkal jobban elkülönítette egymástól a zenészek hangsávjait. A cintányér tömör, kásás részletei is sokkal pontosabb, hegyesebb tónusokra változtak.

KáCsa KCE-OP optikai kábel

A Forza Horizon autóversenyzős videójátékkal is hasonló eltéréseket lehetett tapasztalni. A KCB-OP esetében is jó dinamikát kaptunk, gazdag részletességgel. A játékban történő elmerülés már ezen a szinten sem volt nehéz. Tovább lépve a KCE-OP kábelre, lecsökkent a magas frekvenciák tömörsége és a zenében lévő részletek kicsit jobban elkülönültek egymástól. Ahogy a KCS-OP-ra váltottunk, azonnal tisztább, árnyaltabb érzetűvé vált a gépjármű hangja és a zene szélesebb térből szólalt meg. Az optikai kábelek cseréje nem annyira a dinamikát, sem a basszus intenzitását érintette, jóval inkább a magas frekvenciákat és a sztereó tér szélességét. Csak a hangtisztaság növelése önmagában nem befolyásolta a játékélményt (nem lettünk gyorsabbak és nem vezettünk tőle ügyesebben), viszont jobban kitárta a hangfalak által keltett virtuális teret.

KáCsa KCE-OP optikai kábel teszt

Ezután következett a Reavon-RME-Sennheiser szett. Azon Sara K. - Stars c. számát hallgattunk meg (a Stockfisch Records jóvoltából), amiről számtalan kábel teszt során bebizonyosodott, hogy kíméletlenül feltárja egy hifi rendszer tulajdonságait. A sztereó tér nem szélesedett ki úgy, mint a hangsugárzóknál, viszont a színpad középpontja és a hangsávok közti szeparáció, a zenészek elhatárolása itt sokkal érzékelhetőbb volt.

Le kell szögezni, hogy már a legolcsóbb optikai kábellel is rendkívül meggyőző hangzást tapasztaltunk. Dinamika, élénkség és tisztaság szempontjából nehezen találtunk kifogásokat. Egyedül a magashangokat lehetett kritizálni, azok meglehetősen fémesnek bizonyultak annak ellenére, hogy viszonylag lágy karakterű fejhallgatót választottunk. Egy őszintébb fülmonitorral ez már fejfájdító szintre csapott volna át. Az összkép lendületes volt, kicsit kommersz magashangokkal, ami egy középkategóriás CD-játszó esetében nem is lett volna gond. Viszont a Reavon ennél jóval komolyabb szintet képviselt, amit a kábelcsere be is bizonyított.

A KCE-OP bevonásával lecsökkent az előbb említett fémes érzet a magashangokban. Az énekhang kicsit közvetlenebb és domborúbb érzetűre változott. Domború alatt értendő, hogy a fejhallgató sztereó középpontjából jobban kiemelkedett, kevésbé szorult a zenészek közé. Több levegő, távolság maradt a zenészek között. Mikro-dinamikában érezhetően gazdagodtak a magas frekvenciák. Az összkép még mindig kissé technikai érzetű maradt, de a gazdag felbontás dicséretet érdemelt.

KáCsa KCS-OP optikai kábel

A KCS-OP nyújtotta a legjobb transzparenciát. E kábeltől kaptuk a legéletszerűbb hangszer megjelenítést. Eleinte nem tűnt fel, de a háttércsend, vagyis a hangszerek megszólalása közti szünetek is mélyebb, erőteljesebb léptűvé váltak. A sztereó színpad összességében szilárdabb érzetűre változott. A KáCsa legjobb optikai kábele őszinte elismerést váltott ki, mert általa a zene nem azt a lebutított, összekoszolt jelleget hozta, mint egy kommersz alternatíva esetében. Hozzá kell tenni, hogy a magasabb árért el is lehetett várni valami többletet. De az összegért cserébe egyértelmű, különbségek is érkeztek, amiket még egy erős középkategóriás fejhallgatóval is kétség nélkül hallani lehetett.

Konklúzió

Akik nem akarnak sokat költeni hangrendszerükre, tökéletesen elégedettek lesznek a KCB-OP tudásával is. Dinamikus, élénk hangzás várható el tőle. Ha csak annyi a cél, hogy valami szóljon a háttérben, akkor nem valószínű, hogy ennél jobb kellene. A következő szinten lévő KCE-OP szerintünk azoknak éri meg, akik tisztességes középkategóriás eszközöket használnak. Kiadásaikat megfontolják, ugyanakkor már értékelnék a nagyobb felbontás magával ragadó élményét. A zászlóshajó KCS-OP teljesen más szint. Azoknak való, akik ugyan kénytelenek az optikai jelátvitelnél maradni, de abból a legtöbbet hoznák ki.

A tesztet viszonylag magas értékű, de még nem megfizethetetlenül csúcskategóriás eszközökkel végeztük. Számunkra a KCS-OP nyíltabb sztereó tere, semleges frekvencia kezelése tisztább, élvezetesebb élményt nyújtott. A különbséget másodpercek alatt érzékelni lehetett. Pontosabb részleteket és tágasabb hangteret sikerült általa elérni, aminek az olcsóbb opciók nyomába sem értek. A KCE és KCB esetében érzékelhető maradt a kicsi, de hallható digitális eltorzulás. A KCS esetében pontosan az a bizonyos kásás tömörség szűnt meg, miközben a tér kitárulkozott. Fejhallgatóval is egyértelműen érzékelni tudtuk a sztereó középpont változását, de főleg a hangfal-alapú rendszernél esett le az állunk.

A KCS-OP volt eddig az első optikai kábel, ami képes volt elfeledtetni velünk a technológia elméleti hátrányait. Bebizonyította, hogy szükség esetén vele is elérhető audiofil hangélmény. A kisebb modelleknél váratlan csoda nem történt, de a kedvezőbb áruk miatt nem is sopánkodhattunk. A hozzáadott élmény miatt és a példás kivitelezésért szerintünk megérdemel a KCS-OP egy Ajánlott Vétel cédulát annak ellenére, hogy inkább maximalistáknak javasolt. A cikkben szereplő termékeket előzetes egyeztetést követően bárki kipróbálhatja otthon, saját rendszerében is! Érdemes élni a lehetőséggel, a személyes kipróbálás részleteivel kapcsolatban a KáCsa Audió munkatársainál lehet érdeklődni.

Iránytű

Forgalmazó:

KáCsa Audió Kft.

+36-1-220-9100

+36-30-884-1234

1164 Budapest, Rádió utca 1.

kacsa-audio.hu

 

További cikkek:

Impresszum

Főszerkesztő:
Zsóka Krisztián
email: zsoka.krisztian@av-online.hu

Kapcsolatfelvétel:
info@av-online.hu
telefon: +36-30-2272035

Kiadó:

Future Life Kft.
Future Life Kft.

3535 Miskolc, Fényesvölgyi u. 16. 1/3.

 

Kapcsolat

Kérdése merült fel a szórakoztató elektronika rejtekében?
Írjon nekünk: info@av-online.hu

Médiaajánlat

Személyre szabott ajánlatért írjon a info@av-online.hu címre.